۰
یک فوق تخصص سرطان زنان در گفت و گو با سالم خبر:

سیگار و قلیان به میزان 14 برابر ویروس HPV را مقاوم تر می کند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۰۳۲
سیگار و قلیان به میزان 14 برابر ویروس HPV را مقاوم تر می کند
سالم خبر: یک فوق تخصص سرطان زنان اعلام کرد: ویروسHPV به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم ، مقعد، مجرای ادراری، زگیل تناسلی و حنجره در مردان و زنان است که برای مقابله با این ویروس و سرطان های ناشی از آن باید تغییر رفتار، آموزش و تزریق واکسن را جدی بگیریم.

فرح فرزانه در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV که سلامت زنان را از نوجوانی تهدید می کند، یک ویروس ناشناخته است و معمولا از طریق پوست، تماس مخاط با پوست و تماس پوست با پوست انتقال می یابد.

وی ادامه داد: برای انتقال این ویروس نیاز به رابطه جنسی کامل نیست و افرادی هم که هنگام مقاربت از کاندوم استفاده می کنند، گرچه از آنان تا حدی از این ویروس محافظت می کند، اما صد در صد نمی تواند مانع انتقال آن شود.

فرزاد همچنین تاکید کرد که آنتی بیوتیکی که این ویروس
با آن از بین برود وجود ندارد و ویروس HPV در بدن افرادی که سطح ایمنی خوبی داشته باشند طی دو سال به مرور محو می شود.

این فوق تخصص سرطان زنان با بیان این که ویروس HPV در بین افراد زیر 20 سال شیوع دارد، گفت: بررسی وجود این ویروس را در افراد زیر 25 سال توصیه نمی کنیم. چون که خوشبختانه زود از بدن این افراد از بین می رود.

فرزانه تصریح کرد: هر فردی که ویروس HPV وارد بدنش شود حتما به سرطان مبتلا نمی شود. اما اگر این ویروس در بدن بماند و مقاوم شود ممکن است با احتمال کمی تبدیل به سرطان شود  که با روش های پیشگیری می توان 95 درصد از جامعه نسبت به این ویروس مصون بمانند.

روش های پیشگیری از ویروس HPV

وی گفت: نخستین راه پیشگیری ویروس HPV ، آغاز رابطه جنسی برای دختران پس از سن 16 سالگی است و پرهیز از داشتن شرکای متعدد جنسی است. ضمن آنکه سومین عاملی که موجب مقاوم
شدن این ویروس در بدن می شود، سیگار و قلیان است که در برخی گزارش‌ها سیگار و قلیان به میزان 14 برابر ویروس را مقاوم تر می کنند.

واکسیناسیون یک روش استاندارد برای پیشگیری

این فوق تخصص سرطان زنان با اشاره به اهمیت پیشگیری از عفونت ویروس HPV، به عنوان یکی از راه‌های ابتلا به سرطان دهانه رحم و شیوع آن، گفت: واکسینه شدن در صورتی که افراد از نظر پزشک و مراقبان بهداشتی، واجد شرایط واکسن باشند، یک پیشگیری عالی است. باید گفت واکسینه شدن تابع سیاست و دستورالعمل‌های بهداشتی کشورها است. این واکسن در برخی کشورها از سن 9 سالگی و در ایران، از سن 12 سالگی تزریق می شود.

فرزانه ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند این واکسن به افراد زیر 26 سال تزریق شود و کشورها آن را در برنامه واکسیناسیون خود بگنجانند. علت تزریق زودهنگام واکسن
نیز، کاملا مبنای پزشکی داشته و آن ضرورت ایجاد مصونیت به موقع در برابر بیماری، در جریان واکسیناسیون است.

وی با بیان این که عفونت  HPV که عمدتا مردان عامل انتقال آن هستند، در اغلب موارد توسط سیستم ایمنی پاکسازی می‌شود، گفت: اگر بدن نتواند عفونت ویروس را پاک کند، پایداری طولانی مدت ویروس در بدن ممکن است منجر به بروز سرطان دهانه رحم شود. بنابراین انجام واکسیناسیون یک راه پیشگیری موثر در برابر سرطان دهانه رحم است.

راه اصلی پیشگیری HPV تغییر رفتار است

این فوق تخصص سرطان زنان راه اصلی پیشگیری از HPV را تغییر رفتار اعلام کرد و گفت: باید در سطح مدارس و دانشگاه ها به نوجوانان، جوانان و  والدین آموزش های لازم ارائه شود و زنان و مردان واکسن این ویروس را تزریق کنند تا گروه دیگر از بیماری مصون بمانند.

مشکلات روانی 50 درصد از مبتلایان
به
HPV 

فرزانه بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده 50 درصد از مبتلایان به HPV دچار بیماری های روان پزشکی می شوند که در اغلب موارد قابل شناسایی نیست. این مشکل درکشورهای جهان سوم بیشتر دیده می شود. در کشور ما در بسیاری از بخش های سرطان، روان پزشکان و روانشناسان بالینی به عنوان اعضای تیم درمان حضور ندارند و با توجه به تعداد پزشکان و پرستاران وقت کافی برای برقراری ارتباط با بیماران و آگاه شدن از وضعیت سلامت روان و سلامت معنوی آن ها ندارند.

وی افزود: میزان آگاهی بیماران و خانواده های آن ها درباره مشکلات مربوط به سلامت روان و سلامت معنوی مناسب به نظر نمی رسد. بنابراین ممکن است برخی بیماران و خانواده ها متوجه نشوند که مشکلاتی که برایشان پیش آمده مربوط به سلامت روان آن ها است و روان پزشکان می توانند به آن ها کمک کنند.
 
 
 
کد مطلب : ۳۰۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما