مدیرعامل انجمن احیا و توان یاب:

کمبود اکسیژن هنگام تولد از عوامل مهم معلولیت کودکان در کشور است

11 آذر 1397 ساعت 12:37


سالم خبر: مدیرعامل انجمن احیا و توان یاب اعلام کرد: اگرچه بخش عمده‌ای از دلایل ایجاد معلولیت کودکان در کشور، ازدواج های فامیلی است اما یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد معلولیت نیز ناشی از کمبود اکسیژن نوزادان هنگام تولد است که مغز آنان دچار آسیب و تشنج  می شود.
تهمینه یگانه در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: تصادفات، بلایای طبیعی، جنگ، آتش سوزی، مسمومیت ها و بیماری های مزمن که فرد امکان دارد پس از تولد و در طول عمر خود دچار معلولیت های جسمی – حرکتی شود نیز از انواع عوامل و معلولیت ها است.

وی با بیان اینکه شرایط جسمی – حرکتی بر اندام های داخلی کودکان تاثیر می گذارد و امکان دارد مقاومت این افراد را در برابر بیماری ها کاهش دهد ، گفت: افراد مبتلا به فلج مغزی که در بلعیدن و سرفه کردن مشکل دارند به سختی می توانند با بیماری های تنفسی مبارزه کنند. برای درمان افراد معلول جسمی – حرکتی  به خصوص فلج مغزی می توان با استفاده از دارو، عمل جراحی و استفاده از انواع روش های توان بخشی یا بازپروری اشاره کرد.

مدیرعامل انجمن احیا و توان یاب به برنامه های درمانی و آموزشی کودکان معلول جسمی – حرکتی اشاره کرد و بیان داشت: برنامه های درمانی و آموزشی این افراد یکسان نیست . چون به توانایی های جسمی و نیازهای فردی هر کودک بستگی دارد. ارزیابی های تشخیص در زمینه وضعیت جسمی، روانی، سلامتی، اجتماعی، شغلی و... از مهم ترین مسوولیت های تیم آموزشی و توان بخشی است. براساس این ارزیابی ها، محدودیت ها و توانایی های کودک به خوبی تشخیص داده می شود.

مناسب‌ترین زمان توانبخشی کودکان معلول از بدو تولد تا 16 سالگی

یگانه در ادامه مناسب ترین زمان خدمات توانبخشی به کودکان را از بدو تولد تا 16 سالگی دانست و گفت: کودکان در این سن می توانند با دریافت اطلاعات و آموزش مناسب از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شوند و وابستگی به والدین خود نداشته باشند.

وی تغییر باورغلط جامعه را نسبت به معلولیت از اهداف آموزش های لازم برای این گروه دانست و گفت: این باور اشتباه است که کودک دارای معلولیت باید در خانه بماند. در صورتی که خدمات توانبخشی در زمان مشخص شده ارائه شود کودک به راحتی می تواند ادامه تحصیل دهد.

مدیرعامل انجمن احیا و توان یاب ادامه داد: این انجمن به طور مشارکتی با خانواده کودک معلول تامین وسایل کمک حرکتی این کودکان را تقبل می کند. چون می دانیم خدمات پرهزینه فشار مضاعفی بر دوش خانواده ها تحمیل می کند.

از وزارت بهداشت هیچ کمکی درخواست نکردیم

یگانه با اشاره به اینکه در ارائه خدمات به کودکان دارای معلولیت هیچ گونه کمکی از وزارت بهداشت درخواست نکردیم، گفت: انجمن احیا و توان هر ساله به حدود 6 هزار و 500 کودک معلول خدمات توانبخشی به طور رایگان و کمک های مردمی ارائه می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده، در حال حاضر به بیش از 80 درصد اهداف خود دست یافته که شامل ترخیص کودکانی است که به بهبودی رسیده اند. ولی هنوز در مناسب سازی خیابان ها با مشکل مواجه هستیم که این مشکل به دست برخی ارگان ها همچون شهرداری و سازمان بهزیستی رفع می شود.

ارائه خدمات صد درصد رایگان توانبخشی

مدیرعامل انجمن احیا و توان یاب افزود: با ارائه خدمات صد درصد رایگان توانبخشی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، درمان با هنر، بازی و موسقی برای کودکان معلول جسمی – حرکتی غیرذهنی را برعهده گرفته است. این انجمن از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله مهارت های زندگی کودکان معلول، خانواده های آن ها را جهت رفع انگ و تبعیض اجتماعی توانمند می سازد. تهیه و تامین وسایل کمک حرکتی، هزینه های دارویی، پزشکی و... از جمله فعالیت های انجمن توان یاب است.

یگانه خاطرنشان کرد: کلینیک انجمن توان یاب یکی از مجهزترین کلینیک های توانبخشی محسوب می شود که میزبان دانشجویان رشته های توانبخشی دانشگاه ها به همراه اساتید آن ها است. هم اکنون 150 کودک معلول هر هفته دو تا چهار جلسه خدمات توانبخشی دریافت می کنند.

وی به برگزاری کلاس های هفتگی مستمر جهت توانمندسازی مادران حامی سلامت از سوی گروه احیا اشاره کرد و بیان داشت: گروه احیا به منظور ارتقای سطح آگاهی و افزایش اعتماد به نفس و نیز توانمندسازی خانواده های تحت پوشش، جهت فائق آمدن بر مشکلات و مسائل زندگی شان اقدام به برگزاری کلاس های هفتگی مستمر جهت توانمندسازی مادران حامی سلامت کرده است.

گفتار درمانی کودکان معلول 

مدیرعامل انجمن احیا و توان یاب گفت: انجمن توان یاب برای بهبود وضعیت گفتاری و رفع اختلالات گفتاری کودکان گفتار درمانگران حرفه ای را به خدمت گرفته است. کودکان دارای انواع مختلف مشکلات و اختلالات گفتاری به انجمن توان یاب مراجعه می کنند که می توان به لکنت، اختلالات تولید (اختلال در تلفظ صداها)، اختلالات صوتی، تاخیر در رشد گفتار و زبان، اختلالات گفتاری ناشی از فلج مغزی، کم شنوایی، سکته های مغزی و ... اشاره کرد.

یگانه افزود: هر گفتار درمانگر در کابین درمانی مختص خود به ارائه خدمات درمانی می پردازد. در این زمینه درمانگران به خانواده کودکان آموزش هایی ارائه می دهند تا در منزل با فرزند خود تمرین کرده و پیشرفت بهتری حاصل شود.

وی به کلاس های هنردرمانی و بازی درمانی کلینیک توانبخشی انجمن حمایت از کودکان توان یاب اشاره و تصریح کرد:هنردرمانی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند به بهبود وضعیت درمانی، گستره و شدت بازگشت توانایی ها و ارتقاء مهارت های روزمره و اجتماعی کودکان توان یاب منجر شود. بنمابراین با خدمت گرفتن افرادی که در این حرفه تخصص لازم را داشتند توانستیم از دستاوردهای بی نظیر هنردرمانی بهره مند شویم و پیشرفت های فراوان را در کودکان توان یاب شاهد باشیم.



 
 


کد مطلب: 3110

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3110/کمبود-اکسیژن-هنگام-تولد-عوامل-مهم-معلولیت-کودکان-کشور

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com