۰

ما از تهیه آمارنامه بازار دارویی سال 96 طفره نرفتیم؛ اطلاعات صحیح نداشتیم

مهدی سلیمانجاهی دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۷۲۱
ما از تهیه آمارنامه بازار دارویی سال 96 طفره نرفتیم؛ اطلاعات صحیح نداشتیم
سالم خبر: آمارنامه بازار دارویی سال 96 کشور روز گذشته از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شد. اگر چه انتشار این آمارنامه هرسال دارای حواشی و بحث هایی نسبت به دقت و راستی آزمایی آن مطرح است اما امسال سازمان غذا و دارو در مقدمه این آمارنامه بطور صریح تاکید کرده است که اگرچه قرار بوده است این مستند دارویی از سوی سندیکای صاحبان تولید کننده داروهای انسانی و انجمن پخش تهیه شود اما بنا به دلایلی این انجمن ها این کار را انجام ندادند و سازمان غذا و دارو خود مجبور به تهیه و انتشار این آمارنامه شد.

ضمن آنکه برای راستی آزمایی، این آمارنامه از سوی شرکت های پخش برای تایید یا اصلاح به شرکت های تامین کننده دارو ارسال شد که در این مسیر دچار تغییراتی نیز شد.

مهدی سلیمانجاهی دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره
عدم مشارکت این سندیکا برای تهیه آمارنامه بازار دارویی سال 96 کشور به سالم خبر گفت: قرار بود سازمان غذا و دارو اطلاعات لازم را در اختیار این سندیکا قرار دهد تا ما بر اساس آن اطلاعات، آنالیزهای لازم را انجام داده و آمارنامه سال 96 را با همان فرمتی که آمارنامه هرساله منتشر می شود، تهیه کنیم و پس از آن، برای سال های آتی مقدمات تهیه آمارنامه بهتری را تدارک ببینیم.

وی افزود: با این حال اطلاعات اولیه ای که در اختیار ما قرار گرفت مغشوش، پر غلط و مغایر با واقعیات بود و اصلاح آن اطلاعات هم در اختیار ما نبود و نمی توانستیم این اصلاحات را اعمال کنیم. بنابراین به سازمان غذا و دارو اعلام کردیم که تا این اطلاعات و ایرادات اساسی آن اصلاح نشوند نمی توانیم آمارنامه را تهیه کنیم.

سلیمانجاهی تاکید کرد: هر ساله در آمارنامه
های منتشر شده ایرادات موردی و جزیی وجود داشت اما ایراداتی که در آمارنامه سال 96 وجود داشت اساسی تر از آن بود که ما بتوانیم آنها را اصلاح کنیم. برای مثال عدد را بسته، بسته را کارتن، کارتن را پالت ذکر کرده بودند و همین موجب شده بود که ده دانه بشود ده کارتن یا ده کارتن بشود ده پالت.

وی افزود: اطلاعات این آمارنامه به گونه ای بود که مثلا شرکتی که در رنکینگ ما در رده سی ام قرار دارد در این آمارنامه در رده زیر ده قرار گرفته بود، یا داروهایی که فروش زیادی ندارند در رده محصولات پر فروش در بازار قرار گرفته بود و ما این مساله را به اطلاع سازمان غذا و دارو و مسوولان مربوطه رساندیم.

دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تصریح کرد: بنابراین اینکه اعلام شده ما از تهیه آمارنامه طفره رفتیم از اساس غلط است و واقعیت
این است که با وجود جلسات و مذاکرات مکرر در نهایت اطلاعات صحیح در اختیار ما قرار نگرفت.

وی افزود: البته عامل پدید آمدن این اطلاعات غلط شرکت های پخش و خود سازمان غذا و دارو بودند. در واقع شرکت های پخش اطلاعات صحیح را در سامانه های خود وارد نکرده اند و در سازمان غذا و دارو هم کسی صحت آنها را بررسی نکرده و ظاهرا عزمی هم برای اصلاح این اطلاعات وجود نداشته است.

سلیمانجاهی گفت: سازمان غذا و دارو بر اساس اطلاعات پایه ای که در اختیار دارد باید آمارهای ارائه شده از سوی شرکت های پخش را بررسی می کرده تا برای مثال دارویی که در میزان فروش دارویی که در سال 95 دو میلیون عدد هم نبوده، در آمارنامه سال 96، 100 میلیون عدد ذکر نشود و تشخیص این موارد برای متخصصان سازمان حتما کار دشواری نبوده است.
     
 
کد مطلب : ۲۷۲۱
نام شما

آدرس ايميل شما