۰
 در مراسم حمایت از بیماران کلیوی در تالار دیوان شمس عنوان شد:

تقاضا؛ 8 هزار و 600 کلیه برای پیوند عرضه؛ 4 هزار کلیه اهدایی

پنج میلیون بیمار مبتلا به دیابت و پنج میلیون نفر در معرض دیابت در کشور داریم،این آمار نگران کننده است
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۲۹۵۰
تقاضا؛ 8 هزار و 600 کلیه برای پیوند عرضه؛ 4 هزار کلیه اهدایی
سالم خبر: رییس مرکز پیوند و مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: براساس آمار موجود امروز حدود هشت هزار و 600 نفر در  لیست انتظار پیوند کلیه بسر می‌برند این در حالی است که در سال 96، دو هزار و 500 تا چهار هزار اهدای کلیه صورت گرفته است.

به گزارش سالم خبر، مهدی شادنوش در مراسم حمایت از بیماران کلیوی روز گذشته در سالن ایوان شمس  با بیان اینکه در حال حاضر 32 هزار و 169 نفر دیالیز خونی و دو هزار و 746 دیالیز صفاقی در کشور داریم، گفت: درنظرداریم طی سه سال آینده آمار دیالیز صفاقی را در کشور به حدود  شش هزار دیالیز برسانیم که این مسئله با همیاری مسوولان و خیرین امکان‌پذیر است. چون که دیالیز صفاقی می تواند در کیفیت زندگی بیماران تاثیر داشته باشد.

وی افزود: سه هزار دستگاه دیالیز طی سه سال آینده به ناوگان دیالیز کشور اضافه یا جایگزین می شود که می تواند تحول بسیار بزرگی در حوزه سلامت ایجاد کند و همچنین با همراهی بیمه های کشور در جلسه شورای عالی، ملزومات مصرفی بخش های دیالیز واقع بینانه شد که این ملزومات به قیمت روز توسط بیمه ها پوشش داده شود.

شادنوش از بازگشت قیمت داروهای پیوندی به نرخ گذشته خبر داد و گفت: در برخی از زمینه ها داروی "مارفرتیک" به جای داروی "سن صفر" استفاده می‌شد اما دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان بر وجود هر دو دارو تاکید دارند.
 
نارسایی های کلیه قابل پیشگیری است

سید هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این مراسم حضور داشت.

او نیز همچون همیشه تمرکز سیاستهای حوزه سلامت بر پیشگیری تاکید کرد و گفت: 720 سازمان مردم نهاد به همراه 890 خیریه در  حوزه سلامت کشور داریم که اگر بخواهیم در حوزه پیشگیری فعالیت داشته باشیم، باید به فکر فراهم آوردن زمینه برای ایفای نقش مردم در حوزه سلامت باشیم.

وی با بیان این که مشارکت مردم در حوزه سلامت این است که به فکر سلامتی خودو اعضای خانواده باشند، گفت: اگر بخواهیم مشارکت مردمی را در حوزه سلامت داشته باشیم باید ساز و کار و زمینه را در این عرصه فراهم کنیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت از راه اندازی یک هزار و 200 کانون سلامت در سطح کشور خبر داد و بیان کرد: از زمانی که  اجتماعی کردن سلامت را آغاز کردیم، یک هزار و 200 کانون سلامت در سراسر کشور راه اندازی کردیم که این کانون ها  فرصت خوبی را برای ارتباط ما با مردم مهیا فراهم می کند و مردم در جریان آخرین اطلاعات درباره این موضوعات قرار می گیرند.

ایازی ادامه داد: اگر بخواهیم مشارکت ساختارمند مردم را در حوزه سلامت داشته باشیم، سازمان های مردم نهاد می توانند ایفای نقش کنند و در این راستا شکل دهی کانون های سلامت در سطح محلات را داشته باشیم. به طوری که بسیاری از پزشکان و متخصصین ما در سازمان های مردم نهاد مشارکت پیدا می کنند که در بالا بردن سلامت آحاد مردم بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه پنج میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت و پنج میلیون نفر در معرض دیابت را در کشور داریم، گفت: این آمار نگران کننده است و بسیاری از این افراد از بیماری خود آگاهی ندارند که گروه های سنی مختلف که مبتلا به این بیماری و سایر بیماری ها هستند باید در قالب کانون ها مدیریت شوند
و نسبت به بیماری ها آشنایی پیدا کنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی نقش اساسی را ایفا می کند، تصریح کرد: این انجمن در 200 نقطه کشور شعبه دارد و زبان گویای بیماران پیوندی و دیالیزی در جلسات مختلف است و همچنین به مردم خدمات ارائه می کند.

تعرفه پیوند کلیه افزایش یابد

داریوش آرمان مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران از کمبود پزشکان متخصص بیماران کلیوی در برخی از استان ها ابراز نگرانی کرد و گفت: کشور روزانه 50 میلیارد تومان برای دیالیز بیماران کلیوی هزینه می پردازد.

وی یکی ازرسالت های اصلی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی را ارتباط موثری با انجمن ها و مراکز پزشکی جهت ارائه بهترین خدمات به بیماران کلیوی و دیالیزی دانست و افزود: خوشبختانه با تعامل مناسب با وزارت بهداشت این امکان فراهم شده و در حال حاضر تفاهم نامه هایی صورت گرفته و این اتفاق می تواند گامی موثر در راستای یاری رساندن به بیماران دیالیزی و پیوندی بردارد.

وی دررابطه با افتتاح شعب غرب استان تهران افزود: با توجه به اینکه انجمن درمحدوه غرب تهران ، در شهریار و شهرستان های اطراف دفتری را نداشت ، لزوم ایجاد این شعبه احساس می شد که با برنامه ریزی های صورت گرفته این اتفاق محقق شد و روز سه شنبه  شعبه غرب انجمن
در شهر قدس افتتاح خواهد شد و به بیماران این منطقه خدمات دهی می شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران ادامه داد : با مساعدت های شهرداری و شورای شهر در این شهرستان ملک 2 هزار متری در اختیار انجمن قرار گرفته است که در نظر است در این محل یک مرکز درمانی جامع ایجاد شود که در حال حاضر عملیات اولیه آن آغاز شده وبه زودی به مرکزی مجهز جهت خدمات رسانی به بیماران دیالیزی و کلیوی و سایر بیماری های خاص تبدیل خواهد شد.

آرمان درادامه از افتتاح بزرگترین مرکز دیالیز خیریه غرب کشوردر استان زنجان خبر داد و بیان کرد: این مرکز نیز همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی در هفته آتی آغاز به کار کرد که این مجموعه با 30 تخت دیالیز باهمت انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی شکل گرفته تا بتواند بخشی از مشکلات درمانی و پزشکی بیمارن کلیوی این استان و شهرستان های اطراف را پاسخگو باشد.

وی با اشاره به سفرهای استانی خود برای بررسی وضعیت درمانی و معیشتی بیماران کلیوی اظهار داشت: در این سفرها بیش از هر چیز ضرورت ایجاد فرهنگ پیشگیری محسوس بود که این امر یکی از اهداف اصلی انجمن حمایت از بیماران کلیوی در نظرگرفته شده و در این خصوص نیز یک طرح ملی با همکاری وزارت بهداشت ، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر و شهرداری ها  و سایر دستگاههای مربوطه در کلان شهرها خواهیم داشت تا با اجرای این طرح به مساله پیشگیری بیش از گذشته پرداخته شود.

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی ایران با بیان  این که علت 70 درصد از بیماری های  کلیوی دیابت و فشار خون است ، افزود:بی تردید اگر مردم به سلامت جسم و مساله پیشگیری توجه نکنند به طورحتم کشوربا شیوع بیماری های کلیوی مواجه خواهد شد و این امر خطر بسیار جدی برای شهروندان و کشوربه شمار خواهد آمد.، در بازار تاکید کردند.
 
 
 
کد مطلب : ۲۹۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما