۰
یک متخصص ارتوپدی و فلوشیب تومورهای استخوانی در گفت و گو با سالم خبر:

رادیوتراپی در درمان سرطان پستان می تواند زمینه ساز سارکوم باشد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۷۴۷
رادیوتراپی در درمان سرطان پستان می تواند زمینه ساز سارکوم باشد
 سالم خبر: یک متخصص ارتوپدی و فلوشیب تومورهای استخوانی اعلام کرد: علاوه بر عوامل ژنتیکی در کودکان و بزرگسالان و داشتن سابقه رادیوتراپی قبلی؛ عفونت‌های مزمن و طولانی مدت نیز می‌تواند زمینه‌ساز سارکوم یا سرطان استخوان باشد.

مسعود میرکاظمی در گفت و گو با سالم خبردر مورد این بیماری توضیح داد: سارکوم یا سرطان استخوان نوعی تومور سرطانی است که در بافت نرم عضله، چربی، عروق خونی، تاندون‌ها و اعصاب رشد می کند ضمن آنکه گروهی از سارکوم‌ها در سنین جوانی و در دهه‌ اول و دوم زندگی بروز می‌کنند.

وی گفت: این گروه از سارکوم ها معمولاً با درد استخوانی همراه هستند و بیشتر در اطراف زانو دیده می‌شوند، اما گروهی دیگر که در سنین بالای 50سال ایجاد می شود درد ندارند و بیشتر به‌ صورت توده و در اندام تحتانی بخصوص ران بیمار قرار می گیرند.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیب تومورهای استخوانی به عوامل بروز سارکوم اشاره کرد و افزود: این بیماری همچون سایر سرطان‌ها به دلایل متعددی بروز می‌کند که نتایج تحقیقات ثابت کرده
است عوامل ژنتیکی در کودکان و داشتن سابقه رادیوتراپی قبلی یا عفونت‌های مزمن و طولانی مدت می‌تواند زمینه‌ساز بیماری سارکوم شوند.

میرکاظمی ادامه داد:  استفاده از رادیوتراپی در درمان سرطان پستان می‌تواند پس از گذشت 5 تا 10 سال زمینه‌ساز ابتلا به سارکوم باشد. از آنجایی که تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی بسیار اهمیت دارد توصیه می‌کنم مبتلایان به دردهای استخوانی که به درمان‌های رایج همچون فیزیوتراپی و دارو درمانی پاسخ نمی‌دهند یا گروهی که متوجه توده یا تورم حتی بدون درد در اندام‌های خود می‌شوند حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه سرطان استخوان شامل تومور اوينگ،  ستئوسارکوم،  کندروسارکوم، فيبروسارکوم و کوردما است که با استئوسارکوم شروع مي شود متداول‌ترين نوع سرطان استخوان است و بيشتر در بین آقایان بين سن ۱۰ تا ۲۵ سالگي اتفاق مي افتد افزود: معمولاً تومورهاي استخواني در استخوان هاي دراز دستها و پاها، اطراف زانوها و شانه ها ايجاد مي شود و احتمال پخش شدن اين سرطان به ريه ها
بسيار زياد است. 

این متخصص ارتوپدی و فلوشیب تومورهای استخوانی علایم سارکوم را درد، تب، سرد شدن بدن، عرق کردن در شب، و کاهش وزن بي دليل دانست.

سرطان استخوان ارثی نیست

میرکاظمی ادامه داد: سرطان استخوان ارثی نیست و چون که تغییرات ژنتیکی پس از تولد در سلولها ایجاد می شود از پدر و مادر به فرزندان منتقل نمی شود.

سرطان استخوان شناخته شده است

وی سرطان استخوان را یک بیماری خطرناک و شناخته شده دانست و بیان کرد: بسیاری تومورهای حاصل از سرطان استخوان خوش خیم هستند و جان بیمار را تهدید نمی کند و به بافت استخوانی سالم آسیبی نمی‌رساند. اما گاهی رشد این تومورها موجب فشار آمدن به بافت‌های اطراف می‌شود و به همین دلیل، درمان تومور ضرورت پیدا می‌کند.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیب تومورهای استخوانی افزود: سلول‌های تومور، توده‌ای از استخوان، غضروف، بافت فیبری، چربی و رگ‌های خونی را ایجاد می‌کنند. برخی از این تومورها تهاجمی هستند و پس از درمان، دوباره ایجاد می‌شوند. تشخیص صحیح تومورهای خوش خیم از تومورهای
سرطانی، اهمیت بالایی در انتخاب روش درمانی مناسب دارد.

میرکاظمی ایجاد تومور استخوانی خوش خیم و ضایعات استخوانی را در سنین بین پنج تا 25 سالگی عنوان کرد و گفت:  محل ایجاد آن‌ها، استخوان‌هایی همچون مفصل زانو هستند که رشد بالایی در این سن دارند و60 درصد این تومورها در آن ایجاد می‌شوند. به همین دلیل، تومورهای استخوانی می‌توانند تغییر شکل مفصلی، شکستگی، اختلاف در طول اندام، اختلالات راه رفتن و گاهی اوقات از کار افتادگی به دنبال داشته باشند.

وی ادامه داد: تومورهای استخوانی خوش خیم موجب ایجاد درد، توده یا تورم و همچنین شکستگی بدون علت در استخوان‌ها می‌شوند. از آنجایی که بیماری‌های مختلفی به غیر از تومور استخوان نیز این علائم را ایجاد می‌کنند که باید  برای تشخیص به متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیب تومورهای استخوانی با اشاره به اینکه برخی از تومورهای استخوانی خوش خیم با مصرف دارو درمان می شوند، بیان کرد: در کودکان، تومور استخوانی خوش خیم به ‌طور خودبه‌خود با گذشت
زمان و افزایش سن شخص و بالغ شدن استخوان‌ها، از بین می‌رود.

تومورهای استخوانی زنان مبتلا به سرطان پستان را هدف می گیرند

میرکاظمی با اشاره به انواع تومورهای استخوانی بیان کرد: تومورهای استخوانی شامل اولیه و ثانویه هستند. تومورهای اولیه توده هایی هستند که به طور اولیه از تکثیر سلول های استخوان ساز در محل ایجاد می شوند و در صورتی که  تومورهای غیراستخوانی با سرایت به سیستم اسکلتی آن را دچار تخریب کنند به آن تومور ثانویه استخوان گفته می شود. این نوع تومورهای ثانویه و یا تومورهای متاستاتیک استخوان برخلاف نوع اولیه آن در سنین بالا دیده شده و یک نمونه بارز آن سرایت سرطان پستان به سیستم اسکلتی در زنانی است که قبلا به دلیل سرطان پستان درمان شده اند.

راه های تشخیص بیماری

وی رایوگرافی، سی تی اسکن،MRI ، اسکن هسته ای، تست های اختصاصی و آزمایشگاهی و بایوبسی از تومور را از راه های تشخیص سرطان استخوان دانست و گفت: البته نمونه برداری از تومور استخوان نیز می تواند یکی از راههای تشخیص این بیماری باشد.
 
کد مطلب : ۲۷۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما