۰
معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی:

از هر دو هزار کودک یک نفر به بیماری نقص ایمنی مبتلا می‌شود

اگر چه هنوز آمار دقیقی از کودکان دچار نقص ایمنی موجود نیست اما در مناطقی که ازدواج های فامیلی رایج است این بیماری شایع است
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۲۷۷۹
از هر دو هزار کودک یک نفر به بیماری نقص ایمنی مبتلا می‌شود
سالم خبر: بیش از سه هزارکودک در کشور مبتلا به بیماری های نقص ایمنی هستند.

نیما رضایی، معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی گفت: از هر دو هزار کودک یک کودک به بیماری نقص ایمنی مبتلا می شود که این بیماری ها شناخته شده اند و با زیرساخت هایی که منجر به ابتلای این بیماری ها می شود می توان با تشخیص به موقع و درمان مناسب برای بیماران نقص ایمنی اولیه اقدام کرد.

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی یکی از شایع ترین انواع این بیماری ها را نقص انتخابی آی جی ای عنوان کرد و افزود: طبق بررسی های صورت گرفته، در کشور ما از هر هفت نفر یک کودک به بیماری های نقص ایمنی اولیه مبتلا می شوند که برخی بیماری ها خود را بدون علایم و برخی با سرماخوردگی، سینوزیت و اسهال خود را نشان می دهند.

رضایی ادامه داد: کودکی که طی سال بیش از چهارمرتبه به عفونت گوش میانی، بیش از دو مرتبه به سینوزیت و کودکی که بیش از دو مرتبه به عفونت ریه و آبسه های مکرر دچار می شود و همچنین برفک های دهانی و عوارض واکسیناسیون، می تواند برای تشخیص و درمان بیماری بسیار کمک کننده باشد.

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی اعلام کرد: بیماری های نقص ایمنی که جزو بیماری های ژنتیکی است در واقع این نقص ژنتیکی است که موجب می شود سیستم دفاعی بدن دچار اختلال شود و همین امر نیز موجب ضعف بدن در برابر عوارضی مانند عفونت است.

وی با بیان اینکه عفونت‌های مکرر و شدید از علائم بیماری نقص ایمنی هستند گفت: بنابراین کودکانی که به کرات دچار عفونت می‌شوند و این عفونت درمان نمی‌شود و چندین بار در سال در بیمارستان بستری می‌شوند و آنتی بیوتیک‌های تزریقی برای آنها تجویز می‌شود از مواردی هستند که شک ما را برای بررسی علائم ابتلای فرد به بیماری نقص ایمنی دوچندان  می‌کند. از این رو عفونت از علائم شاخص بیماری نقص ایمنی است.

وی بیماری های نقص ایمنی را شامل اولیه و ثانویه اعلام کرد و افزود:  نقایص ثانویه بر اثر عوامل محیطی منجر به بیماری های ایدز، سوءتغذیه ها، سرطان و مواردی که اسهال های شدید را به دنبال دارند، می شود و  بیماری نقص اولیه جزو بیماری های ژنتیکی هستند که کمیت و کیفیت یکی از اعضای سیستم دفاعی بدن با مشکل مواجه و فرد مستعد علایم و عوارض مختلف می شود که مهمترین آن عفونت های شدید، مکرر و غیرمعمول است و بیماری های خودایمن و سرطان در بیماری نقص ایمنی اولیه دیده می شود.

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی از افزایش انواع نقص ایمنی اولیه در کشور خبر داد و تصریح کرد: اگر در یک دهه گذشته بیماری های نقص ایمنی اولیه 150 نوع بود، در حال حاضر بیش از 350 نوع مختلف به عنوان بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است که این رقم نشان می دهد چه میزان اهمیت، تشخیص و درمان لازم باید انجام شود.

وی با بیان اینکه هنوز آمار مشخصی درکشور در مورد کودکان مبتلا به این بیماری در دست نیست عنوان کرد که قابل پیش بینی است که این بیماری در شهرها و مناطقی در کشور شیوع بیشتری دارد که ازدواج های فامیلی در آن رایج است.

تشخیص قبل از تولد

وی گفت: اگر در خانواده ای کودک مبتلا به بیماری های نقص ایمنی وجود داشته باشد می توانیم تشخیص قبل از تولد برای مابقی فرزندان را دنبال کنیم. تا دو دهه گذشته تاخیر تشخیص بیماری های نقص ایمنی دو ساعت بود و این در حالی است که اکنون این تاخیر به شش ماه رسیده  است که هر چه بیماری زودتر تشخیص داده شود می توانیم درمان مناسب برای بیماران ایجاد کنیم.

معاون تحقیقات بیماری های نقص ایمنی درباره تشخیص به‌موقع بیماری های نقص ایمنی  و اهمیت نقش پدر و مادر بیان کرد:  به طور معمول پدر و مادر‌کودک مبتلا به نقص ایمنی در شرح حالی که به پزشک می‌دهند اظهار می دارند که بار‌ها به پزشک مراجعه کرده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌‌اند و فرزندشان بهبود نیافته است. اما در این میان پزشکی پیدا می‌شود که به کودک شک بالینی پیدا کند و متوجه ابتلای کودک به نقص ایمنی شود. چون که تشخیص به موقع این بیماری بسیار مهم است و اگر درمان به‌موقع صورت نگیرد، ممکن است به علت ناقص بودن ایمنی بدن کودک، عفونت به‌اندازه‌ای پیشرفت کند که منجر به مرگ شود.

نقص ایمنی راه پیشگیری ندارد

رضایی گفت: نقص ایمنی به عنوان یک بیماری ارثی به دلیل اختلال در سیستم ایمنی کودک و نقص در آن که موجب می‌شود عملکردش کامل نباشد بروز می‌کند. این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان آن را کنترل کرد. به طوری که هرماه به کودک مبتلا به نقص ایمنی، ایمونوگلوبولین تزریق می‌شود. چون که با تزریق ایمونوگلوبولین کودک را آماده می‌کنیم که در برابر بیماری‌ها مقاومت کند.
 
کد مطلب : ۲۷۷۹
نام شما

آدرس ايميل شما