۰

سکته های مغزی و قلبی در 2 درصد بیماران همزمان بروز می کند

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۲۶۹۶
سکته های مغزی و قلبی در 2 درصد بیماران همزمان بروز می کند
سالم خبر : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد گاهی ممکن است به طور همزمان دچار سکته های مغزی و قلبی شوند چرا که سکته‌های قلبی و مغزی هر دو از نظر مکانیزم یک بیماری بوده و نوعی تنگی رگ به شمار می‌روند.
 
به گزارش سالم خبر از ایرنا ، محمدرضا قینی در همایش تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس در بیمارستان سینا افزود: افرادی که به دلیل مشکلاتی همچون دیابت،‌ فشارخون و استعمال دخانیات دچار سکته قلبی می‌شوند، همین مساله می‌تواند سبب سکته مغزی همزمان در آنها شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین در درمان بیمارانی که دچار سکته قلبی می شوند، رگ ها باز می‌شود و ممکن است تکه ای از لخته خون از دیواره جدا و به سمت مغز حرکت کند و فرد دچار سکته مغزی همزمان شود؛ البته این مساله از هر هزار مورد برای یک نفر رخ می دهد.

به گفته قینی، ابتلا به دیابت و فشار خون درمان نشده، مصرف زیاد نمک،‌ روغن و عدم تحرک احتمال ابتلا به سکته مغزی و قلبی همزمان را افزایش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: پس از وقوع سکته در هر دقیقه، 2 میلیون سلول مغزی از بین می‌رود؛ بنابراین درمان به موقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین به داروهای درمان سکته قلبی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکلی در کمبود داروهای درمان سکته قبلی و مغزی در بیمارستان‌ها نداریم.
بر اساس آمارها در هر پنج دقیقه یک نفر در ایران دچار سکته‌ مغزی می‌شود. به عبارتی سالانه 100 هزار نفر در ایران دچار این عارضه مغزی می‌شوند.

از هر پنج نفری که دچار سکته مغزی می‌شوند، یک نفر زیر 55 سال سن دارد و در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه آمار سکته مغزی در حال افزایش است، سن ابتلا هم در حال کاهش است.

همچنین بیش از 40 درصد مرگ ومیرها در کشور مربوط به بیماری های قلبی وعروقی و 19 درصد آن ناشی از سکته های قلبی است. 
روزانه 300 نفر در کشور بر اثر عارضه های قلبی فوت می کنند. به طوری که احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته پس از سن 40 سالگی در مردان 49 درصد و در زنان 39 درصد است.
کد مطلب : ۲۶۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما