۰

آمریکا از تحریم دارو به عنوان ابزار فشار بهره می برد

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۹۴۸
آمریکا از تحریم دارو به عنوان ابزار فشار بهره می برد
سالم خبر : معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: آمریکا در شرایط جنگ اقتصادی با تحریم دارو و تجهیزات از آن به عنوان یک ابزار فشار بهره می‌برد.
 
به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، غلامرضا اصغری در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم آمریکا بر دارو و تجهیزات پزشکی (فرصت ها و چالش ها)، افزود: باید از این شرایط تحمیل شده به عنوان یک فرصت استفاده کرد تا در تولید داخل به خودکفایی برسیم و زنجیره تولید دارو را در داخل تکمیل کنیم و تجربه گذشته این امر را شدنی می داند.

وی تاکید کرد: دارو و تجهیزات پزشکی، ابزار مهم ارائه خدمات سلامت هستند و برخلاف ادعاها، قبل از هر حوزه ای مورد تهدید قرار می گیرند.

وی با اشاره به پیشرفت های تکنولوژی و وابسته شدن روزافزون سلامت جامعه به فناوری اظهار داشت: بسیاری از فرایندهای درمان و سلامت به دارو و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد که در صورت فقدان دسترسی به آن، روند درمان و حوزه سلامت با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به همین دلیل است که سازمان های بین المللی به ویژه سازمان جهانی بهداشت بر دسترسی بیماران به دارو تاکید ویژه دارد و تامین آن را به عنوان یکی از وظایف دولت ها می داند. مردم نیز به تامین دارو و درمان حساس هستند و این موضوع در فرهنگ ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اصغری اضافه کرد: یکی از اهداف جنگ اقتصادی ایجاد گرفتاری و نارضایتی بین مردم و سوء استفاده از آن علیه حاکمیت ها است و یکی از روش های دستیابی به این هدف محدود کردن دسترسی به دارو و درمان است. 

وی افزود: اگر چه مکرر ادعا می شود درمان و دارو از تحریم های ظالمانه آمریکا مستثنی شده اما دارو و تجهیزات پزشکی که تبادل مالی آنها میلیاردها دلار است، می تواند با تعریف یک کاربری ویژه امکان تبادل مالی با بانک های دنیا را داشته باشد اما چنین اتفاقی رخ نداده و با تهدید مستقیم و غیرمستقیم، آمریکا و معدود هم پیمانانش، بانک‌ها را از همکاری با ایران می‌ترسانند.

وی تاکید کرد: این موضوع دقیقا بیانگر رد ادعای عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی است و رویکرد سراسر غیرانسانی طرف آمریکایی است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به توفیقات دولت در اجرای طرح تحول سلامت، گفت: پوشش مناسب بیمه ای هزینه بستری را تا 6 درصد کاهش داده است که بخشی از آن شامل داروهای گرانقیمت بیماران خاص و صعب العلاج می شود که بدون شک، توفیق بزرگ برای دولت در خدمت مردم است.

اصغری افزود: دارو صرفا یک فرآیند تجاری نیست بلکه کالایی است عمومی یا تجمعی که برای فعالان این عرصه مسئولیت اجتماعی نیز در بر دارد، به همین دلیل تا آخرین حلقه زنجیره دارو، یعنی داروخانه ها روی این موضوع حساسیت وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت قابل قبول کشور در حوزه تولید دارو، گفت: 97 درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخل و فق 3 درصد آن وارداتی است که البته سهم ریالی داروهای وارداتی در بازار 30 درصد و معادل یک میلیارد و 300 میلیون دلار است، در حالی که 70 درصد سهم ریالی بازار داروهای تولید داخل 700 میلیون دلار ارز مصرف می کند.

وی اضافه کرد: این نشان دهنده آن است که تولید داخل باعث صرفه اقتصادی و ارزی می‌شود و برای ما اهمیت فراوانی دارد. 

به گفته معاون وزیر بهداشت اغلب داروهای وارداتی، داروهای بیماران خاص و صعب العلاج هستند که بیش از 90 و گاهی تا 100 درصد هزینه آن تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.
کد مطلب : ۲۹۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما