۰
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر :

ایرانیان از مصرف‌کنندگان بی رویه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها هستند

میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور ۱۶ برابر استاندارد جهانی است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۹۲۹
ایرانیان از مصرف‌کنندگان بی رویه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها هستند
سالم خبر: میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور ۱۶ برابر استاندارد جهانی است بدین معنا که مردم ایران تقریبا به اندازه سراسر قاره اروپا آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

به گزارش سالم خبر در حال حاضر از نظر مصرف آنتی بیوتیک در بین کشورهای جهان روی سکوی بیستم ایستاده ایم اگر چه در تزریق آنتی بیوتیک نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم.

مصـرف بـی رویـه و خودسـرانه داروهـا و خوددرمانی از جملـه بزرگتریـن مشکلات حال حاضر جوامع مختلف از جمله کشور ماست. به رغم عوارض برخی داروها مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک نیز می تواند مشکلات متعددی مانند خطر سوءاسـتفاده مجـدد ، تاخيـر احتمالـي در درمـان يـك بيمـاري جـدي، مخفـي شـدن نشـانه هايـي از يـك بيمـاري شـديد و تداخـل بـا ديگـر داروهـاي مصرفـي توسـط فـرد را بـه دنبـال داشـته باشـد.

مســکن‌ها، قطــره هــاي چشــمی و آنتــی بیوتیــک هــا بــه ترتیــب بیشــترین میــزان مصــرف خودسـرانه دارو را بـه خـود اختصـاص مـی دهنـد. آنتـی بیوتیـک هـا بـه علـت نـوع تاثیـر دارویـی کـه دارنـد، مهمتریـن داروهایـی هسـتند کـه بـه شـیوه غیـر منطقـی و خودسـرانه در کشـور مصـرف مـی شـوند.

سازمان بهداشت جهانی با بررسی آمار مربوط به 114 کشور از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داده است این درحالیست که جمعیت ایران معادل جمعیت چین مصرف آنتی بیوتیک دارد.

از سویی
مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها موجب مقاومت میکروبی شده به نحوی که آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین بر روی بسیاری از بیماریهای میکروبی بی اثرشده است و مصرف خودسرانه آنها موجب بالاتر رفتن مقاومت میکروبی و در نهایت سبب شده نیاز به آنتی بیوتیک های جدید و قویتر بیشتر شود.

جهان از سال 2014 وارد دوره "پسا آنتی بیوتیک" شده است بدین معنا که عفونت های ساده ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بودند درحال حاضر کشنده شده اند.

علی جواد موسوی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه ایرانیان بیشترین مصرف کننده آنتی بیوتیک ها هستند، اعلام کرد: مردم نباید پزشکان را مجبور به تجویز آنتی بیوتیک برای بهبود عفونت خود کنند. چون که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، میکروب ها را مقاوم تر می کند.

وی همچنین افزود: باید دقت کنیم که بسیاری  از عفونت ها خود به خود  و برخی با مصرف آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کنند. اما مصرف آنتی بیوتیک حتما باید براساس نظر و تشخیص پزشک باشد و مردم نباید پزشکان را مجبور به تجویز آنتی بیوتیک برای بهبود عفونت خود کنند.

وی گفت: بسیاری اوقات عفونت های ریوی نوعی عفونت های ویروسی هستند که در دستگاه تنفسی فوقانی قرار می گیرند و بدون نیاز به آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کنند. بنابراین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها موجب مقاومت میکروب ها می شوند.

معاون
اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با اشاره به اینکه بستری خطر عفونت بیماری را افزایش می دهد، بیان کرد:  عفونتی که با یک آنتی بیوتیک معمولی درمان می شود نیازی به بستری شدن ندارد. چون که بستری خطر عفونت را افزایش می دهد و سیکل معیوبی را ایجاد می می کند.

موسوی بر عدم مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک به مردم تاکید کرد و گفت: مردم آنتی بیوتیک را فقط تحت تجویز پزشک مصرف کنند . چون که پزشک براساس نوع بیماری و عفونت، دارو تجویز می کنند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هرچند برخی آنتی بیوتیک ها برای انواع گسترده ای از عفونت ها مؤثر هستند اما مهم است که بدانیم هر آنتی بیوتیکی تمام عفونت ها را نمی تواند درمان کند بلکه فقط علیه عفونت هایی به کار می روند که توسط باکتری ها ٬ قارچ ها و انگل های بیماری زا بوجود آمده باشند و علیه بیماری های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارند. بهترین کاری که می توان انجام داد این است که اجازه دهیم سرماخوردگی و آنفولانزا، دوره خود را که تا دو  هفته ممکن است طول بکشد ٬ طی کند و فقط علایم را تسکین دهیم. اگر بیماری طی دو  هفته بهبود پیدا نکرد جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنیم.

هزینه اقتصادی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها 

وی ادامه داد:  با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هزینه اقتصادی بالایی را بر سیستم بهداشتی جامعه به دنبال دارد
که پرداخت مالیات این داروها به اقتصاد، جان مردم و سبد بهداشتی مردم آسیب می رساند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه 12 تا 18 اکتبر هفته آگاهی جهانی از آنتی بیوتیک است، اظهارداشت: اصحاب رسانه و شبکه های اجتماعی یکی از منابع بسیار عظیمی هستند که می توانند آگاهی مردم را در موارد مختلف بخصوص در مورد آنتی بیوتیک ها بالا ببرند ضمن آنکه به رسانه های سمعی و بصری و شبکه های اجتماعی توصیه می شود نسبت به عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها به مردم آگاهی دهند.

یک ویروس می تواند عمر انسان را معادل چند جنگ بگیرد

موسوی درباره عفونت های رایج در بدن گفت: این عفونت ها شامل عفونت های مغز، ریوی، دستگاه تنفسی، ادراری و دستگاه گوارشی است که عفونت های ریوی از رایج ترین آنان است که به دلیل ارتباط مستقیم ریه با  میکروب ها وارد سیستم تنفسی می شوند. بنابراین یک ویروس می تواند معادل چند جنگ در یک برهه از زمان عمر انسان را قبضه کند.

وی بیماری های ژنتیکی، پیوندها، بیماری های نقص ایمنی و سن را از دلایل افزایش عفونت در بدن انسان دانست و افزود: پروسه سن معمولا نقص ایمنی را ضعیف می کند و خطر عفونت را افزایش پیدا می دهد. برخی از عفونت ها  با جنگ هایی که انسان ایجاد می کند قابل رقابت است و متاسفانه بشر به رغم پیشرفتی که در حوزه بهداشت و درمان داشته نتوانسته از پس عفونت ها برآید.
 
کد مطلب : ۲۹۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما