۰

جوانان اروپایی به مُزوانک؛ مسواک بلوچی روی آورده اند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۲۶۲۷
جوانان اروپایی به مُزوانک؛ مسواک بلوچی روی آورده اند
سالم خبر : جوانان اروپایی به استفاده از مسواک بلوچی یا مزوانک روی آورده اند.

مُزوانک یا مسواک بلوچی چوبی از ریشه درخت اراک که غالب مردم استان سیستان و بلوچستان به ویژه مردم بلوچ از دیر باز تاکنون از آن برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده می کنند و جالب آنکه کمتر کسی از مصرف کنندگان دائمی آن گرفتار پوسیدگی دندان می‌شود.

به گزارش سالم خبر از ایرنا براساس تحقیق دانشمندان اروپایی بر چوب اراک نشان از توجه سایر کشورها به این نوع مسواک و نقش درمانی آن دارد، تبلیغات فراوان و شکل ظاهری این مسواک مطابق با مسواک های امروزی نشان از سرمایه گذاری و برنامه ریزی بر این محصول دارد با گشت ‌و‌ گذاری در سایت های مختلف حوزه دهان و دندان با انبوهی از فیلم‌های آموزشی به‌ زبان های مختلف از نحوه خرید و مسواک زدن با چوب اراک مواجه می‌شویم.

تحقیق در یکی از کشورها در بین دانش آموزان دو مدرسه از تعداد دندان‌های سالم، تعداد دندان‌های پوسیده و پیوره و یا مشکلات دیگر دهان و دندان در آن‌ها نشان داد دانش آموزانی که از چوب مسواک استفاده می‌کرده اند دارای وضعیت کاملاً بهتری از هر نظر نسبت به دانش اموزان دیگر بودند. در حال حاضر فروش این مسواک در بسیاری از داروخانه‌ها، مراکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی و فروش اینترنتی در این کشورها انجام می شود.
 
اراک درختچه ای با ارتفاع متوسط سه متر و شاخه های فراوان و پوستی نسبتاً شفاف به رنگ سبز کمرنگ تا تقریباً سفید است. که از جمله مناطق مهم رویش آن در ایران شهرهای بندرعباس، لار، میناب و مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار است.

مهم‌ترین ترکیبات موجود در این گیاه فلاوونوئیدها، ساپونین، تانن، ترکیبات گوگردی، بنزیل ایزوتیوسیانات، ترکیبات کلراید، فلوراید، کلسیم و سیلیسیم است. که از جمله فواید اصلی مسواک زدن با این مسواک از بین بردن اثرات ضد میکروبی و ضد زخمی پاک‌کنندگی و جرم گیری دندان به دلیل کلراید و اثر ضد پوسیدگی دندان به علت وجود فلوراید ترکیبات گوگردی و تاننی در چوب است.

چوب اراک از نظر طب مدرن

در مسواک پلاستیکی، ماده ای که نابود کننده میکروب و باکتری باشد وجود ندارد و به همین علت، اطبا و پزشکان سفارش می کنند که مسواک را بعد از این که دندان ها را با آن پاک کردیم، در آب نمک قرار دهید تا به وسیله آب نمک میکروب هایی که همراه آن است از بین برود و همچنین تعویض مسواک بعد از یک دوره استفاده، اما وجود میکروب در چوب اراک از مسائلی است که تاکنون هیچ موردی یافت نشده است.

دندان پزشکان استفاده از برخی خمیر دندان ها را به دلیل داشتن مواد شیمیایی به ویژه در کودکان منع می کنند برخی از حالات مسمومیت کودکان درنتیجه خوردن ماده خمیر دندان از جمله مشاهدات در این باره است. 

 خواص درمانی مسواک کردن با ریشه درخت اراک

در استفاده از ریشه درخت اراک در طب سنتی اسلامی خواص بسیاری برشمرده اند که از جمله آن ها می توان به تاثیر گذاری بر دندان‌ها اشاره کرد استفاده از چوب اراک بمدت 5 تا 10 دقیقه بعد از هر وعده غذا در چند روز متوالی دندان‌ها را کاملا سفید می‌کند و یک جرم‌گیر قوی و ارزان و بدون درد و خونریزی است.

اثر بر لثه‌ها، لثه‌های متورم و دردناک که معمولا خونریزی دارند، ظرف دو سه روز استفاده از این مسواک کاملا بهبود می یابند. 

اثر بر زخم‌های دهان (آفت) ها با توجه به عدم دارویی تاثیر گذار در برطرف کردن آفت دهان این مسواک باعث می‌شود این زخم‌ها در مدت زمان کوتاهی بهبود یافته و ترمیم شوند. تاثیر گذاری بر دستگاه گوارش، مسواک زدن با این چوب بعد از صرف غذا باعث تحریک دستگاه گوارش شده و خیلی زود هوای داخل معده که مانع هضم غذا است خارج می‌شود.

تحریک روده، به تازگی در دانشکده پزشکی اصفهان خاصیت ضد یبوستی چوب مسواک طی یک طرح تحقیقاتی کشف شد حتی آزمایشی بر بیماران قطع نخاعی که به دلیل تحرک کم، معمولا از عارضه یبوست رنج می‌برند انجام شد و نتایج نشان داد که استفاده از این مسواک تاثیر شگفت‌انگیزی در برطرف کردن یبوست دارد. چوب درخت اراک دارای مواد خوشبو کنندهٔ روغنی است که دهان را خوشبو و معطر می‌کند.

اسیدانیسیک موجود در چوب درخت اراک به دفع خلط از سینه کمک می‌کند، اسید اسکوربیک و مادهٔ سیتوسیترول موجود در چوب این درخت اراک باعث تقویت شریان‌های خونی غذارسان به لثه می‌شوند. وجود ماده‌ای به نام انثرالیتون در چوب درخت اراک در تقویت اشتهای غذا خوردن و تنظیم حرکت روده‌ها مفید است.

 طریقه استفاده از چوب مسواک اراک

ابتدا سر چوب را با بزاق دهان خیسانده تا پوست آن به تدریج کنده شود. سپس کمی لایه زیرین مسواک را جویده تا ریش ریش شود و بعد آن را به صورت عرضی(بالا-پایین) روی تمامی سطوح دندان ها می کشیم. در روایات آمده که مسواک را به صورت عرضی بکشید نه طولی. آن را تا زمانی مصرف می کنیم که دیگر قابل استفاده نباشد و ذرات چوب داخل دهان خرد شود. اینجا باید سر مسواک را با قیچی کوتاه کرد و اعمال فوق را از سر گرفت. طبق روایات باید بعد از مسواک زدن، دهان را با آب مضمضه کرد.

 مزوانک و توجه مردمان بلوچ

بعضی از علوم کاربردی و روش های زندگ‍ی فقط در یک دوره کوتاه، معتبر هستند و بعد از مدتی در مجامع علمی بعنوان یک روش خطر ناک و غیر مفید معرفی می شوند زیرا بشر خطا کار است، اما علوم آسمانی و الهی اعتبار همیشگی دارند و جای خطا در آنها وجود ندارد.

قوم بلوچ به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی در استفاده از گیاهان دارویی و درمان از طریق طب سنتی اسلامی توجه داشته اند و استفاده از مواردی چون همین مسواک چوبی با توجه به گذشت زمان نشان از جایگاه این مساله دارد.

حامد ریگی یکی از فروشندگان این مسواک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این چوب با وجود تولید انواع مسواک و خمیر دندان های جدید با رنگ و لعاب زیاد در بسته بندی امروزی هنوز نزد مردم بلوچ مورد استفاده قرار می گیرد. 

وی بیان کرد: مسواک زدن با چوب اراک نزد مردم بلوچ با توجه به بیان احادیث و روایات از پیامبر(ص) و بزرگان معصوم بسیار قابل توجه است.

ریگی از عدم شناخت مردم از مزایا و ندانستن نحوه استفاده از این مسواک گفت و ادامه داد: با وجود خاصیت درمانی این چوب بر دهان و دندان متاسفانه به علت ناآگاهی بسیاری از مردم از فواید آن باعث بی رغبتی و بی توجهی به این نوع مسواک شده است. 

وی اظهار داشت: استفاده از این مسواک بین اهل سنت به ویژه در وقت وضو گرفتن و نماز خواندن بسیار رواج دارد و آن را نوعی سنت حسنه می دانند. 

با توجه به رویش این گیاه در استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه بلوچستان می توان از آن به عنوان یک فرصت و ظرفیت یاد کرد و با فرهنگ سازی و ترویج این نوع مسواک گامی برای تولید این محصول در منطقه و حتی صادرات آن به مناطق مختلف جهان برداشت، روستای دره آهو از جمله مناطق رویش انواع گیاهان دارویی و درمانی است که سرمایه گذاری در این زمینه می تواند فرصتی برای ایجاد اشتغال و ایجاد چرخه ای اقتصادی در این روستا ایجاد کند.

 
کد مطلب : ۲۶۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما