500 میلیون دلار کمک به وزرات بهداشت در اختیار بیمه سلامت قرار می‌گیرد

رییس سازمان غذا و دارو

5 آبان 1397 ساعت 13:14


سالم خبر: پس از گذشت یک هفته از اعلام خبر اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای ساماندهی مشکلات حوزه دارو و درمان، همچنان سازوکار پرداخت این مبلغ در هاله ای از ابهام قرار دارد چنانکه وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار سالم خبر  اعلام کرد که هنوز درباره این 500 میلیون دلار خبری از طرف مسوولین دریافت نکرده و چیزی به آنان ابلاغ نشده است.

با این حال غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در این باره به سالم خبر گفت: قرار است این مبلغ برای رفع مشکلات نقدینگی شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی، در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد و این سازمان معادل ریالی آن را بر اساس نرخ ارز نیمایی، در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد تا این سازمان با پرداخت بدهی های خود از مشکلات نقدینگی بخش های مختلف زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی کشور بکاهد.

وی افزود: میزان مطالبات تامین کنندگان هر دو بخش دارو و تجهیزات پزشکی به طور کامل مشخص است و ما امیدواریم با اختصاص هر چه سریع‌تر این مبلغ بتوانیم بخشی از مشکلات نقدینگی این شرکت ها را که منجر به بروز کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی شده اند را رفع کنیم.

هیات امنای ارزی اقدام به واردات دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد کرد

در این میان یکی از نگرانی های تامین کنندگان بخش دارو و تجهیزات پزشکی، سازو کار هزینه کرد این مبلغ است. در واقع آنها معتقدند اگر این مبلغ در اختیار بیمه سلامت و در چارچوب طرح تحول سلامت هزینه شود ممکن است به سرنوشت منابع مالی دیگری که در راستای اجرای این طرح هزینه شد، دچار شود، ضمن آنکه نگرانی از ورود شرکت های دولتی و شبه دولتی از جمله هیات امنای ارزی به عرصه واردات این کالاها همچنان وجود دارد.

اما اصغری با رد این ادعاها و با بیان اینکه اصل این اخبار به طور کامل مطرح نشده است، گفت: هیات امنای ارزی تنها خرید بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی را با برگزاری مناقصه و ایجاد رقابت بین تامین کنندگان دارو تجهیزات پزشکی انجام می دهد.

وی افزود: در واقع هیات امنای ارزی چون این خریدها را به صورت حجیم و عمده ای انجام می دهد می تواند با مبلغ پایین تری نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی بیمارستان و دانشگاه های علوم پزشکی را تامین کند، اما منبع خرید ها همچنان همین تامین‌کننده هایی هستند که امروز در حال فعالیت اند.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در واقع هیات امنای ارزی خود به طور مستقیم اقدام به خرید از کمپانی های خارجی نمی‌کند و قرار هم نیست که از این پس به چنین اقدامی روی بیاورد. البته ما در دوره ای به واردکنندگان دارو اعلام کردیم که اگر به تعهدات خود عمل نکنند اقدام به واردات مستقیم دولتی خواهیم کرد. اما پس از آن با توجه به تنوع زیادی که در بین واردکنندگان بخش خصوصی وجود داشت این مشکل هم رفع شد.

وی درباره روند قیمت گذاری تجهیزات پزشکی هم گفت: قیمت گذاری این کالاها با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنان بر عهده وزارت بهداشت است و این روند به همین منوال ادامه خواهد یافت.
 


کد مطلب: 2693

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2693/500-میلیون-دلار-کمک-وزرات-بهداشت-اختیار-بیمه-سلامت-قرار-می-گیرد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com