۰
مردان ایرانی دلایل بیشتری برای ترک دنیا دارند

فقط سه درصد مردان ایرانی سبک زندگی سالم دارند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۲۵۶
فقط سه درصد مردان ایرانی سبک زندگی سالم دارند
سالم خبر: فقط سه درصد مردان ایرانی هیچ عامل خطری در شیوه زندگی خود ندارند، حدود نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه  وزن اند.

به گفته ی قائم مقام وزات بهداشت چاقی شکمی در مردان ایرانی بیشتر از زنان است چرا که حدود 89 درصد مردان الگوی غذایی مناسب ندارند و پنج بار در روز مصرف میوه و سبزیجات ندارند، 31 درصد مردان فعالیت بدنی نامناسب دارند، 20 درصد مردان به طور روزانه سیگار می کشند، 18 درصد آنها فشار خون بالا ،13 درصد قند خون بالا و 25 درصد کلسترول خون بالا دارند.

به گزارش سالم خبر، ایرج حریرچی به مناسبت هفته سلامت مردان که از اول اسفند آغاز شده با بیان این مطلب گفت: متاسفانه مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل حوادث فوت می کنند و 75 درصد فوت ناشی از حوادث ترافیکی و جاده ای، 80 درصد فوت ناشی از نزاع ها و دگرکشی ها و 90 درصد مرگ و میر ناشی از جنگ ها مربوط به مردان است .

وی در ادامه افزود: متاسفانه در 67 فاکتور تهدید کننده سلامت، 60 مورد در مردان بیشتر از زنان و ده مورد اول آن در مردان شایع تر است. از 37 سرطان شایع 32  مورد در مردان شایع تر است. 95 درصد حوادث شغلی منجر به مرگ و 76 درصد حوادث شغلی غیر منجر به مرگ اما معلولیت زا، برای مردان اتفاق می افتد. میزان مرگ ناشی از دخانیات سه برابر بیشتر از زنان است. میزان غرق شدگی مردان شش برابر و در برق گرفتگی 7 برابر زنان است. در مورد مسمومیت با مونوکسید کربن هم این میزان سه برابر زنان اتفاق می افتد. از سوی دیگر مردان به هنگام بیماری کمتر به پزشک مراجعه کرده و به هنگام مراجعه هم علائم را کمتر بیان کرده و کمتر دستورات پزشکی را رعایت می کنند. مجموع همه این موارد باعث می شود در سن 50 تا 70 سالگی در حالیکه احتمال مرگ  برای زنان 30 درصد است برای مردان 40 درصد باشد.

حریرچی در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص افزایش مالیات و عوارض بر دخانیات، گفت: مجلس اقدام مناسبی در راستای افزایش مالیات سیگار انجام داد که اقدام مهمی بود و نشانه بزرگی از خرد جمعی مبنی بر مبارزه با دخانیات با ابزار افزایش مالیات است که برای وجهه بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به اعداد مصوب مالیات انواع سیگارها اظهار کرد: به هر نخ سیگار تولید داخل ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال و برای هر نخ سیگار وارداتی نیز ۶۰۰ ریال اضافه شد. اما با توجه به ارقامی که بر قیمت سیگارها اضافه شد، مجموع مالیات موثر بر خرده فروشی سیگار حدود ٢٠ درصد خواهد بود که هنوز با معیار جهانی که تخصیص ۷۰ درصدی مالیات فاصله زیادی داریم.

قائم مقام وزارت بهداشت افزود: سخنگوی وزارت بهداشت‌ با بیان این که طبق مطالعات در جهان، موثرترین عامل کاهش مصرف سیگار، افزایش قیمت سیگار در خرده فروشی است، گفت: در این زمینه از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌ کنیم و باید تلاش کنیم به میزان توصیه شده جهانی دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه این که مالیات بر سیگار در کشور ما پایین ترین مالیات در بین کشورها بود، افزود: با توجه به در نظر گرفتن مالیات بر قیمت خرده فروشی باید گفت،قیمت سیگار خرده فروشی با قیمت کارخانه تفاوت دارد، ضمن اینکه قیمت خرده فروشی برای تمام انواع سیگار است و به این صورت از قاچاق هم جلوگیری می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که هدف اصلی از مالیات بر سیگار کاهش مصرف است، گفت: در نتیجه کاهش مصرف سیگار، صرفه‌ جویی مالی حاصل از آن به نفع نظام سلامت و درآمد عمومی خواهد بود و آمار بیماران مبتلا به سرطان ریه و قلبی و عروقی کمتر خواهد شد.

حریرچی در ادامه با اشاره به منابع مادی حاصل شده از مالیات سیگار بیان کرد: در گذشته، این درآمد بین وزارت ورزش، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تقسیم می شد که البته در لایحه موارد هزینه  نیز مشخص است.

وی با بیان این که وزیر بهداشت کشورمان به عنوان کمیسیونر مبارزه با بیماری‌ های غیر واگیر انتخاب شده است، افزود: ما توانسته ایم از۱۹ شاخص سلامت، در ۱۵ شاخص به اهدافمان دست پیدا کنیم و انتخاب آقای هاشمی در شرایطی که در کل دنیا فقط ١٥ نفر به عنوان این مقام عالی رتبه انتخاب شده اند باعث افتخار است. ضمن آنکه اقدام مجلس در افزایش مالیات بر سیگار نشان دهنده عزم ایران در مبارزه با بیماریهای غیر واگیردار است.

او در خصوص وضعیت استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در مزارع کشاورزی هم گفت: در جلسه اخیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد تصمیمات بسیار خوبی در این زمینه گرفته شد، به طوری که قرار است وزارت جهاد کشاورزی فروشگاه های غیرمجاز عرضه کننده سم و کودهای شیمیایی را تعطیل کند.

حریرچی همچنین از نظارت بر روند استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بر هشت محصول کشاورزی خبر داد و گفت: این هشت محصول شامل خیار گلخانه ای و مزرعه ای، پرتقال، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی و گوجه فرنگی گلخانه ای و مزرعه ای است.
 
 
 
کد مطلب : ۲۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما