۰
در همایش غذای سالم لبنیات سالم مطرح شد:

سرانه مصرف لبنیات در کشور نگران کننده است

ایران در حالی به بیش از 30 کشورجهان شیر و فرآورده‌های لبنی صادر می‌کند که سرانه مصرف فرآورده های لبنی مردم کمتر از یک لیوان است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۲۶۳۸
سرانه مصرف لبنیات در کشور نگران کننده است
 سالم خبر: ایران در حالی به بیش از 30 کشورجهان شیر و فرآورده‌های لبنی صادر می کند که سرانه مصرف فرآورده های لبنی مردم کمتر از یک لیوان است.

به گزارش سالم خبر، برخی متولیان بهداشت و سلامت امروز در همایش غذای سالم - لبنیات سالم حضور داشتند تا در سخنانی کوتاه وضعیت غذای سالم و لبنیات سالم در کشور را مورد ارزیابی قرار دهند. اگر چه در میان سخنان آنان خبرهای خوبی یافت نمی شد.

به گفته ی آنان در مصرف سرانه لبنیات نه تنها نسبت به برخی کشورهای پیشرفته که نسبت به برخی کشورهای منطقه نیز عقب تر هستیم. شیر و لبنیات از آنجا که در سبد غذایی مردم از نقش مهمی برخوردار است اما بنا به دلایل روشنی میزان این مواد مغذی این سبد به طور نگران کننده ای کم شده است.

وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی استاندارد مصرف سرانه شیر و لبنیات را برای هر فرد بین  160 تا 170 کیلوگرم پیشنهاد داده درحالی که هم اکنون این عدد در کشور ما کمتر از 110 کیلوگرم و گاه کمتر از 70 کیلوگرم است.

سرانه مصرف لبنیات در کشور پایین است

در ابتدای این مراسم وزیر بهداشت بدلیل حضور در کربلا در پیامی ویدیویی  با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ مردم در حوزه مصرف لبنیات، گفت‌: باید مردم را به استفاده از لبنیات تشویق و قوانین و مقررات را هم در این حوزه سهل کنیم.
سید حسن هاشمی همچنین افزود: متاسفانه مصرف سرانه مواد لبنی ما در بین کشورهای جهان و حتی منطقه بسیار پایین است.

وی با بیان این که در این حوزه بیش از 9 هزار  واحد صنفی فعال است و بیش از 120 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند، اضافه کرد: در ‌عین ‌حال نهایت همکاری میان صنف و وزارت بهداشت وجود دارد و صنف لبنیات نیز جزو صنوف بسیار خوب است. البته در امر رعایت نکات بهداشتی چالش‌هایی
را هم داریم که همکاران معاونت اجتماعی و بهداشتی باید آنها را مطرح کنند.

هاشمی با تاکید بر اهمیت توسعه حوزه لبنیات در کشور، گفت‌: البته این کار تنها بر عهده من نیست و مهم‌ترین کمکی که می‌توانیم انجام دهیم تشویق مردم به استفاده از لبنیات و سهل کردن قوانین و مقررات است تا بتوانیم در این مسیر هم مردم را تشویق کنیم و هم باعث اشتغال‌زایی شویم. بارها تاکید کرده‌ام که می‌توانیم در این حوزه باعث پیشرفت و تولید ثروت شویم.

وی افزود: در ‌عین ‌حال حتما وزارت جهاد کشاورزی‌، بانک‌های کشور، وزارت اقتصاد و وزارت بازرگانی در حوزه قیمت گذاری‌ها کمک‌های موثری می‌توانند انجام دهند تا بتوان به این بخش که هدف اصلی آن ارتقای سلامت مردم است، کمک کرد. البته دولت، سازمان برنامه و بودجه کشور و مجلس شورای اسلامی هم باید به وزارت آموزش و پرورش و همچنین طبقات ضعیف جامعه  از نظر اقتصادی کمک کنند؛ چرا که همه این افراد هم باید از سلامت جسمی برخوردار باشند تا بتوانند برای کشور عنصری مفید محسوب شوند.

مصرف سرانه لبنیات برای جوانان نامناسب است

در ادامه معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه باید برای افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور که در حال حاضر نگران کننده است، فکری کنیم، گفت: این میزان مصرف در کشور ما که هرم سنی جوانی دارد، خوب نیست.

علیرضا رئیسی افزود: اگر یک کشور سرانه مصرف لبنیاتش بالا باشد، قطعا بدانید که در سایر شاخص‌های بهداشتی و فرهنگ سلامت هم در جایگاه خوبی قرار دارند. مانند کشور فنلاند که رتبه نخست مصرف لبنیات را دارد و سرانه مصرفش سالانه به ازای هر فرد ۳۶۵ کیلوگرم است. حال این میزان را با سرانه مصرف کشور خودمان که روزانه کمتر از یک لیوان
و بین ۱۳۰ تا ۱۹۰ گرم است، مقایسه کنید که بسیار ناامید کننده است؛ به طوری که در سال سرانه مصرف‌مان برای هر فرد زیر ۷۰ کیلوگرم است.

وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات‌ ما در حوزه سلامت مانند پوکی استخوان، وضعیت بهداشت دهان و دندان، کوتاهی قد و ... ناشی از پایین بودن مصرف لبنیات است. باید توجه کرد که مصرف لبنیات در پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش، تخمدان، فشار خون، انقباض عضلات و ... موثر است. بنابراین اگر فرهنگ مصرف لبنیات را از کودکی آغاز کرده و تا میانسالی ادامه دهیم، یعنی زندگی سالم‌تری داشته و دیرتر از کار افتاده می‌شویم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه واقعا مصرف سرانه لبنیات در کشور ما پایین است، گفت: حتما باید برای افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور که در حال حاضر نگران کننده است، فکری کنیم. این میزان مصرف در کشور ما که هرم سنی جوانی دارد، خوب نیست. از طرفی در آیات و احادیث بر مصرف لبنیات توصیه شده است. بنابراین به عنوان کشوری مسلمان نیاز به کار بیشتری در این حوزه داریم. سرانه مصرف لبنیات در هر کشور ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی و جی‌ دی پی آن کشور دارد.

رئیسی تاکید کرد: قیمت تمام شده مواد لبنی در عرضه و توزیع باید به گونه‌ای باشد که مردم به این مواد دسترسی داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت از تدوین دستورالعملی در حوزه بهداشت مواد لبنی سنتی خبر داد و گفت: برای اولین بار در کشور دستورالعملی با کمک اصناف تدوین شد تا یک ساماندهی در سطح کشور برای مسائل فنی و بهداشتی تولید، عرضه و توزیع مواد لبنی داشته باشیم و این اتفاق افتاد و شاخص‌های تولید، عرضه و توزیع مواد لبنی مورد توجه قرار گرفت.

در این همایش از سند ملی غذا نیز رونمایی شد.
 
کد مطلب : ۲۶۳۸
نام شما

آدرس ايميل شما