۱
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد:

مصرف لبنیات چرب هیچگونه ارتباطی با بیماری‌های قلبی عروقی ندارند

باید به سال‌ها تشویق به عدم مصرف لبنیات پرچرب پایان داده شود
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۲۵۶۳
مصرف لبنیات چرب هیچگونه ارتباطی با بیماری‌های قلبی عروقی ندارند
سالم خبر: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف لبنیات پرچرب نه تنها هیچ گونه ارتباطی با بیماری‌های قلبی عروقی ندارند بلکه مردم باید تشویق به مصرف لبنیات پرچرب شوند.

رضا ملک زاده در تشریح نتایج مهم یک مطالعه بی سابقه چندملیتی تاکید کرد: مصرف لبنیات پرچرب ارتباطی با بروز بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی ندارد

به گفته ی این متخصص این پژوهش بزرگترین مطالعه کوهورت آینده نگر در زمینه «ارتباط مصرف فرآورده های لبنی با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی» است که با همکاری موسسه ملی سلامت آمریکا، موسسه تحقیقات سلامت کانادا، دانشگاه مک مستر و .... انجام شده است.

در این مطالعه  که بیش از 136 هزار نفر از ملیت‌های مختلف در 21  کشور جهان تحت بررسی قرار گرفته اند نتیجه آن حکایت از آن دارد که لبنیات پرچرب نه تنها ارتباطی با بیماری های قلبی و عروقی ندارند بلکه باید در کشورها بویژه کشورهای کم درآمد و دارای  درآمد متوسط به مقدار بالا مصرف شود.

ملک زاده با اشاره
به اینکه مطالعه جدید تاکید دارد که باید به «سالها تشویق به عدم مصرف لبنیات پرچرب» پایان داده شود، عنوان می کند:دستورالعمل فعلی مصرف لبنیات در طول سالهای متمادی،  «پرهیز از مصرف لبنیات پرچرب برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن»  و مصرف دو وعده و نهایتا 4 وعده از لبنیات کم چرب را توصیه می کند.
 
وی در بیان نتایج این پژوهش توضیح می دهد که مطالعه طولانی مدت، بین سال های 2003 تا 2018، شواهد و مدارک مطالعات حاکم بر دستورالعمل « عدم مصرف یا مصرف حداقلی لبنیات پرچرب» را ناکافی می داند ضمن آنکه مطالعات قبلی را متهم به «تمرکز بر عوارض احتمالی یک ماده غذایی (اسیدهای چرب اشباع شده) و تاثیر آن بر روی یک نشانگر زیستی (چربی خون /  LDL  )  کرده و یادآور می شود که محصولات لبنی یک گروه غذایی متنوع هستند و تاثیر آنها بر سلامتی نمی تواند در اثرات احتمالی اسیدهای چرب اشباع شده خلاصه شود.
 
در این مطالعه تاکید شده است که حتی اسیدهای چرب اشباع شده نیز شامل محصولات متنوع هستند
و اثرات آن بسته به محتوای یک اسید پرچرب متفاوت است.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به 21 کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته اند عنوان می کند که این مطالعه ، بر خلاف مطالعات قبلی، این تعداد کشور مورد بررسی را به لحاظ الگوی مصرف لبنیات به 7 منطقه جغرافیایی (چین، جنوب آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، جنوب شرق آسیا، آفریقا) تقسیم کرده است.
 
وی می افزاید: یافته های این مطالعه آینده نگر وسیع پس از بررسی 15 ساله نمونه ها و ثبت 10 هزار و 567 رویداد مهم قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، حتی ارتباط معکوس مصرف بالای لبنیات با بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میرناشی از آن را اثبات کرده است.در حالی که نتایج این مطالعه نمونه های خود را در حجمی وسیع به گروه های چند ملیتی تقسیم کرده تا به قطعیت  تاثیر محصولات لبنی پرچرب (شیر، ماست، پنیرهای مختلف، دوغ و ترکیبی از آنها) در بروز بیماری های قلبی عروقی برسد، مطالعات قبلی تنها به کشورهای پردرآمد (آمریکای شمالی و اروپا) اختصاص داشته است.
 
وی
با اشاره به نتایج این تحقیق با بیان اینکه  طی بررسی های صورت گرفته به این یافته رسیده است که خطر سکته مغزی در مناطقی که مصرف بالای  لبنیات را شاهد هستند، به طور قابل توجهی پایین تر بوده است و نیزهیچ ارتباطی بین مصرف بالای لبنیات با حمله قلبی یافت نشده است، توضیح می دهد: نتایج این مطالعه بزرگ جهانی، با اذعان قاطعانه به این که مصرف بالای لبنیات (بیش از دو وعده در روز) با فشار خون پایین نیز مرتبط است، تحولی جدید در دستورالعمل فعلی مصرف محصولات لبنی ایجاد می  کند
 
به گفته ملک زاده نتایج مهم این مطالعه با مطالعه کوهورت گلستان همخوانی دارد. بر اساس مطالعه کوهورت گلستانف مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در بین افرادی که محصولات لبنی را در بالاترین میزان، مصرف می کردند، کمتر از افرادی بوده است که این محصولات را در کمترین میزان مصرف کرده اند. ضمن آنکه مطالعه کوهورت گلستان همچنین نشان داده است که ارتباطی بین مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری های کلیوی با مصرف بالای لبنیات وجود ندارد
 
 
 
کد مطلب : ۲۵۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما