۰
دبیر انجمن علمی سرطان ایران در گفت و گو با سالم خبر:

روند ابتلا به سرطان در کشور رو به سالمند ما روبه افزایش است

باید تمام اصول علمی را برای پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان بکار گیریم
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۲۸۷۹
روند ابتلا به سرطان در کشور رو به سالمند ما روبه افزایش است
سالم خبر: میزان ابتلا به سرطان در کشور اگر چه کمتر از متوسط جهانی است اما روند رو به رشد شیوع این بحران خاموش با افزایش متوسط سن جمعیت در کشور موجب شده است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان در این باره ابراز نگرانی کنند.

فرهاد سمیعی، دبیر انجمن علمی سرطان ایران در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به سرطان با افزایش سن بیشتر روندی رو به رشد یافته است، بیان کرد: میزان بروز این بیماری در کشور ما در حال افزایش است.این موضوع نگرانی هایی را ایجاد کرده و باید تمام اصول علمی را برای پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان بکار گیریم.

وی بهترین توصیه برای مبتلا نشدن به سرطان را رعایت سبک سالم زندگی دانست و گفت: از موضوعات مختلف تغذیه ای غلط و عادات نامناسب مانند سیگار و قلیان کشیدن و حتی مواد مخدر باید به شدت خودداری کرد.

سمیعی عدم تحرک را یک معضل بزرگ در زندگی ماشینی دانست و گفت: مصرف کمتر غذاهای چرب، انجام ورزش و وزن مناسب در کنار سبک زندگی سالم و تحرک بدنی مناسب سبب می شود تا ما در بسیار
مواقع از ابتلا به سرطان ها به دور باشیم.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران اعلام کرد: آلودگی های صنعتی و محیطی روند بروز سرطان را در کشورهای در حال توسعه افزایش داده  و هزینه های درمانی کلان را بر دولت ها و خانواده ها تحمیل کرده است.

فرهاد سمیعی همچنین با بیان اینکه سرطان یکی از دلایل مرگ و میر در کشورهای مختلف است، گفت: این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان بحران خاموش جامعه بشری یاد شده است و سازمان ملل به کشورهای عضو توصیه می کند که با تنظیم برنامه به ابعاد مختلف پیشگیری، تشخیص، درمان و طب تسکینی موثر در سرطان های مختلف بپردازند.

وی آلودگی های صنعتی و محیطی را موجب افزایش روند بروز سرطان را در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و افزود: این بیماری هزینه های کلان درمانی را  بر دولت ها و خانواده ها در این کشورها تحمیل کرده است.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 270 مورد سرطان در بدن انسان کدگذاری شده است، بیان کرد: این مقدار سرطان در بدن انسان هر یک می تواند
در حالت ها و موارد مختلف خود را نشان دهند، بنابراین بیش از هزار مورد حالت مختلف سرطان در بدن انسان می توان تصور کنیم.

سمیعی ادامه داد:  با استفاده از تخصص های مختلف تشخیصی و درمانی برخورد با این سرطان ها در مراحل مختلف با تیم چند تخصصی ارتقا داده ایم و در حال حاضر توموری همچون سرطان سینه، معده و روده که در 20 سال گذشته فقط از راه جراحی قابل درمان بود امروزه با همکاری سه تا چهار تخصص می توانیم نتیجه بهتری در درمان این سرطان ها بگیریم.

پراکندگی سرطان معده و مری از شمال تا جنوب کشور

وی با بیان اینکه سرطان محدود به یک کشور نیست گفت: سرطان بار سنگینی بر دوش بشریت قرار داده است و هزینه و استرس هایی  را بر کشورها و جوامع مختلف در سراسر جهان تحمیل کرده که سلامت انسان ها را تهدید می کند و تنها با آگاهی دادن به جامعه از مسیر ایجاد بسترهای فرهنگی می توان در پیشگیری آن موفق بود. ما در گذشته فکر می کردیم سرطان فقط مختص سالمندان است و امروزه باید نگاه عمیق تری به سرطان داشته باشیم و لازم است از دوره جنینی
پیشگیری را آغاز و با ایجاد فرهنگ سلامت بار سرطان را در کشور سبک کرد.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران افزود: بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهان است؛ آنچه توجه دست اندرکاران و متخصصان را در سال های اخیر جلب کرده، افزایش این بیماری است. 

دبیر انجمن سرطان ایران با اشاره به اینکه برخی از سرطان ها توزیع جغرافیایی در کشور دارند، گفت: سرطان مری در خطه شمال و لرستان بیشتر مشاهده می شود در حالی که سرطان معده را در مناطق جنوبی بیشتر بروز پیدا می کند.

وی به سرطان های شایع در مردان و زنان اشاره کرد و گفت: در زنان سرطان سینه و در مردان سرطان معده شایع ترین تومورهای بدن هستند. برخلاف دنیا که سرطان ریه در مردان رتبه اول را دارد در کشور ما این سرطان رتبه چهارم یا پنجم قرار دارد.

دبیر انجمن سرطان ایران ادامه داد که بعد از سرطان خون، دومین سرطان شایع در کودکان تومور مغز است.
 
سرطان معده و پستان در مراحل اولیه قابل درمان اند

دبیر انجمن علمی سرطان ایران درمان با ذرات اتمی(پروتون تراپی) را یکی از زیرمجموعه
های رادیوتراپی یا پرتودرمانی دانست که در حال حاضر در ایران انجام نمی شود.

سمیعی از روش درمانی نوین جراحی یا تخریب سلول های سرطانی خبر داد و گفت: این روش در درمان سرطان های مختلف مغز، نخاع، ریه و کبد کاربرد دارد و نوعی رویداد علمی ارائه خواهد شد.

وی درباره موفقیت درمان انواع سرطان ها در کشور اعلام کرد: در گذشته سرطان‌ها تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد آن منجر به بهبودی کامل می‌شد اما این میزان به تدریج افزایش پیدا کرده است. البته این مسئله به شرایط فرد و مرحله پیشرفت سرطان دارد.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران افزود: سرطان معده و پستان در مراحل اولیه قابل درمان اند و در مراحل پیشرفته فقط حالت‌های تسکینی انجام می‌شود بنابراین درمان سرطان بستگی به شرایط فرد و مرحله بیماری دارد.

سمیعی ادامه داد: طی سه دهه اخیر میزان سرطان در کشورهای در حال توسعه افزایش پیدا کرده به طوری که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی 70 درصد از سرطان های جهان در سال ۲۰۳۰ در کشورهای در حال توسعه بروز می‌کند.
 
 
کد مطلب : ۲۸۷۹
نام شما

آدرس ايميل شما