۰

دولت توان پرداخت هزینه داروی بیماران ژنتیکی خاص را ندارد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۲۵۸
دولت توان پرداخت هزینه داروی بیماران ژنتیکی خاص را ندارد
سالم خبر: 49 نماینده مجلس روز دوشنبه به وزیران بهداشت و صنعت تذکر دادند تا به بهانه حمایت از تولیدات دارویی داخلی هرچه زودتر جلوی واردات دارو گرفته شود. این درحالیست که تولیدکنندگان داخلی بارها اذعان کرده اند که مشکل اساسی آنها نه واردات دارو، که نحوه قیمت گذاری دارو در کشور است. آمارهای رسمی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم سهم داروهای وارداتی از بازار ایران را طی حداقل 7 سال اخیر تنها 3 تا 4 درصد و سرانه واردات دارو برای هر نفر را حدود 20 دلار برآورد کرده اند که این رقم کمتر از یک سوم سرانه واردات دارو برای هر نفر در ترکیه و برابر با کشورهایی همچون فیجی، گوانا، تونگا و ... است.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درباره سیاست وزارت بهداشت در مقابل واردات و نحوه قیمت گذاری دارو در کشور به سالم خبر گفت: اگر امروز می بینیم که سرانه واردات دارو در کشور ما از برخی کشورها کمتر است به این دلیل است که تولیدکنندگان و دانشمندان داخلی ما توانسته اند اکثر داروهای گران قیمت و اساسی موجود در دنیا را در کشور خودمان تولید کنند. در حالی که اگر این داروها تولید نمی شدند، واردات ما بسیار افزایش پیدا می کرد و چند برابر کشورهای دیگر بود.

او در ادامه ضمن ضروری دانستن مقایسه قیمت های داروهای داخلی و وادراتی در کشور نسبت به کشورهای دیگر، افزود: قبل از طرح تحول سلامت متوسط قیمت داروهای وارداتی نسبت به کشورهای مشابه، به شکل قابل توجهی بالا بود و وظیفه وزارت بهداشت این است که دارو را به قیمت عادلانه و بر اساس استطاعت دولت و مردم تامین کند.

وی همچنین افزود: قانون، وزارت بهداشت را مکلف به استفاده از داروی ژنریک و تولید داخل می کند و واردات دارو باید در شرایط خاص انجام شود که ما در حال حرکت در این مسیر هستیم. ضمن آنکه قیمت‌گذاری‌ داروهای وارداتی باید با توجه به قیمت‌گذاری‌های بین المللی باشد تا هم سود لازم را برای همه ذی نفعان در این حوزه تامین شود و هم بتوان مصرف دارو را در حد معقول نگاه داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد پرداخت بدهی های دولت به داروخانه ها هم اظهار کرد: منابع پرداخت بدهی داروخانه داران نشان دار شده اما مراحل اجرای آن متفاوت است. قسمت قابل توجهی از بدهی ها پرداخت شده و در بخش تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز تصمیمات خوبی گرفته شده که مراحل آن در حال انجام است.

حریرچی در ادامه افزود: برای اولین بار در سالهای 94 و 95، سهم هزینه کرد دولت و بیمه ها در حوزه سلامت به بیش از 50 درصد و با در نظر گرفتن خیریه ها و بیمه های تکمیلی به حدود 60 تا 61 درصد رسید.
قائم مقام وزارت بهداشت در خصوص پرداختی به بیمه سلامت هم گفت: با کمک دولت و مجلس، بودجه چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی برای پرداخت به این بخش تصویب شده که اگر به موقع تخصیص پیدا کند، رقم قابل ملاحظه ای است و بخشی از مشکلات نظام سلامت را مرتفع می  کند. اما مشکل اینجاست که در سال های گذشته رقم پرداختی برای نظام سلامت کمتر از بودجه ای بود که در ابتدا برای آن مصوب می شد.

وی تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات، مدیران نظام سلامت در حال ارائه خدمت هستند و خدمت رسانی به مردم متوقف نشده است. بسیاری از پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و شرکت های دارویی بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده اند. در گذشته نظام سلامت اگر دچار کسری بودجه می شدند، از جیب مردم برداشت می کردند، اما پرداختی از جیب مردم خط قرمز مدیران فعلی نظام سلامت است. ما امیدورایم در سال جاری قانون مصوب مجلس اجرایی شود و تخصیص ها به موقع انجام شود تا با مشکلات کمتری مواجه شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه مجلس در زمینه واریز حق بیمه تامین اجتماعی به خزانه ادامه داد: نه بیست و هفتم حق بیمه درمان کارگران که در سال های مختلف، متفاوت و حدود 18 هزار تا 19 هزار میلیارد تومان است، با نظارت ویژه خزانه توسط سازمان تامین اجتماعی و بدون دخالت وزارت بهداشت، در زمان خود در بخش  بهداشت و درمان، هزینه و صرف ارائه خدمات به بیمه شدگان خواهد شد.
وی افزود : وزارت بهداشت طی 25 سال اخیر همواره دو مشکل با سازمان تامین اجتماعی داشته است. اول اینکه همه این مقدار مقدار در بخش بهداشت و درمان هزینه نمی‌شود، دوم آنکه به موقع هزینه نمی‌شود. اما با مصوبه جدید مجلس، این مبلغ با نظارت خزانه صرف خرید و ارائه خدمت برای بیمه شدگان تامین اجتماعی خواهد شد و هر بخشی که این خدمات را ارائه کند در قبالش از تامین اجتماعی دریافتی خواهد داشت.

او در ادامه به موضوع ورود داروهای جدید به فهرست دارویی کشور برای بیماری های ژنتیکی و خاص اشاره کرد و گفت: برخی از این بیماریها شیوع چند ده یا چند صد نفری در کشور داشته و هزینه های دارویی زیادی دارند. بسیاری از کمپانی‌های خارجی داروهایی را برای این بیماری ها تبلیغ می‌کنند که اثر بالینی آنها مشخص نشده است و در این راستا باید اسطاعت مالی کشور هم در نظر گرفته شود؛ چرا که با توجه به محدودیت منابع دولت، ورود این داروها به لیست بیمه ها به معنای کاهش بودجه در سایر حوزه هاست. بنابراین بیمه ها زمانی داروهای جدید را تحت پوشش قرار می دهند که اثربخش بودن این داروها ثابت شود و تا زمانی که دارویی تاثیر بالینی نداشته باشد نمی توانیم آن را وارد فهرست دارویی کشور کنیم.

حریرچی با بیان این که شرکت های دارویی تولیدکننده خارجی و واردکنندگان مربوط به آنها عامل اصلی ایجاد برخی هیجان ها در سطح جامعه هستند، افزود: برخی از این داروها ماهانه بالغ بر ١٠٠ الی ١٣٠ میلیون تومان هزینه برای هر بیمار دربردارد که تا پایان زندگی فرد که حدود 18 تا 22 سال است باید مصرف شود و در نهایت هم بر روی کیفیت زندگی آنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت.
قائم مقام وزارت بهداشت در ادامه گفت: دولت ها و بیمه ها و وزارت بهداشت ها، هیچ پولی را از خود هزینه نمی کنند، بلکه این پول ها از جیب ملت خرج می شود، و باید از مردم پرسید آیا حاضرند ماهانه ١٠٠ تا ١٣٠ میلیون تومان برای هر بیماری که اثربخشی دارو روی او ثابت نشده، هزینه کنند؟

وی تاکید کرد: دارویی که در کشور تولیدکننده اش با درآمد سرانه سه برابری ما، هنوز در لیست بیمه نیست، اما در کشور ما این انتظار می رود که دارو تحت پوشش بیمه قرار گیرد و بیماران از این موضوع شاکی هستند.
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما