۱
یک کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

استفاده مکرر از ظروف مسی اختلال سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۵۹۸
استفاده مکرر از ظروف مسی اختلال سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد
سالم خبر: یک کارشناس دفتر تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: استفاده مکرر از ظروف مسی با اختلالات کبدی، تشکیل گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی همراه است.

فرزانه صادقی قطب آبادی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: مس از فلزات پر واکنش محسوب می شود که در مقابل حرارت به راحتی به مواد غذایی واکنش نشان می دهد و در طولانی مدت بدن را دچار مسمومیت (حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد) می کند.

وی گفت: استفاده مکرر از ظروف مسی اختلالاتی در عملکرد كبد، تشكیل گلبول‌های قرمز و عملكرد سیستم ایمنی بدن همراه دارد.

این کارشناس دفتر تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از ظروف مسی باید با احتیاط استفاده شود، بیان کرد: مراجع علمی از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا  استفاده از ظروف مسی را برای پخت و پز به ویژه غذاهایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند توصیه نمی‌کنند چون لایه داخلی ظرف را از بین می‌برند و موجب ورود بیش از اندازه مس به غذا و بدن می‌شود که منجر به اختلال در جذب کلسیم و آهن شده و در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند .

قطب آبادی ادامه داد: سرب وارد شده در بدن، در کبد انباشته می شود که مسموميت با آن به مراتب از مسموميت با مس برای انسان خطرناک تر بوده و در طول زمان موجب آسيب به سيستم عصبی (مغز) ، استخوان ها و به طور قطع کبد می شود که قدرت مبارزه با چنین آسیبی را نداشته و فرد دچار مرگ تدریجی می شود.

استفاده از ظروف مسی به شرط پوشش استیل مجاز است

وی گفت: استفاده از ظروف مسی در صورتی مجاز است که توسط لایه ای از یک فلز دیگر همچون قلع ، استیل یا نیکل پوشانده شده باشند و به اصطلاح باید سفید شده باشند تا از ورود مس به غذا جلوگیری کنند.

این کارشناس دفتر تغذیه جامعه وزارت بهداشت یکی از مضرات ظروف مسی را اکسید شدن این ظروف دانست که بسیار خطرناک است و تصریح کرد: ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد و پخت غذا در آن صحیح نیست و همچنین مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می شود و به سبز خاکستری تغییر رنگ می دهد که برای سلامت مضر است.

قطب آبادی بهترین ظروف برای طبخ مواد غذایی، ظروف مقاوم به حرارت دانست و گفت: این ظروف شامل ظروف شیشه‌ای و پیرکس‌ها هستند که مواد سمی را به مواد غذایی در حال طبخ وارد نمی‌کنند.

استفاده از قاشق های پلاستیکی و چوبی هنگام طبخ غذا

وی افزود: در هنگام طبخ غذا، از قاشق‌هاي پلاستیکی یا چوبی استفاده شود چون که قاشق‌هاي فلزی ممکن است به لعاب ظرف آسیب برسانند یا خش بردارد و همچنین  ظرف داغ را بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر نباید قرار داد.
 
 
 



 
 
کد مطلب : ۲۵۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما