۰
معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز اعلام کرد:

بیمار مبتلا به HIV را معرفی کنید پاداش بگیرید

ما تخمین می زنیم حدود 60 هزار نفر در کشور مبتلا به HIV  هستند که تاکنون توانسته ایم نیمی از آنان را شناسایی کنیم
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۳۰۹۶
بیمار مبتلا به HIV را معرفی کنید پاداش بگیرید
سالم خبر: معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد: ما تخمین می زنیم حدود 60 هزار نفر در کشور مبتلا به HIV  هستند که تاکنون توانسته ایم نیمی از آنان را شناسایی کنیم.

به گزارش سالم خبر، علیرضا رییسی در همایش روز جهانی ایدز همچنین عنوان کرد که تعداد مبتلایان تحت پوشش درمان در حال حاضر حدود 24 هزار نفر است که در این راستا باید بیماریابی را در کشور به طور جدی پیگیری کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: مهم ترین اقدامات انجام شده در راستای ارتقای بیماریابی و تشخیص در کشور توسعه و افزایش مراکز انجام دهنده تست تشخیص سریع HIV از دو هزار مرکز در ابتدای سال 96 به 8 هزار و 271 مرکز در ابتدای سال 97 و دسترسی برای انجام تست های تشخیص HIV در سه سطح تشخیصی افزایش یافته است. اما هنوز از میزان بیماریابی مبتلایان به HIV رضایت نداریم.

وی همچنین افزود: برای نخستین بار در کشور از امسال به همراه عرضه تست های تشخیصی HIV در داروخانه ها، ارائه پاداش در قبال بیماریابی و همچنین مراجعه به مراکز MMT جهت شناسایی گروه هایی که رفتار پرخطر دارند را در دست اقدام داریم و تحت یک پروتکل، تست های HIV در داروخانه های کشور به همراه مشاوره و ارائه کاتالوگ های آموزشی عرضه می شود چون که این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است.
 
افزایش 152 درصدی تست تشخیصی سریع HIV در سال 96

رییسی با بیان این که تست تشخیصی سریع HIV در سال 96 در مقایسه با سال 95 افزایش 152 درصدی داشته است، بیان کرد: درصد تست انجام شده در زنان باردار 62 درصد، مصرف کنندگان مواد مخدر 6 درصد، زندانیان 11 درصد و مراکزMMT بوده است.

وی ادامه داد: روند درصد تشخیص به تخمین موارد به رغم اینکه طی سال
گذشته تعداد کل تست های تشخیصی افزایش چشمگیری داشته است و این در حالی است که درصد پرونده های فعال یکساله در کشور با استقرار شبکه پزشکان درمانگر ایدز، پوشش درمان افزایش چشمگیری داشته است و بیش از 86 درصد افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند تحت درمان قرار گرفته اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه مداخلات ارتقا کیفی و کمی در تشخیص و درمان HIV راه اندازی آزمایشگاه مقاومت دارویی HIV  در کشور با روش NGS به رغم وجود همه تحریم ها پس از یک سال مذاکرات مداوم، تجهیز 41 مرکز به دستگاه شمارش سلول های CD4 پرتابل و آموزش 80 کارشناس آزمایشگاهی جهت کار با دستگاه مذکور  و تهیه شش دستگاه جین اکسپرت در جهت تقویت برنامه های HIV اعلام کرد.

وی گفت: اگر بتوانیم ظرف ۷۲ ساعت فرد تازه مبتلا شده را پیدا و ظرف ۲۸ روز درمان کنیم، بیماری کنترل می‌شود؛ در غیر این صورت فرد آلوده خواهد شد. در یکی از پاتوق‌ها با بیماریابی که انجام دادیم ۲۲ مورد مثبت پیدا کردیم. امیدوارم صدا و سیما هم در این حوزه کمک کند و بتوانیم در بحث اطلاع رسانی مردم را آگاه کنیم و از HIV انگ زدایی کنیم.
 
ایدز 35میلیون نفر در جهان قربانی گرفته است

رییسی گفت: 35 میلیون نفر از مبتلایان به HIV جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که هم اکنون حدود 36/9 میلیون نفر مبتلا به این بیماری داریم که زنده هستند.

وی ادامه داد: در سال 2017 ، 47 درصد از مبتلایان به HIV از میان آسیب پذیرترین گروه ها یعنی زنان تن فروش، معتادان تزریقی، افرادی که با هم جنس تماس جنسی داشته اند و زندانیان بوده است.

معاون بهداشت وزیربهداشت افزود: به نظر می رسد در حال حاضر حدود
75 درصد مبتلایان به HIV  در دنیا از ابتلای خود به این بیماری خود آگاه و حدود 22 میلیون نفر تحت درمان هستند.

رییسی تصریح کرد: میزان ابتلا به عفونت HIV  از سال 2000 تا 2017 ، 36 درصد و مرگ ناشی از HIVبه همین میزان کاهش یافته است که این کاهش در همه جای دنیا یکسان نبوده و متاسفانه در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه نه تنها با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا حدود 52 درصد بالغین مبتلا به HIV و 80 درصد از مادران  باردار و 42 درصد کودکان مبتلا در دنیا تحت درمان قرار گرفته اند.

مجامع و نهادها مبارزه با این بیماری را بپذیرند

معاون بهداشت وزیربهداشت گفت: طی 40 سال گذشته یاد گرفته ایم آموزش و اطلاع رسانی برای هرگونه پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و HIV مهم ترین مسئله است که اگر برخی از مجامع و نهادها مبارزه با این بیماری را نپذیرند کار ما کند می شود.
 
شناسایی ۲۴هزار مبتلا به ایدز در کشور

رییسی همچنین در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۲۴ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده و تحت پوشش درمانی هستند، گفت: معتقدیم که دو برابر افراد تحت پوشش کنونی، مبتلا به HIV در کشور وجود دارد. بنابراین باید به سراغ گروه‌های پرخطر رفته و بیماران مبتلا را شناسایی کنیم.

رییسی با اشاره به در دسترس بودن تسترهای تشخیصی ایدز در داروخانه ها ادامه داد: در عین حال اجازه ورود تست بی‌کیفیت را هم نداده‌ایم و این مدل تست با سخت‌گیری زیادی وارد شده و حساسیت بالایی دارد. در عین حال کار کردن با آن بسیار راحت است.
امیدواریم در ماه‌های آینده این تست‌ها در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند که فکر می‌کنم تا دو ماه آینده این اتفاق بیفتد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره قیمت تست‌های تشخیصی که قرار است در داروخانه‌ها توزیع شود و نحوه استفاده از آنها، گفت: در این خصوص راهکارهای پیش‌بینی کرده‌ایم. به طوری که اولا همه مطب‌های پزشکی اعم از دولتی و غیر دولتی می‌توانند زیر نظر خودشان تست را انجام دهند. در عین حال افراد می‌توانند مستقیما تست را دریافت کرده و آن را انجام دهند. بر این اساس ظرف ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌توانند تست را انجام دهند و سپس با تلفن مشاوره تماس گرفته و راهنمایی بگیرند.

رییسی با بیان اینکه این تست‌ها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مورد تایید وزارت بهداشت است، گفت: در دنیا هم این کار را انجام داده‌اند. البته باید توجه کرد که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که کیفیت این تست ها پایین باشد. زیرا پاسخ کاذب ارائه می‌دهد.

وی درباره قیمت این تست‌ها نیز گفت: این تست‌ها را کمیته فنی تعیین کرده و قیمت‌گذاری آن در اختیار سازمان غذا و دارو است. البته این تست‌ها در برخی از قسمت‌های دنیا بسیار گران بوده و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هستند، اما فکر می‌کنم تستی که  به کشور ما می‌آید بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قیمت داشته باشد. البته بسته به استقبال مردم می‌تواند در آینده تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

در این مراسم همچنین شبکه ملی رسانه های مردم نهاد ایدز (شمسا)با حضور مسوولان وزارت بهداشت و مجامع بین المللی رونمایی شد.
 
کد مطلب : ۳۰۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما