۰
یک متخصص زنان، زایمان و نازایی اعلام کرد:

90 درصد از سرطان‌های رحمی نتیجه ابتلا به ویروس HPV است

واکسن HPV پیشگیری کننده و خاموش کننده سلول ها است اما نمی تواند جایگزین پاپ اسمیر شود
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۲۶۳۲
90 درصد از سرطان‌های رحمی نتیجه ابتلا به ویروس HPV است
سالم خبر: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 47 درصد از زنان ایرانی در حالی در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند که 90 درصد از مبتلایان بر اثر آلودگی به ویروس HPV دچار سرطان دهانه رحم شده اند.

به گزارش سالم خبر، افزایش شیوع این بیماری درحالیست که در کشورهای پیشرفته تنها 25 درصد از زنان مبتلا به این سرطان دچار مرگ می شوند اما در ایران 50 درصد از مبتلایان به سرطان رحم جان خود را از دست می دهند.

مریم صداقت، متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با سالم خبر درباره زگیل تناسلی و ویروس HPV می گوید: زگیل تناسلی خارجی در مردان و زنان از عفونت HPV ایجاد می شود و این ویروس به داخل سلول های ابتدای بدن نفوذ می کند و طی سه تا چهارماه نهفته است.

وی افزود: سرطان دهانه یا گردن رحم، گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز شده  این بیماری به خاطر رشد غیرطبیعی سلول ها ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند و یا به آنها حمله کنند. در ابتدای ابتلاء به این بیماری، معمولاً نشانه‌ای بروز پیدا نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون: خونریزی واژنی، درد لگن و آمیزش و نزدیکی دردناک، می‌شود.

چهارمین سرطان شایع

اگر چه آماری از ثبت سراسری این نوع سرطان را در کشور وجود ندارد اما بر اساس گزارش‌های بیمارستانی، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع و پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است.
 
 صداقت در این باره می گوید: هر ساله موارد ابتلای زیادی به این بیماری تشخیص داده می‌شود اما واقعیتی که باید بدان توجه داشت این است که سرطان رحم در 90 درصد موارد به دلیل عفونت ویروسHPV  ایجاد می شود.

وی
علائم ویروس HPV را به صورت زگیل تناسلی دانست که بخش های بیرونی بدن، پشت خلفی، نواحی جانبی فلج، داخل واژن، دهانه رحم، دهان و حنجره را می تواند درگیر کند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: ویروس HPV اغلب از طریق تماس های جنسی ورود پیدا می کند و با آسیب به ناحیه فرج و ایجاد ترک های ظریف و نازک در ناحیه تماس ، تکثیر ویروس آغاز و علائم زگیل تناسلی نمایان می شود.

صداقت به انواع ویروس HPV اشاره کرد و گفت: نوع 16، 18 و 31 HPV ، مقعدی و نوع 6 و 11 این ویروس مختص حنجره و دهان است که نوع 16 خطرناک ترین انواع اچ پی وی است و سرطان های مهاجم دهانه رحم را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم، در صورتی که زود هنگام تشخیص داده شود قابل درمان است و حتی با واکسن تقریبا قابل پیشگیری است، رادیو تراپی، استفاده کرم های موضعی در منزل و لیزر را از روش های درمانی HPV عنوان کرد و افزود: رادیوتراپی تا 88 درصد درمان موثر دارد و لیزر تا 90 درصد به درمان آن کمک می کند که روش لیزر از همه روش ها مناسب تر است. البته برداشتن زگیل های تناسلی موجب کاهش انتقال HPV می شود اما این مسئله در مرحله تحقیق است.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: در مورد از بین رفتن زگیل های تناسلی در صورت تماس جنسی مجدد احتمال عفونت خفیف و بازگشت ویروس HPV وجود دارد.

صداقت روش تشخیص HPV را از طریق رویت زگیل ها در بخش های مذکور تناسلی عنوان کرد و افزود: البته از طریق سرطان های دهانه رحمی تشخیص HPV امکان پذیر است.

تزریق واکسن نوع 4 تایی ایکس HPV در ایران

صداقت درباره تزریق واکسن HPV در ایران گفت: تزریق واکسن نوع 4 تایی ایکس HPV در همه جهان همچون سایر واکسن ها به عنوان واکسیناسیون همگانی تزریق می شود.
این واکسن در ایران نیز وجود دارد و برای هر دو جنس از سن 11 تا 13 سالگی توصیه می شود.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی به تعداد مبتلایان ویروس HPV در ایران طی چندسال گذشته اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته این ویروس همچون طوفان تعداد زیادی را مبتلا کرد که با اطلاع رسانی و پیشگیری های صورت گرفته ابتلا به این ویروس کمتر شده است.

واکسن HPV نمی تواند جایگزین پاپ اسمیر شود

صداقت تصریح کرد: واکسن HPV پیشگیری کننده و خاموش کننده سلول ها است اما نمی تواند جایگزین پاپ اسمیر شود و توصیه انجمن زنان سرطان آمریکا این است که تست پاپ اسمیر باید انجام شود.

وی گفت: طبق توصیه انجمن زنان سرطان آمریکا غربالگری در سن 21 سالگی آغاز می شود و اولین پاپ اسمیرطی سه سال اول تماس جنسی باید انجام شود و در صورتی که این تست طی 10 سال صورت گرفت و نرمال بود در 70 سالگی این تست را می توان متوقف کرد.
این متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: تست پاپ اسمیر نوعی تست غربالگری است که در آن نمونه‌ های سلولی را از قسمت دهانه رحم دستگاه تولید مثل زنان برداشته و مورد آزمایش و بررسی قرار می دهند. این آزمایش به منظور کشف سرطان یا عارضه هایی است که به سرطان فرد منجر می شوند. این تست بهترین روش برای شناسایی عوارض پیش‌ سرطانی مخفی و تومورهای کوچکی است که به سرطان دهانه رحم منتهی می شوند و از ویژگی های دیگر این تست می توان به ارزان، ساده و قابل اندازه گیری بودن آن اشاره کرد.

صداقت، تست پاپ اسمیر را برای همه زنان جزو مهمترین اقدامات درمانی و تشخیص دانست که با کمک این روش می توان بیماری های سرطان دهانه رحم و بسیاری از بیماری های دیگر را به موقع تشخیص و درمان کرد.
.
 
 
کد مطلب : ۲۶۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما