رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری در بیان نتایج مطالعه بار بیماری ها در کشور:

فشار خون همچنان نخستین عامل خطر مرگ و ناتوانی در کشور

926 هزار سال عمر ایرانی ها در سال 95  با ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا از دست رفته است

30 آبان 1397 ساعت 13:06


سالم خبر: تازه ترین نتایج مطالعه جهانی بار بیماری ها نشان می دهد که فشار خون بالا شایع‌ترین و مهمترین عامل خطر مرگ  و ناتوانی در ایران امروز و فردا است.

به گزارش سالم خبر، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان درباره ی تازه ترین نتایج مطالعه بار بیماری ها که جامع ترین و دقیق ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی است و سالانه توسط انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه  واشنگتن  انجام می شود عنوان کرد که  فشار خون هنوز یکی از عوامل محرک مرگ و ناتوانی در کشور است که سال به سال بحرانی تر می شود.

ملک زاده که خود یکی از 3 هزار و 676 محقق از 146 کشور است که در این مطالعه مشارکت داشته است اعلام می کند که فشار خون، مهمترین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران است که طی 25 سال گذشته 39 درصد افزایش داشته است.

وی درباره این آمار تامل برانگیز همچین عنوان می کند: 28 درصد از ایرانیان بالای 18 سال مبتلا به فشار خون بالا هستند؛ نیمی از ایرانیان بالای 55 سال مبتلا به فشار خون بالا می شوند این در حالیست که 33 درصد از مرگ و میرهای قلبی عروقی به علت فشار خون بالاست.

خاطرات عمر رفته

عمر رفته برای ایرانیان باید چاره ای اندیشید چون 926 هزار سال عمر ایرانی ها در سال 95  با ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا از دست رفته است. ملک زاده با بیان اینکه 6.5  میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون بالا از ابتلای خود به این عامل خطر بی اطلاعند تصریح می کند که تنها نیمی از مبتلایان آگاه به فشار خون خود  تحت درمان هستند و از افراد تحت درمان ، تنها 26 درصد فشارخونشان کنترل شده است این درحالیست که چاقی ، اضافه وزن و مصرف بالای نمک از عوامل مهم  فشار خون است؛ با کنترل فشار خون، سکته های قلبی و مغزی در ایران 25 درصد کاهش می یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان همچنین دیابت را یکی دیگر از خطرات متوجه سلامت ایرانیان دانسته و تاکید می کند: خطر دیابت بسیار جدی و رشد آن در کشور بسیار خیرکننده است. ما به طور قطع در آینده شاهد مشکلات بزرگ بهداشتی ناشی از بیماری دیابت  خواهیم بود؛  هم اکنون  25 درصد از ایرانی ها در مرحله پیش دیابت  و  10 درصد مبتلا به دیابت هستند.

وی همچنین پیش بینی می کند که تا 20 سال آینده یک چهارم جمعیت ایران نیاز به درمان دیابت داشته باشند؛ درحالی که این بیماری با  رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی، کاهش وزن و تحرک بدنی کاملا قابل پیشگیری است.

به گفته ی این محقق سایر عوامل خطر و میزان افزایش آنها در کشور قند خون بالا به میزان (66 درصد) ، شاخص توده بدنی بالا (41 درصد) ، مصرف تنباکو (23 درصد )، چربی خون بالا (14 درصد)، مصرف مواد مخدر (4 درصد)، آلودگی هوا (18 درصد) و نارسایی های مزمن کلیوی (30 درصد) است.

ملک زاده همچنین سن امید به زندگی بیش از 82  میلیون ایرانی  در سال 96 را در زنان   79.4  و  مردان  75.5  سال عنوان کرد گفت: رشد افزایش سن امید به زندگی در کشور درحالیست که  برای زنان  ، 77  و برای مردان 70 سال پیش بینی شده بود.

وی شمار مرگ کودکان زیر 5 سال کشور را 14 مرگ و کودکان زیر یک سال ، 12 مرگ در هر 1000 تولد  اعلام کرده و عنوان می کند: این در حالیست که 27 سال پیش، مرگ بیش از 64 کودک زیر 5 سال و 50 کودک زیر یک سال در هزار تولد ثبت شده است

مردان بیش از زنان جان به جان آفرین تسلیم کرده اند

تعداد مرگ ایرانیان در سال 96 : 380 هزار مرگ  شامل 220 هزار مرد و 160 هزار زن بوده است. ملک زاده همچنین با اشاره به شاخص مرگ و میر استاندارد شده سنی (یک مرگ به ازای هر 100 هزار نفر) اعلام کرد که میزان مرگ ها براساس این شاخص درکشور بسیار کاهش یافته است.
 
مهمترین عامل مرگ شهروندان ایرانی در ده سال گذشته

در این مطالعه با رصد شهروندان ایران مشخص شده است که بیماری های قلبی عروقی در کشور 27 درصد افزایش، سکته مغزی 19 درصد افزایش، آلزایمر103 درصد افزایش، صدمات جاده ای 31 درصد کاهش ، بیماری های قلبی ناشی از فشار خون بالا 55 درصد افزایش، دیابت 76  درصد افزایش، بیماری های مزمن انسدادی ریوی، 40 درصد افزایش، بیماری های مزمن کلیوی 56 درصد افزایش، اختلالات نوزادی 60 درصد کاهش ، بیماری های عفونی دستگاه تنفسی  0.6 درصد افزایش و نواقص مادرزادی  54 درصد کاهش یافته است.
 
مهمترین علل مرگهای زودرس طی ده سال گذشته

اما از مهمترین عواملی که موجب مرگ های زودرس شهروندان ایرانی شده است می توان به بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد که 13 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که مرگ های زودرس ناشی از صدمات جاده ای با 38 درصد و اختلالات نوزادی به میزان 60 درصد و نواقص مادرزادی 55 درصد کاهش یافته است.

به گفته ملک زاده سکته مغزی به عنوان یکی از عوامل مرگهای زودرس در کشوربیش از 8 درصد افزایش داشته است. دیابت نیز با 63 درصد و بیماری های ناشی از فشارخون بالا با 38 در صد افزایش یکی از عوامل مرگ زودرس محسوب می شود. اگر چه بیماری های عفونی دستگاه تنفسی به میزان 38 درصد، صدمه به خود 12 درصد و سرطان خون به  میزان 6 درصد روندی رو به کاهش داشته است.
 
بیماری نیستند اما می توانند موجب ناتوانی شوند

نکته قابل توجه در مورد برخی مشکلات سلامتی است که بخشی از جمعیت کشور را دچار اختلالات و ناتوانی هایی کرده است.ختلالات سردرد (14 درصد افزایش)، کمردرد (23 درصد افزایش)، اختلالات افسردگی (23 درصد افزایش)، اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر (2.6 درصد افزایش)، اختلالات اضطراب (10 درصد افزایش)، دیابت (73 درصد افزایش)، گردن درد (30 درصد افزایش)، اختلالات نوزادی (23 درصد افزایش) ، سایر اختلالات اسکلتی – عضلانی (34 درصد کاهش)، افت شنوایی مرتبط با افزایش سن (32 درصد افزایش) و نابینایی و اختلالات بینایی به میزان  (26 درصد افزایش) این اختلالات را موجب شده است.

ملک زاده در پایان تاکید می کند که کنترل فشار خون، کنترل قند خون، پرهیز از پرخوری ،  افزایش  تحرک و پرهیز ازمصرف دخانیات می تواند تضمین کننده سلامت شهروندان باشد.
 


کد مطلب: 3011

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3011/فشار-خون-همچنان-نخستین-عامل-خطر-مرگ-ناتوانی-کشور

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com