۰

مناطق شهری ایران در آستانه سونامی پیش دیابت

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۲۹۲۵
مناطق شهری ایران در آستانه سونامی پیش دیابت
سالم خبر : رییس مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری های متابولیک پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه موارد جدید ابتلا به پیش دیابت در شهر تهران سالانه حدود 4 درصد است، گفت: مناطق شهری ایران در آستانه سونامی پیش دیابت قرار دارد.
 
افراد مبتلا به پیش دیابت، افرادی هستند که قند ناشتای آنان بین 100 الی 126 یا قند دو ساعته این افراد در تست تحمل گلوکز بین 140 تا 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

پیش دیابت به عنوان اختلال در قند خون ناشتا یا عدم تحمل گلوکز شناخته شده و هرچقدر پنهان بماند و شناسایی نشود خطر تبدیل شدن به دیابت کامل بیشتر می شود، و به جای اول برگرداندنش بسیار سخت است.

دکتر فرزاد حدائق به مناسبت روز جهانی دیابت به افزایش مبتلایان به پیش دیابت در کشور اشاره کرد و گفت : شیوع پیش دیابت همانند شیوع دیابت در کشور نگران کننده است و اقدامات جدی برای کنترل آنها باید انجام شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شیوع دیابت در افراد بالای 20 سال بین 10 تا 11 درصد است و پیش بینی می شود حدود پنج میلیون ایرانی به دیابت نوع 2 مبتلا باشند، اما شیوع پیش دیابت حدود 2 برابر دیابت بوده و تقریبا 10 میلیون نفر از جمعیت بالای 20 سال دچار پیش دیابت هستند. 

حدایق بیان داشت:افراد مبتلا به پیش دیابت در ایران در سال 1384 حدود 17 درصد معادل 4.4 میلیون نفر گزارش شده که این درصد تا سال 1390 در کل کشور تغییر قابل ملاحظه ای را نشان نداده است. 

 سالانه بیش از 300 هزار ایرانی بالای 25 سال در مناطق شهری به دیابت مبتلا می شوند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مطالعه قند و لیپید جمعیت تهران نشان می دهد که بروز دیابت یک درصد در سال است، به این معنی که اگر این درصد را به مناطق شهری کشور تعمیم دهیم، سالیانه بیش از 300 هزار نفر فرد بالای 20 سال مبتلا به دیابت می شوند.

حدائق اظهار داشت: بر اساس مطالعه کشوری سال 1384 میزان شیوع دیابت در مناطق شهری 50 درصد بیشتر از مناطق روستایی است که علت این اختلاف شیوع، فعالیت بدنی بیشتر ساکنین روستاها، استفاده از رژیم های غذایی صحیح تر و شیوع پایین چاقی می باشد.

وی ادامه داد که میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در دنیا بیشتر از بیماری های ایدز، سل و مالاریا است. در سال 1396 تعداد مرگ و میر ناشی از دیابت در دنیا 4 میلیون نفر بوده در صورتیکه تعداد فوتی های ناشی از بیماری ایدز حدود 1 میلیون نفر، بیماری سل 1.8 میلیون نفر و بیماری مالاریا 400 هزار نفر گزارش شده است.

حدائق با اشاره به اینکه دیابت در منطقه آسیایی میانه و شمال آفریقا از نظر شیوع خیلی بالاست، گفت: در این مناطق کشورهای مصر، پاکستان، ایران، عربستان و سودان رتبه های اول تا پنجم از نظر شیوع بیماران دیابت را به خود اختصاص دادند.

بروز و شیوع دیابت در قرن اخیر به سرعت در حال افزایش است و تبعات آن مشکلات عظیم بهداشتی درمانی برای جوامع بشری ایجاد کرده؛ براین اساس و با توجه به ظرفیت نهاد خانواده در حفظ سلامتی، شعار روز جهانی مقابله با دیابت در 14 نوامبر (23 آبان) ' خانواده و دیابت' تعیین شده است.

سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال 1991 میلادی در پاسخ به گسترش روزافزون آمار ابتلا به دیابت در تمامی جوامع بشری، روز 14 نوامبر (23 آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال 2006 توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی به ثبت رسیده است.

روز جهانی دیابت، موعد بزرگترین کمپین اطلاع ‌رسانی در مورد عوارض و آسیب های ناشی از دیابت است که هر ساله با شعار مشخص در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌ شود.
کد مطلب : ۲۹۲۵
برچسب ها
دیابت
نام شما

آدرس ايميل شما