رییس انجمن رادیولوژی ایران:

مراکز رادیولوژی با کمبود دستگاه مواجه اند

28 آبان 1397 ساعت 15:44


سالم خبر: رییس انجمن رادیولوژی ایران اعلام کرد: مراکز رادیولوژی کشور با کمبود دستگاه مواجه است و در حال حاضر بخش خصوصی به دلیل محدودیت مالی، افزایش قیمت‌ها و عدم پرداخت وام ها از طریق بانک ها در واردات این دستگاه ها مشکل دارند.

جلال شکوهی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: ایران از نظر نیروی انسانی در بخش رادیولوژی در خاورمیانه دچار هیچ گونه کمبودی نیست اگرچه با کمبود و فرسودگی دستگاه ها مواجه هستیم به طوری که در حال حاضر بخش خصوصی به دلیل محدودیت مالی، در وارد کردن دستگاه ها مشکل دارد که امیدواریم با تخفیف های ویژه تجهیزات رادیولوژی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیه از بیشترین تجهیزات رادیولوژی برخوردار است، گفت: گرچه تعداد رادیولوژیست ها در ترکیه نسبت به کشور ما کمتر است، اما رادیولوژیست های ایران از نظر علمی و کارآیی فعال تر هستند. چون که در ترکیه برای تولید دستگاه های مرتبط به رادیولوژی نیاز به مجوز وزارت بهداشت نیست. در حالی که در ایران برای تولید دستگاه حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشیم.

رییس انجمن رادیولوژی ایران با بیان این که اگر ارز اختصاصی و وام های بانکی نباشد نمی توانیم دستگاه های مرتبط به رادیولوژی را داشته باشیم، بیان کرد: اخیرا خریدهای دولتی از طریق هیات امنا و شرکت هایی که با هیات امنا قرارداد دارند، دستگاه های بسیاری خریداری شده که  مخصوص بخش های دولتی بوده و این بخش ها تا حدودی تجهیز شده اند و کفاف مایحتاج عمومی را می دهند اما بخش خصوصی اگر چه به موازات مراکز درمان دولتی حداقل بیشتر از 50 درصد از درمان را برعهده دارند، باید دستگاه وارد و دستگاه خود را تعویض کند.
 
مراکز رادیولوژی کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند

شکوهی ادامه داد: تعرفه برخی خدمات رادیولوژی از ۲۵ تا ۴۶ درصد نسبت به سال قبل با کاهش رو‌به رو خواهد شد و این در حالی است که نه تنها هیچ گونه رشد منفی تورمی که نداشته ایم بلکه بسیاری هزینه ها از حقوق پرسنل گرفته تا اجاره بها، مالیات، هزینه نگهداری و نوسازی دستگاه ها افزایش قابل توجهی داشته اند.

تعرفه ها را کاهش دهید تا پولتان را بپردازیم

وی گفت: با توجه به اینکه  ۹۸ درصد از گردش مالی انجمن رادیولوژی مرتبط با بیمه ها است، در صورتی که مطالبتمان از بیمه ها پیگیری و پرداخت نشود، بسیاری از بیماران که جزو اقشار محروم جامعه هستند و توان انجام اقدامات رادیولوژی را در مراکز خصوصی ندارند، متضرر می شوند که ممکن است تشخیص بیماری ها به تعویق بیفتد.

رییس انجمن رادیولوژی ایران تصریح کرد: سازمان های بیمه گر نیز در قبال پیگیری های انجمن به جای این که معوقات خود را بپردازند، مدعی هستند تعرفه ها را کاهش دهید تا پول تان را بپردازیم، این در حالی است که تعرفه رادیولوژیست ها از مدت ها پیش کاهش داده شده است و کاهش مجدد آن عملا فعالیت رادیولوژیست ها را فلج می کند.

درخواست بی رویه خدمات رادیولوژی عامل اصلی کاهش تعرفه ها

شکوهی در ادامه درخواست بی رویه برای انجام خدمات رادیولوژی را عامل اصلی پایین بودن تعرفه ها دانست و گفت: امروزه پزشکان به جای معاینه بالینی و گرفتن شرح حال از بیمار به خدمات پاراکلینیکی روی آورده اند بدین گونه که برای تشخیص هر بیماری آزمایش، سونوگرافی، ام آر ای، سی تی اسکن و ... تجویز می کنند.

وی افزود: این مساله علاوه بر افزایش هزینه بیمار به نظام سلامت و بیمه ها نیز هزینه‌های جبر ان ناپذیری را تحمیل می کند به همین دلیل مسوولان امر برای کنترل هزینه های سازمان های بیمه گر به جای کنترل در خواست ها و تجویزهای بی رویه خدمات رادیولوژی، تعرفه‌های آن را پایین نگه می دارند.
 
 
 


کد مطلب: 2977

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2977/مراکز-رادیولوژی-کمبود-دستگاه-مواجه-اند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com