۱
هزینه فزاینده بیماری سرطان براقتصاد کشورها

سرطان تا سال 2020 سه هزار میلیارد دلار می‌بلعد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۲۸۸
سرطان تا سال 2020 سه هزار میلیارد دلار می‌بلعد
سالم خبر: هزینه ای که بیماری ها به اقتصاد جامعه تحمیل می کنند فراتر از هزینه داروها و روند درمانی است . این هزینه را می توان شامل از بین رفتن نیروهای کاری و کاهش بهره‌وری  افراد  وابسته به فرد بیمار به دلیل فشارهای روانی ناشی از بیماری دانست. یکی از بیماریهایی که در سالهای اخیر دنیا را درگیر کرده است، بیماری سرطان است که شیوع و مرگ ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا بیش از دیگر کشورهای دنیا است. 

طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۰ میلادی ۶۸ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه و فقیر اتفاق افتاده است و به دلیل تغییرات دموگرافیک جمعیت و سطح پایین تر بهداشت و درمان در این کشورها، سهم کشورهای فقیر و کم درآمد ازبیماران سرطانی تا سال ۲۰۲۰میلادی به ۷۵ درصد می‌رسد.

 آمار نشان می‌دهد یک مرگ از هر شش مرگ در دنیا به دلیل این بیماری است و هزینه ای که این بیماری به اقتصاد کشورها وارد می‌کند بسته به شرایط اقتصادی کشور متغیر است.به این معنا که در کشورهای دارای ارزش بالاتر اقتصادی،در اثر هر بیمار هزینه بالاتری متحمل می‌شوند و کشورهای دارای ارزش
پایین تر اقتصادی، هزینه کمتری در اثر هر بیمار متحمل می شوند.
 
سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود  نوشت: هزینه هر فرد بیمار برای اقتصاد کشورهای امریکا، بریتانیا و ژاپن بین ۱۸۳ تا ۴۶۰ دلار امریکا است. این هزینه شامل هزینه‌های درمانی و هزینه‌هایی که در اثر حذف نیروی کاری فرد بیمار و کاهش کارایی اطرافیانش به اقتصاد تحمیل می شود . طبق این گزارش هزینه هر بیمار برای اقتصادهای در حال توسعه ای از قبیل امریکای جنوبی، هند و چین بین ۰.۵۴ تا ۷.۹۲ دلار امریکا است . در این کشورهای در حال توسعه هم هزینه های اطلاع رسانی در مورد بیماری و جلوگیری از آن کمتر از دیگر کشورها است و هم  تولید ناخالص داخلی ایجاد شده در اثر کار هر یک از افراد جامعه پایین‌تر است و به همین دلیل سهم کمتری در اقتصاد دارد.

سازمان بهداشت جهانی هزینه  مقابله با بیماری سرطان، درمان، از بین رفتن جان انسان ها و ناتوانی افراد مبتلا به این بیماری در دنیا را  در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱.۶ هزار میلیارد دلار اعلام کرد و در گزارش خود نوشت: در صورتی که هزینه های بلندمدت این بیماری شامل هزینه ای که در اثر ناراحتی‌های
روحی و ناکارآمدی اطرافیان فرد بیمار چه در جریان درمان بیماری یا پس از مرگ بیمار اتفاق می‌افتد را در نظر بگیریم، به رقمی معادل ۲.۵ هزار میلیارد دلار می‌رسیم. طبق این گزارش تا سال ۲۰۲۰ میلادی هزینه این بیماری در دنیا به بالغ بر ۳هزار میلیارد دلار و هزینه  بلندمدت و هزینه تحمیل شده به خانواده ها بالغ بر ۵ هزار میلیارد دلار خواهد بود.

یکی از سیاست‌هایی که اهمیت زیادی دارد شناسایی زودهنگام این بیماری و آغاز فرایند درمان است که می‌تواند ۲.۴ میلیون نفر تا ۳.۷ میلیون نفر را از مرگ حتمی نجات دهد. در تمامی کشورهای دنیا هزینه پیشگیری از این بیماری کمتراز هزینه درمان آن است. به طور مثال در امریکا هزینه‌ای که بیماری سرطان به اقتصاد تحمیل می‌کند ۲۱۶ میلیارد دلار امریکا است ولی پیشگیری از این بیماری تنها ۷۵  میلیون دلار در هر سال است بنابراین تلاش برای مقابله با این بیماری از طریق مقابله با مصرف تنباکو، مقابله با چاقی و استفاده ازغذای پرجرب و آسیب رسان و در نهایت‌ انجام تست های شناسایی بیماری سرطان در مراحل اولیه و درمان های ابتدایی بهترین راهکار است.
 
کد مطلب : ۲۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما