صنعت دارو پیشگام اقتصاد مقاومتی

6 آذر 1397 ساعت 10:51


سالم خبر : صنعت داروسازی ایران به قولی شاید زاییده انقلاب اسلامی است و درتمامی چهل سال اخیر بالندگی خود را در عین دشواری‌ها و با همه فراز و فرودها ادامه داده است تا نقطه‌ای که امروز بدان نایل شده است.
 
صنعت دارو و مواد اولیه دارویی در ایران اسلامی مولود سختی‌ها و فرزند چالش‌ها و دشواری‌هاست و در تمامی سال های تحریم و تهدید، این صنعت به‌عنوان پیشگام و پیشاهنگ اقتصاد مقاومتی، به نقطه تأمین بیش از ۹۷ درصد نیازهای کشور رسیده است آنهم با تولید حداقل ۶۷ درصد مواد اولیه و مؤثره مورد نیاز. 

تنها در یکسال و نیم اخیر تولید مواد مؤثره دارویی رشدی فراتر از ۲۴ درصد را طی کرده است و رسیدن به چشم‌انداز تولید ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور و ۸۰ درصد مواد اولیه، با این شتاب و با پتانسیل‌ها و منابع انسانی، دور از دسترس نخواهد بود. شاید بتوان ۱۳ آبان ۱۳۹۷ را یک نقطه عطف برای حرکتی جدید و خیزشی جدید در این راستا تعبیر کرد، چنانکه از این منظر، تحریم‌های هر چند ظالمانه و تهدیدهای ناجوانمردانه دشمن، فرصتی فراروی صنعت دارو و مواد اولیه دارویی قرار داده است.

 روز گذشته افتتاح ۹ خط تولید داروهای آنکولوژی و بیوتکنولوژی در سایتی که شاید امروز بزرگترین سایت تولید داروهای سرطان در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار رود با حضور وزیر محترم بهداشت، آن هم دقیقاً در نقطه اوج تحریم و تهدیدهای بین‌المللی، توسط بخش خصوصی و با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۱۰۰ میلیون یورویی، تنها نمونه‌ای از صرف فعل خواستن در بخش خصوصی اقتصاد ایران و البته اعتماد دولت به این حوزه است و در آتیه شاید هر ماه بلکه هر هفته شاهد چنین رویدادهایی در این حوزه باشیم. 

در روزهایی که دشمن به ایجاد تنگناها و افزایش فشارها امید بسته است، بزرگی این رویدادها در تولید کالای ایرانی بیشتر منظور نظر قرار خواهد گرفت و فرصت تحریم‌ها، شاید تکرار این کارهای بزرگ را تسهیل و تسریع کرده باشد. 

سازمان غذا و دارو علاوه بر کار ویژه و مأموریت خود، از باب مسئولیت اجتماعی، بویژه در این برهه خاص، با اعتماد مضاعف به بخش خصوصی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی، بیش و پیش از هر زمان، حمایت از تولید ملی و داروی ایرانی را در دستور کار خود قرار داده است، حمایتی با نظارت دقیق تر بر استانداردها و ارتقای کیفیت، توأمان گشته و رجاء واثق دارد که این مسیر، با درک صحیح از شرایط کشور و با این عزم و اراده و توانی که در منابع انسانی، دانشمندان و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایرانی سراغ می‌رود، صنعت دارو و مواد اولیه دارویی را به الگویی فراروی توسعه و تولید در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور مبدل خواهد ساخت چنانکه در هفته‌های اخیر بخشی از ثمرات آن در مقابل دیدگان عموم قرار گرفته و در آینده نه‌چندان دور، از این وادی بیشتر خواهیم شنید.

 
                                                                                                                     
 


کد مطلب: 3049

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3049/صنعت-دارو-پیشگام-اقتصاد-مقاومتی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com