۰
رییس انجمن دیابت ایران در گفت و گو با سالم خبر:

در ایران 10 سال زودتر به دیابت مبتلا می‌شویم

بیش از 8 میلیون نفر در کشور در حالی مبتلا به بیماری دیابت هستند که 80 درصد از افراد چاق این بیماری را تجربه می کنند
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۲۸۳۹
در ایران 10 سال زودتر به دیابت مبتلا می‌شویم
سالم خبر: رییس انجمن دیابت ایران اعلام کرد: بیش از 12درصد از جمعیت بالای 20 سال معادل بیش از 8 میلیون نفر در کشور در حالی مبتلا به بیماری دیابت هستند که 80 درصد از افراد چاق این بیماری را تجربه می کنند.

اسداله رجب در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به دو دیابت نوع یک و دو، گفت: دیابت نوع یک مرتبط به کودکان است و کمتر از 10 درصد از بیماران مبتلا به دیابت را کودکان تشکیل می دهند اگرچه آمار دقیقی از تعداد کودکان مبتلا در حال حاضر در دست نداریم.

وی افزود: در حالی که بیش از 12 درصد جمعیت بالای 20 سال معادل حدود بیش از 8 میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

رجب افزود: دیابت نوع یک ارتباطی با افزایش وزن ندارد و ممکن است کودک از یک ماهگی دچار بیماری شود. چون این نوع دیابت بیماری ژنتیکی
است و عوامل محیطی کمتر در ابتلای آن نقش دارد. اما دیابت نوع دو که بیش از 90 درصد از بیماران مبتلا به دیابت را تشکیل می دهد عوامل محیطی در ابتلا به آن بسیار تاثیرگذار است.

رییس انجمن دیابت ایران ادامه داد: 80 درصد افراد چاق دیابت را تجربه می کنند. چون افزایش وزن به ابتلای افراد به دیابت کمک می کند.

رجب بیشترین سن ابتلا به دیابت را بین ۴۵ تا ۵۵ سال عنوان کرد و گفت: یکی از علل افزایش دیابت در ایران، توسعه شهرنشینی است. در کشورهای دیگر هر ۶۰۰ سال یک شهر به تعداد شهرها افزوده می‌شود که در ایران هر ۳۰ سال یک شهر جدید شکل می گیرد.

وی با اشاره به تاثیر سرعت افزایش زندگی شهرنشینی در ابتلا به بیماری دیابت همچنین تاکید کرد که کاهش فعالیت‌ های جسمی، شیوه نامناسب تغذیه ‌ای و افزایش استرس‌
ها سبب افزایش تعداد مبتلایان به دیابت در ایران شده است.

شهرهای طارم و علیا با کمترین دیابت

با احتساب اینکه هر سال  8.8 درصد از جمعیت بزرگسال جهان به این بیماری گرفتار می شوند پیش‌بینی می شود تا سال 1419 تعداد مبتلایان به این بیماری به 642 میلیون نفر می رسد.

رجب با اشاره به اینکه بیماری دیابت در ایران به سرعت در حال رشد است و تا سال 1419 بیش از 9 میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود گفت: در ایران نسبت به کشورهای توسعه ‌یافته افراد ۱۰ سال زودتر به دیابت مبتلا می‌ شوند این درحالیست که شهرهای طارم و علیا در استان زنجان، کمترین میزان ابتلا به دیابت را دارند.

تحریم ها بر داروهای دیابتی تاثیرگذار نبوده است

رییس انجمن دیابت ایران گفت: تحریم ها در کشور بر روی قیمت دارویی
دیابت تاثیری نداشته است و با ارز 4200 تومانی در اختیار بیماران قرار می گیرد.

دیابت قابل کنترل است

رجب با بیان این که درمان دیابت با دارو و آموزش قابل کنترل است، تصریح کرد: آموزش، اساس درمان دیابت است و از طریق آن می‌ توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد، چون که پس از ابتلا به دیابت، مبتلایان حتی با مصرف دارو باز هم دچار عوارض ناشی از این بیماری می ‌شوند. ‏

وی با اشاره به این مطلب که یکی از عمده ‌ترین مسایل آموزشی، ایجاد انگیزه در فرد مبتلا به دیابت برای پذیرش بیماری خود است، گفت: فردی که دیابت خود را نپذیرد، نمی ‌تواند آن را کنترل کند. آموزش می ‌تواند در مورد فعالیت‌ های جسمی، تغذیه مناسب، عوارض و پیشگیری از
دیابت، نحوه تزریق انسولین و استفاده از لوازم برای کنترل
وضعیت قند خون باشد.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: آموزش این نیست که فقط بگوییم دیابت بد است و اگر آن را کنترل نکنیم، به مشکل بر می‌ خوریم، آموزش یعنی ما بتوانیم در فرد مبتلا به دیابت انگیزه ایجاد کنیم که قدم‌ های اولیه را بردارد و برای کنترل قند خون خود اقدام کند.

وی تاکید کرد: با دیابت، مشروط بر رژیم غذایی مناسب، ورزش، کنترل استرس و مراجعه به پزشک  می توان 80 سال بدون هیچ مشکلی زندگی کرد. چون 99 درصد از درمان دیابت برعهده خود بیمار است.

هر دقیقه 2 نفر در جهان به دلیل دیابت قطع عضو می شوند

رجب در بیان عوارض عدم کنترل دیابت همچنین گفت: هر دقیقه ۲ نفر در جهان به دلیل دیابت قطع عضو می ‌شوند. مشکلات قلبی عروقی ناشی از دیابت هم متاسفانه بیداد می ‌کند و این در حالی است که
همه این موارد قابل پیشگیری است و با اقدام‌ های اولیه می ‌توان دیابت را تا حد بسیار زیادی کنترل کرد.

وی تاکید کرد که افرادی هم که به دیابت مبتلا شده ‌اند، اگر درمان صحیح و مراقبت ‌های لازم را فرا بگیرند، می ‌توانند از عوارض دیابت جلوگیری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه 23 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر روز جهانی دیابت است، تصریح کرد: انجمن دیابت ایران با همکاری وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، انجمن متخصصین غدد و شهرداری تهران بیست و هشتمین سالروز جهانی دیابت برگزار و در زمینه دیابت اطلاع رسانی می کند.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: مراسم روز جهانی دیابت 22 آبان ماه در تهران واقع در بیمارستان امام خمینی(ره) و در بیشتر شهرستان ها نیز برگزار می شود.
 
کد مطلب : ۲۸۳۹
نام شما

آدرس ايميل شما