بعید می دانم 500 میلیون دلار فقط صرف بخش دارو شود

امیرحسین معینی زندی، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو

7 آبان 1397 ساعت 14:46


سالم خبر: اگر قرار است این ۵۰۰ میلیون دلار طبق روش های قبلی وارد چرخه تامین مالی نظام دارویی کشور شود نمی توان امید چندانی به بهبود وضعیت نقدینگی تامین کنندگان دارو داشت.

امیرحسین معینی زندی، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و فعال در حوزه اقتصاد دارو  با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: گرچه وزیر بهداشت در اظهار نظر اخیر خود اعلام کرد که موضوع برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه دارو هنوز ابلاغ نشده، اما با توجه به اینکه بیمارستان ها، وزارت بهداشت، بیمه ها و به طور کلی نظام سلامت، با بدهی ها و هزینه های متعددی مواجه است بعید می دانم این مبلغ فقط صرف پرداخت به بخش دارو شود.

وی افزود: مگر اینکه نظارت های لازم برای هزینه این پول و پرداخت در ازای مطالبات شرکت های دارویی انجام شود، ضمن آنکه اگر بخشی از این مبلغ به سمت سازمان بیمه سلامت برود هم باز به نفع بخش دارو و چرخه تامین دارو خواهد بود، زیرا بخشی عمده ای از مطالبات شرکت های تامین کننده دارو از دانشگاه های علوم پزشکی، به علت همین بدهی های بیمه ها به آنها ایجاد شده است.

معینی زندی با اشاره به مشکلات ساختاری طرح تحول ادامه داد: اما مشکل اینجاست که ساختار طرح تحول و سیستم بیمه سلامت به کلی بیمار است و قبل از هر تزریق مالی باید ایرادات ساختاری آنها از بین برود و منابع مالی پایداری برای مصارف آنها تعریف شود تا بتوانند دخل و خرج خود را با هم تنظیم کنند تا طرح و سیستمی که برای جامعه بسیار مفید و یک نیاز اساسی است، به بهترین شکل اجرا شود.

وی تاکید کرد: اما در نبود اصلاحات و تغییرات لازم، این قبیل منابع مالی حکم مسکن های کوتاه مدتی را خواهد داشت که درمان درد را به تعویق خواهد انداخت. بنابراین لازم است دولت در این باره فکر اساسی بکند و منابع پایداری برای اجرای این طرح تعریف کند یا اینکه ابعاد این طرح را کوچک و هزینه های اجرای آن را کاهش دهد.

نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو اضافه کرد: به هر حال این پول چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم، اگر در اختیار تامین کنندگان دارو قرار بگیرد قطعا در ماه های آینده کمتر با بحران کمبود دارو مواجه خواهیم بود، و در این مسیر دانشگاه ها بر نحوه هزینه کردن این مبلغ و نظارت بر حسن انجام آن نقش اساسی دارند.

وی گفت: با این حال اگر روش هایی مانند پرداخت از طریق برات ها یا پرداخت به شرکت ها در قالب تنخواه و غیره طراحی شود تا دست‌کم بخش بزرگی از این ۵۰۰ میلیون  دلار مستقیم به دست شرکت‌ها تامین کننده دارو برسد، به نفع همه جامعه خواهد بود.

معینی زندی معتقد است ارائه راهکارهای کارشناسی و علمی تر در مورد نحوه هزینه این پول و به طور کلی سایر منابع وزارت بهداشت و همچنین راهکارهای حل مشکلات نظام دارویی کشور وظیفه ای است که بر عهده اساتید دانشگاه هاست تا با بررسی همه جوانب امور بهترین برنامه ها را در اختیار مسوولان و مجریان دولتی قرار دهند، هر چند تاکید کرد همین پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده هم معمولا در چاه ویل روندهای بوروکراتیک گم می شوند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها خدمات بهتری در حوزه سلامت به مردم خود ارائه می کنند و با مشکلاتی از این دست هم مواجه نیستند بنابراین می توان با الگو برداری از آن روش ها و همسو کردن آنها با شرایط کشور خودمان به راه حل های عملیاتی و علمی ای برسیم که نه تنها خود منبعی برای ایجاد چالش و بحران در کشور نباشند بلکه باری از دوش جامعه برداشته و برای آن مفید باشند.

معینی زندی گفت: در واقع اگر طرح هایی که ارائه می شوند به گونه ای باشند که راه را برای سوءاستفاده های بخش های مختلف ببندند و نظارت های لازم هم در مرحله اجرا وجود داشته باشد، با اطمینان می توان گفت دیگر شاهد چنین مشکلاتی در کشور نخواهیم بود.
 
 


کد مطلب: 2730

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2730/بعید-می-دانم-500-میلیون-دلار-فقط-صرف-بخش-دارو-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com