۰
معاون علمی ریاست جمهوری در همایش ملی غذا:

ورود 65 داروی جدید تولید داخل به چرخه ی دارویی کشور ظرف دو سال آینده

شرکت‌های دانش بنیان باید اولویت سازمان غذا و دارو در دوران تحریم‌ها باشند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۲۶۷۱
ورود 65 داروی جدید تولید داخل به چرخه ی دارویی کشور ظرف دو سال آینده
سالم خبر: معاون علمی ریاست جمهوری از ورود 65 داروی جدید تولید داخل تا دو سال دیگر به چرخه ی دارویی کشور خبر داد.

به گزارش سالم خبر سورنا ستاری در همایش ملی غذا همچنین گفت: ۸ واکسن جدید در شرکت های دانش بنیان در دست تولید است که این مسیری را می توانیم در حوزه غذا هم بپیماییم.

ستاری با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید اولویت سازمان غذا و دارو در دوران تحریم‌ها باشد گفت: از سازمان غذا و دارو انتظار داریم رسیدگی به پرونده‌های شرکت های دانش بنیان را تسهیل کند. ما در مورد کیفیت پرونده ها هیچ گاه صحبت نمی‌کنیم زیرا پای سلامت مردم در میان است اما انتظار داریم که همیشه رسیدگی به پرونده های شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و غیره و تاییدیه ها آنها در اولویت قرار بگیرند و سریع تر انجام شوند.

وی افزود: اکنون ما حداقل
دو واکسن، چندین دارو و تجهیزات پزشکی فراوان در حال تست در سازمان غذا و دارو داریم که انتظار داریم مراحل تست و تایید آنها به سرعت پیش رود و به ویژه در دوران تحریم، اولویت سازمان غذا و دارو پاسخگویی به شرکت‌های دانش بنیان باشد.

وی ادامه داد: ما در معاونت علمی آمادگی داریم هر کمک و حمایتی که لازم باشد از حمایت های مالی، فکری، دانشی گرفته تا استفاده از اساتید خارج از کشور و غیره را در اختیار شرکت های دانش بنیان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار دهیم؛ تا با رعایت استانداردها بتوانیم از دوران تحریم عبور کنیم.

معاون علمی رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه حوزه غذا حوزه ای است که ما از بسیاری از مباحث علمی آن غفلت کردیم گفت: با تلاش هایی که انجام شده  در حال حاضر  حدود 200 سم جدید در حوزه غذا و در آزمایشگاه های ما قابل تشخیص هستند و هنوز هم جا دارد که
در حوزه تشخیص به طور جدی تر عمل کنیم.

ستاری افزود: ما صنعت قوی و فعالی در حوزه غذا داریم و این صنعت برای کشور افتخارآفرین است، چون بسیاری از کارخانه های ما به روز هستند و حتی در این صنعت ماشین و ابزار با کیفیت های فوق العاده، تولید و صادر می کنیم. البته این صنعت مدام نیاز به تزریق ایده‌های جدید تولید دارد و کاری که ما در معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال آن هستیم پیگیری و حمایت ازاستارتاپ‌ها و ایده‌های جدید در حوزه غذا است.

صنعت حلال زمین بازی ماست

وی ادامه داد: یکی از ایده‌های جدید صنعت حلال است، گردش مالی جهانی صنعت حلال از ۱۱۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ ، با رشد حدود 5/8 درصدی به ۱۹۱۴ میلیارد در سال 2021 خواهد رسید که نسبت به بقیه صنایع رشد بسیار بالایی محسوب می شود. از سوی دیگر گردش مالی صنعت دارویی حلال از ۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ با
رشد 3/9 درصدی به۱۳۲ میلیارد دلار، و در حوزه صنایع لوازم آرایشی بهداشتی حلال با رشد 5/6 درصدی از ۵۶ میلیارد دلار به ۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

ستاری تاکید کرد: بنابراین این صنعت به طور جدی در حال توسعه است و زمین بازی ماست و باید با سرمایه‌گذاری بتوانیم بخش مهمی از بازار آن را به دست آوریم اما ما هنوز مشکلات ساختاری بسیار زیادی در حوزه استاندارد، آزمایشگاه های تشخیص و غیره داریم.

مسائل علمی نباید حاشیه سیاسی پیدا کنند

ستاری در ادامه با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در مورد موادغذایی تراریخته گفت: ما از برخی مسائل در حوزه غذا غفلت کردیم و برخی مسائل را هم سیاسی کردیم. یعنی اتفاقی که در حوزه محصولات تراریخته افتاده این است که یک مساله علمی را سیاسی کردیم و وقتی پای سیاسیون به مباحث علمی باز شود؛ هر کسی چیزی می‌گوید و می نویسد و بدین
ترتیب جو عمومی جامعه نگران می شود، در حالی که مسائل علمی نباید حاشیه سیاسی پیدا کنند.

وی تاکید کرد: مسائل علمی ممکن است با پیشرفت های نوین تغییر کنند اما وقتی با حاشیه های سیاسی همراه می شوند باید انتظار آن را هم داشته باشیم که افراد غیرمتخصص وارد بحث شده و آن را از مسیر اصلی خارج کنند.

ستاری با اشاره به مباحث روانی و فرهنگی غذا گفت: ما فرهنگ قدیمی ای به نام سفره داشتیم و همیشه مردم دور این سفره‌ها می‌نشستند و اعضای خانواده با هم صحبت می‌کردند. اما امروز بین افراد یک خانواده فرسنگ ها فاصله است.

معاون علمی ریاست جمهوری افزود: سفره فقط برای غذا خوردن نیست جایی است که همه اعضای خانواده می‌توانند در کنار آن با هم صحبت کنند و مسائل را در میان بگذارند و فردای خود را با این فرض که می‌دانند پشتوانه دارند بسازند و به آرامش روانی برسند.
 
کد مطلب : ۲۶۷۱
نام شما

آدرس ايميل شما