۰

فرآورده‌هایِ سلامت وارداتی ساماندهی می شوند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۳۰۱
فرآورده‌هایِ سلامت وارداتی ساماندهی می شوند
سالم خبر : رئیس سازمان غذا و دارو طی نامه ای به ادارات کل تابعه سازمان، لزوم انجام اقداماتی در راستای ساماندهی بهتر بازار فرآورده های سلامت محور که از طریق واردات وارد بازار کشور می شوند را ابلاغ کرد.

 غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو طی نامه ای به ادارات کل تابعه سازمان، لزوم انجام اقداماتی در راستای ساماندهی بهتر بازار فرآورده های سلامت محور که از طریق واردات وارد بازار کشور می شوند را ابلاغ کرد.
 
 این اقدامات که روز گذشته به ادارات کل تابعه سازمان غذا و دارو ابلاغ گردیده به شرح ذیل است:
 
به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت این نوع فراورده های سلامت محور و همچنین تأمین حقوق مصرف کنندگان ایرانی، لازم است کلیه شرکت‌های خارجی که قصد حضور در بازار ایران را دارند بصورت مستقیم و با تأسیس شعبه خود در داخل کشور مسئولیت کامل فرآورده های خود در بازار را به عهده بگیرند. به همین منظور باید پروانه های محصولات این شرکتها صرفاً به نام شعبه ایرانی آنها صادر شود. در این مورد ضمن اطلاع رسانی به این شرکتها مشوق های لازم نیز برای شرکت هایی که از این سیاست پیروی می کنند در نظر گرفته شود. این سیاست در سال 1397 بصورت تشویقی اجرا خواهد شد و بعد از ارزیابی های صورت گرفته در مورد الزامی شدن آن تصمیم گیری خواهد شد.
 
تا زمان تأسیس شعبه مستقیم شرکت های خارجی در ایران، این شرکت‌ها باید نمایندگی انحصاری کلیه محصولات خود را صرفاً در اختیار یک شرکت ایرانی قرار دهند. هیچ شرکت خارجی مجاز نیست محصولات و یا برندهای متفاوت خود در بازار کشور را در اختیار شرکت های متفاوت ایرانی به عنوان نماینده قرار دهد.
 
به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که مکرراً از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز به این سازمان ابلاغ شده است، لازم است صدور مجوز برای واردات فراورده هائی که به میزان و تنوع کافی از سوی تولیدکنندگان داخلی تولید می شوند متوقف گردد. به همین منظور و به جهت جلوگیری از سرگردانی متقاضیان واردات محصولات سلامت محور به کشور، لازم است فهرستی از اقلامی که واردات آنها به کشور ضرورتی ندارد با کمک انجمن تولید کنندگان در کشور تهیه و در اختیار مراجعین قرار گیرد.
 
به منظور هدایت واردات محصولات به سمت فرآورده هائی که در ایران تولید کننده داخلی ندارد و با ورود به کشور باعث توسعه بازار داخلی می شوند لازم است فهرستی از محصولاتی که صدور مجوز واردات آنها از اولویت برخوردار است با مشارکت انجمن واردکنندگان تهیه و در اختیار مراجعین قرار گیرد. این فهرست باید شامل فرآورده هایی باشد که تولید داخلی آنها در کشور در سال های آینده باعث توسعه بازار در داخل کشور گردد.
 
کد مطلب : ۳۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما