۰
غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم‌خبر:

برای بودجه بندی ردیف های مستقلی باید برای دارو و تجهیزات پزشکی تعریف شود

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۰۵۲
برای بودجه بندی ردیف های مستقلی باید برای دارو و تجهیزات پزشکی تعریف شود
سالم خبر: منابع اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات چرخه نقدینگی در بخش های دارو و تجهیزات پزشکی اگرچه به طور مستقیم در اختیار سازمان غذا و دارو قرار نمی گیرد اما پیشنهاد ما این بوده است که ردیف های مستقلی برای این بخش ها تعریف شود تا منابع مربوط به آنها به طور مستقیم در چرخه خود آنان بچرخد.

غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گوی اختصاصی با سالم خبر درباره تلاش های سازمان تحت امر خود برای رفع مشکلات چرخه نقدینگی در بخش های دارو و تجهیزات پزشکی گفت: 500 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی، به طور مستقیم در اختیار سازمان غذا و دارو قرار نمی گیرد و با تزریق به سازمان های بیمه گر وارد چرخه می شود، اما پیشنهاد جامعی در مورد هزینه کرد این بودجه ها داده شده است.

وی افزود: اگر این
پیشنهاد در بودجه 98 دیده و تصویب شود، تضمینی برای چرخش سریع و بهینه تر نقدینگی در میان حلقه های مختلف صنایع دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد خواهد شد و ما هم برای تصویب آن تمام تلاش خود را خواهیم کرد.  

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال سالم خبر مبنی بر اینکه چرا نظام دارویی کشور با بیش از 70 سال قدمت، هنوز از تنظیم یک آمارنامه قابل قبول که مورد اجماع فعالان این حوزه باشد عاجز است و حتی نتوانسته اندازه بازار دارویی خود را به طور شفاف و مشخص تعیین کند به طوری که آمار و ارقام بین 16 هزار میلیارد  تا 24 هزار میلیارد تومان در نوسان است، توضیح داد: وقتی اسم بازار به میان می آید یعنی خرید و فروشی در این بازار اتفاق می افتد و ثبت میزان این خرید و فروش ها تشکیل حجم بازار را می دهد. برای مثال اندازه بازار
دارویی کشور در سال 96 حدود 17.6 هزار میلیارد تومان بوده است که رسما هم اعلام شده است.

وی افزود: البته در برخی موارد برای بیان اندازه بازار دارو، میزان بازار مکمل ها هم در آن گنجانده می شود که البته ما مکمل ها را به عنوان دارو نمی بینیم و معتقدیم چند هزار میلیارد مربوط به مکمل ها ربطی به دارو ندارد.

وی در پاسخ به اینکه چقدر مدیریت تولید، واردات و به طورکلی عرضه دارو در کشور ما براساس میزان تقاضای آن شکل می گیرد، گفت: تقاضا وقتی اتفاق می افتد که از سوی پزشک تجویز شود و به همین دلیل از پیش نمی توان میزان تقاضا را به طور دقیق مشخص کرد و تنها براساس برآوردهای گذشته محور می توان آن را تخمین زد و برای تامین آن برنامه ریزی کرد که طور تقریبی هم معمولا این تخمین ها صحیح بوده اند.         
 
کد مطلب : ۳۰۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما