۰
معاون تحقیقات بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

 14 درصد از کودکان زیر دوسال در ایران اضافه وزن دارند

دانش آموزان چاق کشور اغلب در استان‌های شمالی کشور گیلان مازندران اردبیل آذربایجان شرقی و غربی هستند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۸۸۸
 14 درصد از کودکان زیر دوسال در ایران اضافه وزن دارند
سالم خبر: معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: چاقی در کودکان به عنوان یک معضل و ناشی از تغییر سبک زندگی به کودکان زیر دو سال رسیده است و این افراد به جای اینکه در کوچه های خاکی بازی های کودکانه خود را داشته باشند به تماشای تلویزیون و بازی با موبایل و تبلت سرگرم هستند.

نیما رضایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه حدود 14 درصد از کودکان 15 تا 23 ماهه در ایران اضافه وزن دارند، گفت: براساس آمار وزارت بهداشت و درمان 20 درصد از دانش آموزان 7 تا 18 ساله ایرانی اضافه وزن دارند و این میزان اغلب در استان های شمالی کشور واقع در گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی است.

وی دلایل اضافه وزن کودکان را تغذیه نامناسب، افزایش مصرف غذاهای آماده، چرب و شور و سایر تنقلات و کم تحرکی در کشور و در بین همه گروه های سنی دانست.

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: چاقی در کودکان به عنوان یک معضل و ناشی از تغییر سبک زندگی به زیر دو سال رسیده است و عدم تحرک چاقی و اضافه وزن بیماری های مختلف همچون دیابت و سیکل معیوبی را ایجاد می کند.

رضایی در ادامه چاقی کودکان را اغلب از یک سالگی به دلیل شروع غذا خوردن عنوان کرد و گفت: درصد بالای چاقی کودکان به دلیل گرایش آنان به فست فودهاست و در این راستا بیماری های کودکان طی سه دهه
اخیر روند متفاوتی را طی کرده و بیماری های عفونی و مسری همچون آبله مرغان و فلج اطفال کمتر شده و جای خود را به بیماری های شهرنشینی مانند آسم و آلرژی، چاقی کودکان و بیماری های ژنتیکی داده است.

وی راه حل کاهش اضافه وزن کودکان را عدم سوق دادن این افراد از کودکی به سمت موادغذایی چرب، شور و شیرین دانست تا کارخانه های تولید موادغذایی برای فروش بیشتر از تقاضای بازار علیه سلامت مردم سوء استفاده نکنند.

ترتیب مناسب غذایی برای کودکان چاق

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یک ترتیب غذایی خوب خوردن، در سه وعده است. علاوه برآن برای کودکان چاق تا سه سال میان وعده نیز توصیه می شود. نقش میان وعده این است که کودک احساس گرسنگی کمتری بکند و به این ترتیب راحت تر بتواند گرسنگی خود را تا وعده غذایی بعدی تحمل کند.

رضایی افزود: باید توجه داشته باشیم که برای برخی از کودکان میان وعده غذایی خطرگرسنگی و پرخوری را در هنگام خوردن وعده غذایی اصلی از بین می‌برد. برای دیگر کودکان میان وعده می تواند به آسانی تبدیل به تعداد زیادی میان وعده شود و یا اینکه میان وعده بی اندازه بزرگ باشد.

وی با بیان اینکه کودکان از همان آغاز غذا خوردن، مواد غذایی ناسالم با کالری بالا را ناخواسته میل می‌کنند، تصریح کرد: وجود کالری بیش از حد ، موجب افزایش مقاومت به انسولین و با
افزایش سطح انسولین در بدن چربی بیشتری ذخیره سازی می شود از جایی که کودکان هنوز خیلی جوان هستند، در سنین کودکی به سبک زندگی ناسالم عادت می کنند، کمک به آن ها برای تغییر شیوه زندگی ممکن است خیلی آسان نباشد، بنابراین خود را باید برای تغییر آماده کنیم.

علائم تشخیص کودکان چاق

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از شاخص های کودکان چاق اینکه وقتی کودکان از لحاظ جسمی، بزرگتر از سایر بچه ها در کلاس هستند، لباس هایی را به تن دارند که برای سن آن ها بزرگ است، به میزان مصرف بزرگسالان غذا می خورند، به راحتی از تمرینات خسته می شوند، از رژیم های متعادل رنج می برند، بیش از سه ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند و همیشه گرسنه هستند می تواند از علائم تشخیص کودکان چاق باشد.

کاهش اپیدمی بیماری های عفونی کشنده در کشور

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تغییر سبک زندگی در دنیا بیان کرد: طی پنج دهه اخیر با پیشرفت بهداشت و واکسیناسیون اپیدمی یکسری از بیماری های عفونی کشنده همچون آبله مرغان، سرخک، کزاز، دیفتری و طاعون که بشر را از بین می برد به دلیل تغییر سبک زندگی کاهش یافته است. اما یکسری بیماری های ژنتیکی مانند چاقی خود را نشان داده اند که باید برای خدمات درمانی و بهداشتی کودکان مبتلا برنامه ریزی کرد.
 
 
کد مطلب : ۲۸۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما