۰
۸۵ درصد از کودکان جهان درمقابل هپاتیت واکسینه شده اند

هشدار برای شیوع هپاتیت؛ این سرطان خاموش

سازمان بهداشت جهانی: جهان تا سال ۲۰۳۰ باید قدرت مقابله با هپاتیت را داشته باشد
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۲۸۰۱
هشدار برای شیوع هپاتیت؛ این سرطان خاموش
سالم خبر: هپاتیت B و C از بزرگترین چالش‌های سلامتی نسل آدمی در زمین است که ۳۲۵ میلیون نفر را در دنیا درگیر خود کرده است. این دو بیماری را می توان ریشه اصلی و اولیه بیماری سرطان کبد و عامل اصلی مرگ ۱.۳۴ میلیون نفر در دنیا دانست.

براساس آمار سال گذشته ۷۱ میلیون نفر در دنیا با ویروس هپاتیت C زندگی می کنند که  ۱.۷۵ میلیون نفراز آنان در همین سال به این بیماری مبتلا شده اند.مساله نگران کننده در مورد این دو بیماری  ویژگی مزمن آنها است به این معنا که سالها در بدن انسان باقی می ماند و هیچ نشانه ای از آن ظاهر نمی شود.در برخی موارد زمانی  نشانه های این بیماری ها در بدن افراد مشاهده می شود که بالغ بر یک دهه ویروس در بدنشان وجود داشته است.
 
مطالعات سازمان
بهداشت جهانی نشان داده است که حداقل۶۰ درصد از مبتلایان به سرطان کبد به دلیل ابتلا به این ویروس ها، این بیماری مهلک را تجربه کرده اند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که طرح اصلی برای مقابله با این دو بیماری مهلک ، افزایش آگاهی همگانی در مورد دوره خاموش ویروس ها در بدن انسان و ضرورت آزمایش های دوره ای برای آگاهی از وجود این ویروس در بدن است. زیرا این آگاهی ازمزمن شدن بیماری و مهلک شدن آن جلوگیری می کند.

این سازمان اعلام کرده است جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید قدرت مقابله با این ویروس ها را داشته باشد اگرچه بررسی ها نشان داده است طی ۱۵ سال اخیر بر شمار قربانیان این دو بیماری اضافه شده است و تلاشهای جامعه جهانی برای مقابله با این بیماریها
تقریبا بی ثمر بوده است.
 
نکته مهم دیگر این است که بسیاری از افراد مبتلا به  بیماری مزمن هپاتیت B ، مستعد درگیر شدن به  ویروس HIV هم هستند زیرا روشهای انتقال دو بیماری تقریبا مشابه یکدیگراست.
 
 واکسن فراگیر هپاتیت
 
گسترش این بیماری باعث شده است تا واکسن هپاتیت B به یکی از واکسن های اصلی درجهان تبدیل شود. از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۸۵ درصد از کودکان دردنیا این واکسن را دریافت کرده بودند. برای ایمن شدن بدن در برابر این ویروس خطرناک  باید سه دوز و در سه نوبت این واکسن تزریق شود. بررسی تاثیر واکسن  روی سلامت کودکان با استفاده از امارهای تهیه شده در دوره های مختلف امکان پذیر است .
 
مطالعات نشان داده است  در فاصله سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی
۴.۷ درصد از کودکان زیر شش سال به  ویروس های هپاتیت B و C مبتلا می شدند در حالی که بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی و پس از قرار گرفتن این واکسن ها در لیست واکسن های ضروری  کشورها، نرخ ابتلای کودکان به ۱.۳ درصد تقلیل پیدا کرد.
 
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تنها ۹ درصد از افراد مبتلا به ویروس هپاتیت B و ۲۰ درصد از میتلایان به هپاتیت C درمان های لازم را دریافت می کنند . از سوی دیگر افرادی که به هپاتیت B مزمن دچار می‌شوند باید تا اخر عمر خود تحت درمان های دارویی باشند در حالی که افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C می توانند پس از درمان در دوره ای نسبتا کوتاه سلامت کامل خود را بازیابند به همین دلیل است که ویروس هپاتیت B خطرناک تر از هپاتیت C قلمداد شده است.
 
کد مطلب : ۲۸۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما