۱
در نشست صاحبان صنایع تجهیزات پزشکی کشور با کمیسیون اقتصادی مجلس:

تقاضای اختصاص 200 میلیون از 500 میلیون یورو به طور اختصاصی به تجهیزات پزشکی

تاریخ انتشار :
شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۳۰۲۹
تقاضای اختصاص 200 میلیون از 500 میلیون یورو به طور اختصاصی به تجهیزات پزشکی
سالم خبر: صاحبان صنایع تولید و توزیع تجهیزات پزشکی کشور طی نشستی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مشکلات صنف خود را در این حوزه با راهکارهای عملیاتی آن را به بحث نشستند.

به گزارش سالم خبر، با وجود تلاش ها و پیگیری های مداوم اتحادیه ها و انجمن های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی همچنان روندهای بوروکراتیک زمان بر و هزینه ساز تامین ارز، در کنار مطالبات معوق فعالان این صنف، به عاملی برای ایجاد کمبود تجهیزات پزشکی در کشور تبدیل شده است. به همین منظور نمایندگان برخی تشکل های صنف تجهیزات پزشکی از جمله رییس اتاق اصناف تهران و صنف  تهیه ، تولید و توزیع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی تهران به مجلس روز چهارشنبه هفته ای که گذشت به مجلس رفتند.

در این جلسه نمایندگان تشکل های مختلف فعال در حوزه تامین تجهیزات
پزشکی کشور از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست کردند در راستای کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی و کمک به تسهیل تجارت و تامین ارز مورد نیاز تامین کنندگان تجهیزات پزشکی تصمیمات فوریتی و حمایتی در شش بند در کمیسیون مربوطه بررسی و اتخاذ شوند:

از جمله این بندها کمک به ایجاد سیستم بدون انتقال ارز به نحوی که بیمه پیمان سپاری ارزی بتواند نرخ ارز را برای شش ماه باز پرداخت تعهد وارد کننده تثبیت کند و در صورت عدم امکان حواله بابت واردات صورت گرفته اسکناس فیزیکی ارزی با تعهد وارد کننده در انتقال وجه در اختیار تامین کنندگان قرار بگیرد.

ضمن آنکه براساس بند دوم این تصمیمات سیستم برات اسنادی بدون تعهد بانک به نحوی توسط بانک مرکزی تضمین شود که وارد کننده بر اساس نرخ ریالی معادل ارزی مندرج در برگ سبز گمرکی امکان
تامین وجه ارزی حواله جات تعهدی را از طریق سیستم بانکی داشته باشد. (حواله ارز به قیمت روز ترخیص انجام پذیرد و در صورت عدم امکان حواله بصورت اسکناس ارزی در اختیار وارد کننده قرار گیرد)

نمایندگان تشکل های مختلف فعال در حوزه تامین تجهیزات پزشکی همچنین درخواست کردند که کارمزدهای حدود ۱۲تا ۲۰ درصدی تحمیلی به همکاران آنان هنگام انتقال و تبدیل ارز به در خواست بانک عامل توسط بانک مرکزی تامین گردد تا از فشار مضاعف به تامین کنندگان و مصرف کنندگان جلوگیری به عمل آید.

مساله سپرده گذاری ۳۵ درصدی تضمین واردات در نزد بانکهای عامل نیز یکی از موارد عنوان شده دراین نشست بود که این صنف در خواست کردند مورد بررسی قرار گرفته و به جهت بالا بردن توان ریالی تامین کنندگان تجهیزات پزشکی، با اوراق  اعتباری جایگزین شود.

همچنین
در خواست شد که  مالیات بر ارزش افزوده به جهت رعایت حال بیمار و خروجی کمتر بیمه های درمانی مالیات بر ارزش افزوده تجهیزات پزشکی حذف یا کاسته شود.

صاحبان صنایع تجهیزات پزشکی همچنین عنوان کردند: از آنجا که برای واردات دستگاه ها و تجهیزات پزشکی تنها راه تامین ارز سامانه نیما است و در این سامانه هم ارزی برای تخصیص وجود ندارد و همین مساله دسترسی تامین کنندگان را به ارز مورد نیاز با چالش مواجه کرده است از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست شد که با کسب موافقت مقام معظم رهبری مقدمات تزریق ۵۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه به سامانه نیما برای مدتی محدود، به منظور اختصاص به تامین کنندگان تجهیزات پزشکی فراهم ، یا در صورت امکان اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون یورو در سامانه نیما بدین منظور تامین شود.
 
کد مطلب : ۳۰۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما