۰

ویروس ایجاد تبخال در ابتلای افراد به آلزایمر نقش دارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۶۱۲
ویروس ایجاد تبخال در ابتلای افراد به آلزایمر نقش دارد
سالم خبر: محققان به تازگی اعلام کرده اند که ویروس "هرپس" که موجب ایجاد تبخال می شود، می تواند علت حداقل نیمی از موارد بروزبیماری آلزایمر باشد.

به گزارش سالم خبر از نیوزویک، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 3.7 میلیارد نفر زیر سن 50 سال یعنی  حدود 67 درصد از جمعیت جهان دارای ویروس تبخال نوع (1-HSV) نوع اول هستند.

این ویروس معمولا از تماس دهان به دهان منتقل می شود و عفونت ناشی از آن حضور محسوس و نشانه ای ندارد اما این ویروس می تواند موجب بی حوصلگی شده یا به شکل تاول های تبخال بر روی صورت ظاهر شود.

هنگامی که فرد به این ویروس آلوده می شود راه درمانی برای آن وجود ندارد و تقریبا دربدن ماندگار می شود بطوری که پس از بهبود تبخال می تواند بارها بر روی صورت خودنمایی کند.

بیشتر افراد در سن 60 سالگی مبتلا و آلوده به این ویروس هستند بطوری که به گفته محققان  417 میلیون نفر در جهان بین سنین 15 تا 49 ساله مبتلا به ویروس (2-HSV) نوع دوم آن هستند که یک بیماری قابل انتقال از راه روابط جنسی است که  سبب ایجاد تبخال تناسلی می شود.

با توجه به شیوع ویروس هرپس و همچنین میزان رشد هشدار دهنده بیماری آلزایمر (با تعداد موارد مورد انتظار 82 میلیون نفر در سال 2030 و 152 میلیون نفر در سال 2050) ارتباط بین این ویروس و آلزایمر مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفت.

اگرچه هنوز این تحقیق کامل نشده است اما سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه منچستر انگلستان در این باره میگوید که تحقیقاتشان نشان داده است که ویروس تبخال ریسک ابتلا به آلزایمر در افرادی که از لحاظ ژنتیکی در معرض ابتلا به زوال عقل هستند را افزایش می دهد.

روث ایتزاکی عنوان می کند که ممکن است با درمان این افراد با داروهای ضد ویروسی از آنان در مقابل زوال عقل و آلزایمر نیز محافظت کرد.

وی افزود: تحقیقات نشان داد که داروی ضدویروسی ضدتبخال acyclovir  موجب توقف تکثیر(1-HSV) می شود و میزان بتاآمیلوئید و P-tau ناشی از عفونت(1-HSV) را در کشت های سلولی کاهش می دهد.

پلاک های بتاآمیلوئید و پروتئین های تائو دو نشانه موجود در مغز بیماران آلزایمری هستند.

با این حال هنوز تاثیر تبخال بر مغز به طورکامل مشخص نشده و این موضوع هنوز تایید نشده است که این ویروس به تنهایی می تواند عامل ایجاد و ابتلا به آلزایمر باشد.

به گفته ایتزاکی، اکثر انسان ها در دوره نوزادی به ویروس (1-HSV) آلوده می شوند و در سیستم عصبی پیرامونی به صورت خاموش باقی می ماند. استرس می تواند موجب فعالیت مجدد این ویروس شود و در برخی افراد، تاول های تبخالی ایجاد کند.

ایتزاکی و همکارانش معتقدند که تبخال در بیماری آلزایمر از طریق انتقال به مغز افراد مسن نقش دارد، زیرا سیستم ایمنی بدن شان به طور طبیعی تحلیل می رود.
کد مطلب : ۲۶۱۲
برچسب ها
تبخال آلزایمر
نام شما

آدرس ايميل شما