حمید خویی، رییس انجمن داروسازان تهران در گردهمایی صنفی داروسازان شاغل:

مشکل ما داروسازان؛ دولتی است که به تعهدات خود پایبند نیست

در ماه های اخیر هیچ نهاد صنفی داروسازی در کشور در سیاست گذاری های مربوط به حوزه دارو مورد مشورت قرار نگرفت

10 آذر 1397 ساعت 14:17


سالم خبر: موسسان داروخانه‌ها به عنوان آخرین حلقه‌ی زنجیره ی دارویی کشور که اغلب انبوهی از چک های برگشتی نیز در جیب خود دارند کاسه ی صبرشان چنان لبریز شده است که در گردهمایی صنفی داروسازان شاغل در داروخانه های تهران نسبت به سخنان یکی از سخنرانان جلسه که از آنان خواست منافع جمعی دارویی کشور را در اولویت قرار داده و از تصمیم های مقطعی و منافع کوتاه مدت مانند خودداری از خرید دارو از برخی شرکت های پخش دوری کنند، واکنش تندی نشان داده و به اعتراض پرداختند و پس از دقایقی تشنج، جلسه به حالت عادی خود بازگشت.

حمید خویی، رییس انجمن داروسازان تهران یکی از سخنرانان این گردهمایی گفت: اتحادیه ها و تشکل های مختلف دارویی در تلاش بودند که با توجه به تکانه های شدید اقتصادی و نرخ ارز در سال جاری، قیمت و مارژین دارو افزایش و حداقل وصول بخشی از مطالباتشان از دولت تحقق پیدا کند. پیگیری ها و تلاش ها به جایی نرسید و افزایش قیمت دارو در نقطه 9 درصد متوقف شد، این نقطه در مقابل تورم سایر بخش های اقتصادی و هزینه های این بخش چندان ناچیز به نظر می رسد که همه حلقه زنجیره داروی کشور را به تنگ آورده است.  

وی همچنین افزود: نیازی به توضیح ندارد که وضعیت داروسازی کشور در همه ارکان و حلقه های خود بدون استثنا بسیار بد است. منتها اگر قرار است این مشکلات را ریشه یابی کنیم باید بدانیم که هرچند بخش قابل توجهی از این مشکلات برون صنفی هستند اما بخشی از آن هم ریشه های درون صنفی دارند.

خویی با بیان اینکه کشمکش میان انجمن داروسازان تهران و ایران در دو سال گذشته یکی از نقاط ضعف در صنف ما محسوب می شود افزود: انتخابات دو سال پیش که برای تعیین هیات مدیره انجمن داروسازان تهران انجام شد جزو پرشورترین انتخابات در صنف ما بود و با استقبال کم نظیر داروسازان روبه رو شد. اما در کمال تاسف از 11 نفری که در انتخابات تهران برگزیده شدند، به جز یک نفر، بقیه به انجمن داروسازان تهران راه پیدا نکردند و ترکیب انجمن داروسازان ایران  بدون حضور نمایندگان یک سوم جمعیت داروسازان کشور، شکل گرفت.

با ما مشورت نکردند

وی افزود تاکید کرد که در ماه های اخیر هیچ نهاد صنفی داروسازی در کشور در سیاست گذاری های مربوط به حوزه دارو مورد مشورت قرار نگرفت.

خویی ادامه داد: دومین مساله این است که سیاستگذاران کشور در زمینه دارو و داروسازی از انفعال بدنه این صنف اطمینان دارند و به همین دلیل بی رحمانه بر پیکر کم جان داروسازی کشور می تازند. دلیل این مساله هم این است که این صنف در سال های گذشته هیچ گاه نتوانسته وزن اجتماعی خود را به رخ بکشد و این بدان معنی نیست که ما وزن یا اقتدار اجتماعی نداریم بلکه به آن جهت است که با یکدیگر متحد نبوده ایم.

وی با بیان اینکه در دوسال گذشته و به ویژه در ماه های اخیر هیچ نهاد صنفی داروسازی در کشور در سیاست گذاری های مربوط به حوزه دارو مورد مشورت قرار نگرفت گفت: دیگران برای خود آمارسازی می کنند و در فضای وهم آلود موجود عدد و رقم تعریف می کنند تا نشان دهند ادعای آنها که می گویند اقتصاد داروخانه و به طورکلی چرخه تامین دارو با چالش جدی مواجه است کذب است که اگر اینگونه نیست پس چرا قیمت پروانه تاسیس داروخانه هر روز گران‌تر می شود یا چرا شرکت های تولید هنوز جایزه یا تخفیف می دهند.

خویی ادامه داد: در این شرایط هر چه ما داد می زنیم صنعت داروسازی برای حفظ بقای خود اگرنگوییم دست به خودفروشی که تعبیر بدی است، می زند، اما می توانیم بگوییم در حال خودزنی است تا کارگرانش بیکار نشوند و چراغ صنعت خاموش نشود.

وی ادعا کرد: در همین دو سال گذشته تعارضات صنفی متعددی بین سیاست گذاران و اصناف مختلف جامعه پزشکی رخ داد اما چون وزن و حضور اجتماعی بالایی داشتند توانستند سیاست گذاران را مجبور به عقب نشینی کنند.

کلامی در رد این ادعا نگفت

رییس انجمن داروسازان تهران گفت: پنجم شهریورماه همین امسال یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی ادعا کرد که وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت گفته اند که صنایع داروسازی همه دزد هستند!! صرف نظر از درست بود یا غلط بودن این ادعا، نکته مهم آنجا بود که وقتی وزیر بهداشت برای دفاع از خود پشت تریبون رفت، کلامی در رد این ادعا نگفت؛ در حالی که اگر نگران واکنش اجتماعی این صنف بود حتما به گونه دیگری برخورد می کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر جامعه داروسازی نگاه کلان نگر داشته باشند و مشکلات همه زنجیره را مشکل خود بدانند و با این نگاه مطالبات خود را پیگیری کنند، بسیاری از مشکلات ما رفع خواهند شد گفت: یکی از نکاتی که مانع از همگرایی و وزن گیری اجتماعی این صنف شده، تفرق دیدگاهی میان حلقه های مختلف این صنف است حال آنکه ما همه در یک کشتی هستیم و هر جای این کشتی سوراخ شود همه ما غرق خواهیم شد.

وی افزود: بنابراین بهبود وضعیت اقتصادی داروخانه ها در گرو حل مشکلات همه زنجیره از جمله بیمه ها، تامیکن کنندگان و حتی شرکت های پخش است. اما یکی از اشکالات داروسازان ما این است که فقط به رفع مشکلات بخش خود اعم از پخش، تولید، واردات یا داروخانه می اندیشیم، غافل از آنکه تا برای این سیکل معیوب چاره اندیشی نشود ما همواره با همین مشکلات دست به گریبان خواهیم بود.
خویی تاکید کرد: مشکل ما دولتی است که به تعهدات خود پایبند نیست و به گونه ای رفتار کرده که وزیر بهداشت هم به رفتار آن معترض است و از تامین نشدن بودجه های مصوب این وزارتخانه گلایه می کند.

خویی در بخش بعدی صحبت های خود با اشاره به تلاش هایی که از سوی این انجمن برای جلب نظر مراجع نظارتی مختلف برای دریافت حق فنی و تعرفه خدمات داروخانه ها در تهران انجام شده از داروسازان حاضر در جلسه خواست با توجه به حساسیت هایی که در جامعه نسبت به این موضوع وجود دارد و می تواند بهانه ای برای مخالفان عملیاتی شدن این مساله باشند، برای دریافت این حق با لطافت و احتیاط بیشتری برخورد کنند.

وی در ادامه گفت: سال هاست که در شهرستان ها این حقوق دریافت می شود اما در تهران همیشه این نگرانی وجود داشته که فلان مقام مسوول یا فلان نماینده مجلس با مراجعه به داروخانه و پرداخت این حق، کل این مساله را با یک مصاحبه و جوسازی علیه داروسازان با چالش مواجه کرده و مردم را در مقابل داروسازان قرار دهند.

داروسازان حضور خود در داروخانه ها را پررنگ تر کنند

رییس انجمن داروسازان تهران ادعا کرد: کاملا روشن است که برخی به دنبال تخریب وجهه داروسازان در کشور هستند بنابراین ما نباید با کوته نگری های خود به این شرایط دامن بزنیم. من از داروسازان خواهش می کنم حضور خود در داروخانه ها را پررنگ تر کنند زیرا برخی افراد دست نمایندگان مجلس را می گیرند و در داروخانه های شهر می گردانند تا به آنها بگویند مسوولان این داروخانه ها در آن حضور ندارند یا حداقل مشغول ارائه خدمات دارویی نیستند.  

وی افزود: برای بهبود وضعیت فعلی اقتصادی ای که داروخانه ها با آن مواجهند، حضور داروساز در داروخانه های باید محسوس باشد. معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی تهران از ما خواسته و تاکید کرده اند که مواردی همچون نصب تابلوی استاندارد داروخانه ها که توسط انجمن داروسازان تهران طراحی شده، همچنین تفکیک پوشش همکاران داروساز از سایر کارکنان داروخانه و ارائه خدمات حرفه ای مثل خدمات سمعی و بصری که نشان دهنده خدمات فنی و حرفه ای ما است مورد توجه جدی قرار بگیرد تا به استناد ان بتوانیم از حق خود دفاع کنیم.
خویی گفت: اگر استنادی به ارائه خدمات جدید در داروخانه ها نداشته باشیم نهادهای نظارتی بر ما ایراد خواهند گرفت و نمی توان کاری از پیش برد.

آیین نامه جدید داروخانه ها موجب شده تا داروسازها به جان هم بیافتند

وی در واکنش به اعتراضات داروسازان حاضر در جلسه که دریافت تعرفه خدمات دارویی را برای رفع مشکلاتشان کافی نمی دانستند و خواستار افزایش قیمت و مارژین دارو بودند گفت: این همان مساله ای است که ما سال ها است به دنبال آن هستیم اما تشکیلاتی که امروز در وزارت بهداشت است با افزایش قیمت و مارژین دارو به شدت مخالفند. علاوه بر این آیین نامه جدید داروخانه ها موجب شده تا داروسازها به جان هم بیافتند.

خویی ادامه داد: در حال حاضر در یک ساختمان چهار طبقه در میرعماد چهار داروخانه تاسیس شده و وقتی ما در انجمن داروسازان تهران معترض این روند می شویم ما را تهدید به شکایت می کنند. متاسفانه قرار است که همین مساله رعایت فاصله ها برداشته شود. بنابراین آنچه می تواند جلوی این سیاست های غلط را بگیرد مشارکت و حمایت فعال بدنه داروسازی کشور است.

وی افزود: ما در حالی برای دو یا سه هزارتومان حق خدمات دارویی دست و پا می زنیم که دندانپزشکان که به اندازه داروسازان تحصیل کرده اند برای هر ساعت ارائه خدمات خود یک میلیون تومان حق خدمات دریافت می کنند. این نشان می دهد مسوولان ما را ارائه کننده خدمات داوریی نمی دانند بلکه ما را به عنوان دارو فروش می شناسند. ما هم به جای آنکه یک صدا شویم مدام در حال پرداختن به مناقشات و مشاجرات درون صنفی هستیم.

ما به دنبال مارژین 35 درصدی هستیم نه مارژین 28 درصدی

خویی گفت: ما به دنبال مارژین 35 درصدی هستیم نه مارژین 28 درصدی اما چون بیمه ها باید این پرداخت ها را به عهده بگیرند در مقابل آن مقاومت می شود. حتی 500 میلیون دلاری (یورو) که مقام رهبری اجازه برداشت آن از صندوق توسعه ارزی را دادند امروز به سمت بخش های دیگری از جمله طرح تحول و تجهیزات پزشکی سوق پیدا کند.

وی همچنین در مقابل اصرار داروسازان بر برپایی تجمعات اعتراض آمیز در مقابل وزارت بهداشت و غیره گفت: یک بار که فراخوان برای برگزاری چنین تجمعی صادر شد از جمعیت 15 هزار نفری داروساز در کشور تنها 350 نفر حضور پیدا کردند. ضمن آنکه از این گونه فعالیت های افراطی زیاد می توان انجام داد اما باید دید نتیجه آنها چیست؟ مثلا می توانیم بگوییم برای چند روز نسخه های مردم را نمی پیچیم اما از آنجا که 50 درصد دارخانه های شهر در دست پراتیگ هاست آنوقت ادعا می شود اگر داروسازان هم ناشند اتفاقی نمی افتد پس طرح اداره مستقل داروخانه ها را به مجلس ببریم.

بحث تاسیس داروخانه های گیاهی هنوز منتفی نشده است

رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه طرحی که در سال 65 برای حذف مسوول فنی داروخانه ها به مجلس رفت دوباره قرار است یکی دو ماه دیگر به مجلس برود گفت: وزیر بهداشت اصلا من و شما را قبول ندارد و اصلا اعتقادی به افزایش قیمت و مارژین دارو یا حق خدمات فنی در داروخانه ها ندارد.

در ادامه جلسه علیرضا سالم، یکی داروسازان حاضر در جمع که به نمایندگی از داروسازان پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: چرا با وجود ۱۷ تشکل دارویی، هنوز این همه مشکل در صنف دارو داریم؟  اگر انجمن داروسازان نمی‌تواند حق داروسازان را احقاق کند، این موضوع را اعلام کند و داروساز موسس به‌علت سوءمدیریت‌های گذشته، امروز در حال نابودی است. ما باید با شجاعت تعرفه خدمات دارویی را بگیریم. تجهیزات خدمات دارویی گران شده است. پس چرا تعرفه را نگیریم؟ ما با تجمع ۳۵۰ نفری بدون شعار و فقط با پلاکارد توانستیم جلوی تاسیس داروخانه‌های گیاهی را بگیریم و توانستیم تا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش برویم. پس تجمع اثر دارد.

خویی در واکنش به این اظهارات گفت: بحث تاسیس داروخانه های گیاهی هنوز منتفی نشده است و وزیر بهداشت به شدت پیگیریاین مساله است و آن تجمع هیچ اثری روی این مساله نداشت. سه ماه پیش جلس ای در وزارتخانه تشکیل شد و در آن جلسه سه تن از معاونان وزیر بهداشت به دکتر چراغلی معترض شدند که چرا تاسیس این داروخانه ها را در دستور کار خود قرار نمی دهند.
 
 


کد مطلب: 3094

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3094/مشکل-داروسازان-دولتی-تعهدات-خود-پایبند-نیست

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com