۰

ضعف سیستم ایمنی بدن، مهمترین عامل سرما خوردگی است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۰۶۶
ضعف سیستم ایمنی بدن، مهمترین عامل سرما خوردگی است
سالم خبر : مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، ضعف سیستم ایمنی بدن را مهمترین عامل سرما خوردگی بیان کرد.
 
به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمدکاظم زاده، سرما خوردگی را یکی از رایج ترین بیماری های ویروسی برشمرد وگفت: با سرد شدن هوا این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کند كه  کودکان، خانم های باردار و سالمندان بيشتر از ديگران در معرض تهدید هستند و مهم ترین علت آن را می توان ضعف سیستم ایمنی بدن دانست.

وی، رعايت بهداشت فردي،  شستشوي مداوم دست ها، اجتناب از دست دادن و  روبوسي را موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها برشمرد و گفت: تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها دارد .

دکتر کاظم زاده اظهار کرد: استراحت و تغذيه مناسب ( وضعیت تغذیه می تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد ) و مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار فراوان (حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت شود ) چون سرشار از انواع ویتامین ها هستند و می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشند.

وی افزود: در ميان میوه ها بالاترین ویتامینC  را خانواده مرکبات دارند. انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی ، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند . كه البته با مصرف  آنها ميتوان طول دوره بيماری را كاهش داد.

دکتر کاظم زاده، مصرف بيشتر قارچ ، سیر، موسیر و پیاز را مهم بیان کرد و گفت: این سبزی ها سیستم دفاعي بدن را تقویت مي كنند، مصرف شلغم كه سرشار از املاح مفيدي مانند کلسيم و منيزيم بوده و ازمواد غذايي بسيار با ارزش به حساب مي آيد  و اثر مفيد و موثري در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي دارد در ضمن شلغم سرفه را تسکین می دهد البته ترب سياه هم تمام خواص شلغم را دارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود: مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 می شود (كه در ماهی، روغن زیتون ، کلزا، گردو  و بادام وجود دارند )، علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقويت سیستم ایمنی می شوند. همچنین پروتئين ها و چربی ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند، مصرف مایعات گرم مانند شیر، سوپ و آش و همین طور استراحت می تواند در کاهش مدت زمان درمان و بهبود و تسکین علائم بیماری كمك كننده باشد.
کد مطلب : ۳۰۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما