۰

رونمایی از ۱۰ محصول حوزه سلول‌های بنیادی

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۳۰۸۷
رونمایی از ۱۰ محصول حوزه سلول‌های بنیادی

سالم خبر : با حضور معاون اول رییس‌جمهور و معاون علمی و فناوری رییس جمهور از ۱۰ محصول فناورانه سلول‌های بنیادی رونمایی شد.
 
به‌ گزارش ‌سالم خبر از ایسنا، در حاشیه سومین جشنواره و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور و دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از ۱۰ طرح فناورانه سلول‌های بنیادی رونمایی شد.

این فناوری‌ها به این شرح است:

۱. میکروسکوپ لیزری

۲. میکروسکوپ کانفوکال

۳. دستگاه چاپگر سه‌بعدی

۴. دستگاه INGENES

۵. دستگاه سل‌تراپی

 برای جوانسازی پوست و درمان‌های لک و پیس، سوختیگی‌ها و انواع زخم‌ها

۶.  دستگاه سونی کاتور

 مربوط به آماده‌سازی نمونه برای آماده‌سازی کتابخانه لازم است ابتدا DNA شکسته‌شده و سپس سایت‌های مدنظر انتخاب می‌شوند. پس از این مرحله لازم است که به DNAها برچسب‌های مورد نظر دستگاه چسبانده شود تا آماده توالی‌یابی شوند. در هر مرحله باید کیفیت کار مورد ارزیابی قرار گیرد که دستگاهی برای این منظور وجود دارد که در برنامه ساخت قرار خواهد گرفت.

یک بخش دیگری نیز برای انتخاب بخش‌های مدنظر از DNA ها وجود دارد که باید ابتدا تراپ‌های مدنظر برای انتخاب آن بخش‌های خاص طراحی شده و سپس تولید و تکثیر شوند تا بتوانند درک فرایند مشخص بخش‌هایی از  DNAجدا کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.

به این منظور دستگاه سونی کاتور تولید شده می‌تواند فاز اول پروسه NGS  را تسهیل کند.

۷. پرده آمنیوتیک

پرده آمنیوتیک ضروری‌ترین جزء کیسه مایه آمنیوتیک جنین است که در دوره بارداری در تماس مستقیم با جنین در حال رشد است و از او در مقابل انواع عوامل بیماری‌زا و عفونی محافظت می‌کند و بعد از اتمام فرایند زایمان به عنوان یکی از زباله‌های بیمارستانی دفع می‌شود. پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۱۰ میلادی به بعد انجام شده است، نشان می‌دهد که این پرده خواص فوق‌العاده‌ در تسریع و بهبود و ترمیم زخم دارد. بر این اساس محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سلامتی جامعه و توسعه تولید داروهای دانش‌بنیان ایرانی اقدام به پژوهش و توسعه محصول پرده آمنیوتیک سالم و بهداشتی کرده است.

۸. مزستروسل

محصول مزستروسل یک فرآورده سلولی است و از فرآوری کشت سلول‌های زنده استرومایی مزانشیم کشت شده بافت مغز استخوان خود بیمار در شرایط استریل است. برای تولید این محصول ابتدا از استخوان بیمار تهیه شده و سلول‌های استرومایی مزانشیم بعد از جداسازی از نمونه در محیط اقتصادی استاندارد کشت داده می‌شود. از این محصول برای درمان آرتروز زانو، لگن و مچ پا می‌توان استفاده کرد.

۹. کیت استخراج اگزوزوم

اگزوزوم‌ها نانو وزیکول‌های خارج شده از سلول‌ها هستند که حامل مولکول‌های آن سلول از جمله فاکتورهای رشد و انواع میکرو RNA و سایر مولکول‌ها  هستند.

اگزوزوم در کارهای پژوهشی کاربردهای وسیعی دارد و تولید این محصول امکان جداسازی اگزوزوم برای محققان را فراهم می‌کند.

۱۰. فاکتور رشد
کد مطلب : ۳۰۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما