۰

براساس آمار رسمی از 60 هزار مبتلا به ایدز در کشور تنها 21 هزار نفر ازآنان شناسایی شده اند

ما بارها زنان باردار مبتلایی را شناسایی کردیم که نمی‌دانستند مبتلا به HIV   هستند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۲۹۹۵
براساس آمار رسمی از 60 هزار مبتلا به ایدز در کشور تنها 21 هزار نفر ازآنان شناسایی شده اند
سالم خبر  :براساس آمار رسمی کشور براساس آمار رسمی از 60 هزار مبتلا به ایدز در کشور تنها 21 هزار نفر ازآنان شناسایی شده اند.

به گزارش سالم خبر در همایش مادر، کودک، HIV   که از سوی انجمن احیا برگزار شد برخی مسوولان بهداشت و درمان و سخنگوی وزارت امور خارجه حضور داشتند. 
 
 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست با تاکید بر تاثیر سازمان های مردم نهاد و سمن ها در ورود به مباحث تابویی مانند بیماری ایدز عنوان کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بدون سمن‌ها و NGO ها قادر نیستیم اقدامات‌مان را در صحنه جهانی پیش ببریم هر چند که تا حدی دیر به این موضوع آگاه شدیم اما باید بخش عمده‌ای از این نوع تلاش‌ها را از دولت بستانیم و در اختیار انجمن‌ها قرار دهیم که بهتر از ما و سیستم دولتی در سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند موثر باشند و چهره واقعی کشور را تصویر کنند و بتوانند از امکانات جامعه جهانی استفاده بهینه را انجام دهند. تصورم این است که این انجمن به خوبی این راه را آغاز کرده و البته از سختی‌ها و دشواری‌های پیش رو آگاهی دارند.

وی همچنین افزود: باید توجه کرد که برای دیپلماسی عمومی و استفاده از ابزارهای آن که عمدتا ابزارهای مردمی است، نیاز به سرمایه‌های معنوی و مادی داریم. در حال حاضر تا رسیدن به حد مطلوب در این حوزه فاصله داریم اما سعی کردیم با اندک بضاعتی که داریم کاستی‌ها را جبران کنیم. امیدوارم شرایط کشور به گونه‌ای پیش رود که بتوانیم در حوزه دیپلماسی عمومی نقش بیشتر و قوی‌تری را به ویژه در شرایط فعلی کشور ایفا کنیم و چالش‌های عظیمی که ایران بزرگ ما با آن مواجه است را جانانه برای دفاع از کیان کشور حل کنیم. امیدوارم با این تلاش‌ها و با هم‌افزایی که در میان ما وجود دارد، بتوانیم در این مسیر به عنوان پل رابط، ثمربخش، مطمئن و کارساز خلاء میان دولت و جامعه مدنی و NGO ها را رفع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برنامه‌های زیادی را در این حوزه‌ها تدوین کردیم، گفت: به هر حال شرایطمان از گذشته دشوارتر است، اما امیدوارم
با هم‌افزایی بتوانیم تا حدی کمبودها را جبران کنیم.

قاسمی با بیان اینکه توجه به این حوزه‌ها راهی است که باید علی رغم همه سختی‌ها و ناهمواری‌ها طی کنیم، گفت: چاره‌ای جز این نداریم اگر می‌خواهیم ایرانی سرافراز و آباد داشته باشیم. بنابراین باید مردم به صحنه بیایند و همه کارها را به دولتمردان نسپاریم. این کار همه ما است و من برای این روز و رسیدن به این مسیر دعا می‌کنم.

همچنین سرپرست گروه مدیریت بیماری ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینکه تخمین زده می‌شود نزدیک 60 هزار مبتلا به اچ آی وی در کشور وجود داشته باشند، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما اگر درمان به موقع شروع شود، طی شش ماه سطح ویروس در حدی کاهش می‌یابد که بحث انتقال از طریق ترشحات خونی، جنسی و انتقال از مادر به کودک بسیار کم می‌شود.
 
پروین افسرکازرونی با قدردانی از سمن‌های فعال در کنترل و پیشگیری از HIV  گفت: HIV  یک بیماری عفونی مزمن با راه‌های انتقال و پیشگیری مشخص است که درمان قطعی ندارد. اگر سیر وضعیت HIV  را بررسی کنیم بسیار سریع‌تر از عفونت‌های دیگر بوده است، زیرا ویروس HIV   به گونه‌ای است که وقتی وارد بدن می‌شود، علامت و نشانه ندارد، بلکه ویروس در یک دوره طولانی وارد بدن شده و تکثیر و جایگزین سلول‌های ایمنی و دفاعی بدن می‌شود. بنابراین زمانی علائمش ظاهر می‌شود که سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف کرده است.

وی با بیان اینکه اولین قدم برای کنترل HIV یا ایدز پیشگیری است،‌ گفت: به هر حال راه انتقال این بیماری یا از طریق ترشحات خونی و جنسی و یا از طریق انتقال مادر مبتلا به کودک در دوران بارداری و شیردهی است. بنابراین با آموزش و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ورود ویروس به بدن پیشگیری کرد. طی چند سال اخیر یک آیتم پیشگیری جدید هم اضافه شده، به این شکل که بعد از شناسایی فرد مبتلا، دارو به او داده می‌شود و تاثیر دارو به این صورت است که حجم ویروس در بدن فرد کاهش می‌یابد؛ در حدی که دیگر قابلیت انتقال عفونت به نزدیک صفر می‌رسد.

کازرونی تاکید
کرد: ایدز درمان قطعی ندارد، اما باید بدانیم که وقتی درمان بویژه برای فرد مبتلایی که هنوز سیستم ایمنی بدنش تضعیف نشده، شروع شود، درمان ظرف شش ماه پاسخ می‌دهد و سطح ویروس در حدی کاهش یافته که بحث انتقال از طریق ترشحات خونی، جنسی و انتقال از مادر به کودک بسیار کم می‌شود. این موضوع تحولی در حوزه پیشگیری و کنترل HIV  ایدز است.

وی ادامه داد: تاکنون همیشه ترس، دلهره و نگرانی برای اچ آی وی ایدز مطرح می‌شد، غافل از اطلاعات و مداخلات جدیدی که در کشورمان و در تک تک موضوعات اعم از پیشگیری و درمان در مجامع بین‌المللی پیش قدم بوده و برنامه‌های نو و تازه و تاثیرگذاری که در همه جا مطرح شده است تا کشورهای دیگر بتوانند از آن الگو بگیرند، اما متاسفانه آگاهی مردم در سطوح مختلف از این بیماری کم است؛ حتی یکی از مشکلات‌مان حرف و انگی است که نسبت به HIV  ایدز در میان ارائه دهندگان خدمات سلامت اعم از پرستار، جراح، متخصص زنان و غیره وجود دارد. این در حالی است که اولا برای پرسنل ارائه دهنده خدمت همیشه رعایت احتیاطات استاندارد جزو اصل پیشگیری و حفاظت است و از طرفی رعایت حقوق بیمار هم جزو اصولی است که مبانی‌اش در کشورمان به جد وجود دارد، اما متاسفانه در اجرا به دلیل عدم آگاهی با مشکلاتی مواجه است و در حوزه HIV  ایدز هم این معضل را داریم.

کازرونی تاکید کرد: HIV  ایدز یک بیماری عفونی مزمن است که به محض شناسایی برایش درمان را شروع می‌کنیم. در سال‌های اخیر مشخص شده که هر چه زودتر دارو درمانی را برای این بیماران آغاز کنیم، فرد زندگی بهتری داشته و بعد از شش ماه سطح ویروس در بدنش کاهش می‌یابد، اما مسئله مهم پایبندی به درمان است. باید توجه کرد که فرد مبتلا به HIV  با خوردن یک قرص در روز می‌تواند درمانش را پیش برد، بنابراین تقاضای ما این است که همه همراهی کنند تا افراد مبتلا به اچ آی وی که شناسایی شده‌اند در مسیر درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در کشور گفت: تخمین زده می‌شود که تعداد موارد زنده‌ای که در کشور مبتلا به HIV  هستند،‌ نزدیک به 60 هزار نفر است که از این تعداد
بیش از 24 هزار نفرشان یعنی 40 تا 41 درصدشان را شناسایی کرده‌ایم. باید توجه کرد که اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن می‌تواند به شناسایی افراد مبتلا کمک کند. مردم باید بدانند که مراکزی در این حوزه وجود دارند و می‌توانند این بیماری را تشخیص داده و درمان را شروع کنند. از طرفی آموزش و اطلاع‌رسانی به گروه‌های پرخطر مانند مصرف کنندگان مواد، معتادان تزریقی،‌ افراد دارای رفتار پرخطر جنسی،‌ کلید پیشگیری و کنترل HIV  ایدز است.

کازرونی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از انتقال HIV  از مادر به کودک گفت: اولا تست HIV   نباید اجباری باشد و فرد باید با رضایت این تست را انجام دهد. ما در حال حاضر برنامه پیشگیری از انتقال HIV  از مادر به کودک را پیش می‌بریم و در این برنامه می‌بینیم که خانم‌های باردار متوجه می‌شوند که تست HIV   جزو آزمایشات‌شان است و اگر تمایل نداشته باشند آن را انجام نمی‌دهند. ما بارها زنان باردار مبتلایی را شناسایی کردیم که نمی‌دانستند مبتلا به HIV   هستند و نوزاد اول‌شان مبتلا به HIV   متولد شده اما با شناسایی و درمان آن‌ها فرزند دوم سالم متولد شده است. ما در سال گذشته این برنامه را در مناطق حاشیه‌ای پیش بردیم و امسال هم آن را در کل کشور اجرا کردیم. وزارت بهداشت با هماهنگی اداره مدیریت بیماری‌های واگیر و سلامت خانواده این برنامه را پیش برد.

کازرونی با بیان اینکه در این برنامه 92 زن باردار که اصلا از ابتلای‌شان به HIV  خبر نداشتند، تشخیص داده شدند، گفت: بعد ازشناسایی به آن‌ها دارو داده شد و کودکان سالم از آن‌ها متولد شدند. فقط یک مورد داشتیم که نوزاد هم مبتلا به HIV  به دنیا آمد، زیرا به هر حال احتمال انتقال از مادر به کودک به شرایط مادر بستگی دارد و اگر بیماری پیشرفته باشد احتمال انتقال بیشتر است.

وی تاکید کرد: باید بدانیم که پیشگیری از ابتلای حتی یک نفر به ویروس HIV  بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که طبق بررسی‌ها هر یک پیشگیری از ابتلا به HIV ، 16 هزار دلار صرفه اقتصادی برای جامعه در پی دارد.
کد مطلب : ۲۹۹۵
نام شما

آدرس ايميل شما