بیش از 70 درصد تجهیزات پزشکی مصرفی کشور وارداتی است

19 آبان 1397 ساعت 10:04


سالم خبر : معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بالغ بر 300 هزار قلم در فهرست تجهیزات پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: بیش از 70 درصد تجهیزات پزشکی مصرفی کشور وارداتی است.
 
به گزارش سالم خبر از ایفدانا، دکتر غلامرضا اصغری در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید تجهیزات پزشکی در نایین گفت: از این شهرستان استان اصفهان به عنوان یکی از قطب های صنعتی یاد می شود که با راه اندازی کارخانه تولید تجهیزات پزشکی شاهد توسعه صنعت  این منطقه به خصوص در حوزه سلامت خواهیم بود، چرا که به عنوان یکی از نیازهای اصلی کشور بوده و ضرورت بالایی برخوردار است. 
 
رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بازار مصرفی تجهیزات پزشکی حدود 120 هزار میلیارد ریال است که متاسفانه بیش از 70 درصد آن وارداتی است و خیلی جای کار دارد که این صنعت در داخل وجود داشته باشد و با توانمندی نیروی های داخلی و تلاش هایی که شرکت های مختلف دانش بنیان دارند می توانیم سهم بسیار بیشتری از نیاز داخلی را تامین کنیم، از این بازار 120 هزار میلیارد ریالی 70 درصد یعنی نزدیک به 90 هزار میلیارد ریال آن واردات است که بخش عمده آن قابل تولید در داخل کشور است. 
 
وی با اشاره به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا افزود: با کاهش وابستگی به خارج و خود اتکایی می توانیم به راحتی مشکلات را رفع کنیم، امروز در شرایط تحریم با مشکلات متعددی مواجه هستیم و طبیعتا دشمنان ایران نمی خواهند این کشور رشد کند و با موانعی که ایجاد می کنند از ورود تجهیزات مورد نیاز پزشکی در کشور نیز جلوگیری می شود. 
 
به گفته دکتر اصغری، بالغ بر 300 هزار قلم در فهرست تجهیزات پزشکی وجود دارد و این بازار وارداتی 90 هزار میلیارد ریالی چیزی است که می تواند هدف سرمایه گزاران ما جهت تولید تجهیزات پزشکی باشد، هم چنان که ما با توانمندی موجود به تولید سرنگ و نخ بخیه در کشور رسیده ایم با سرمایه گزاری در طرح های تجهیزات پزشکی علاوه بر برکات و رونق اقتصادی، مبارزه واقعی با دشمن در شرایط تحریم شکل خواهد گرفت. 
 
معاون وزیر بهداشت افزود: متاسفانه 40 درصد از تجهیزات پزشکی ما از کشور آمریکا وارد می شود، با کاهش وابستگی به دشمن و تامین نیاز با تولید تجهیزات پزشکی، میتوان در سایر حوزه ها نیز موفق تر عمل کرد و این میسر نمی شود مگر با توجیه اقتصادی طرح های تجهیزات پزشکی و حمایت از سرمایه گذاران، همت مسئولین و مردم، پوشیده نیست که ازین مسیر بخش عمده ای از معضل اشتغال را هم می توان مرتفع کرد. 
 
وی در ادامه گفت: بالغ بر 300 هزار میلیارد ریال فرآورده آرایشی و بهداشتی در کشور مصرف می شود که متاسفانه آن هم بالغ بر 75 درصد وارداتی است یعنی ما فقط 25 درصد نیاز های آرایشی بهداشتی را داخل خود کشور تولید می کنیم. 
 
اصغری با اشاره به بازار دارویی 200 هزار میلیارد ریالی کشور افزود: خوشبختانه بیش از 97 درصد بازار دارویی را در داخل خود کشور تولید می کنیم که فقط 3 درصد وابسته هستیم. 
 
رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: باید کاری که در صنعت دارو انجام شده، در صنعت تجهیزات پزشکی نیز صورت بگیرد تا از این مسیر پر پیچ و خم اقتصادی با تکیه بر توانمندی های نیروی های دخلی به خوبی عبور کنیم.
 
آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه تجهیزات پزشکی در نایین با حضور رییس سازمان غذا و دارو
 
 کارخانه تجهیزات پزشکی نایین با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان 300 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم بیش از 90 نفر و سرمایه گذاری شرکت دانش بنیان فن افراز آوین طب و توسط بخش خصوصی و با هدف حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی احداث می شود.
 
عملیات اجرایی احداث این مجموعه روز جمعه با حضور دکتر غلامرضا اصغری، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور و نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول شروع شد.
 
این کارخانه در شهرک صنعتی نایین، احداث و بر اساس پیش بینی های اولیه تا یک سال آینده بهره برداری خواهد شد.


کد مطلب: 2834

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2834/بیش-70-درصد-تجهیزات-پزشکی-مصرفی-کشور-وارداتی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com