۰
در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی تجهیزات پزشکی مطرح شد:

روند صادرات تجهیزات پزشکی در ایران همچنان کند است

اخذ گواهینامه‌های استانداردهای بین‌المللی لازمه و زمینه‌ساز رشد صادرات تجهیزات پزشکی به سایر کشورهای جهان است
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۲۵۳۴
روند صادرات تجهیزات پزشکی در ایران همچنان کند است
سالم خبر: سامانه الکترونیکی تجهیزات پزشکی با هدف شفافیت صادراتی، دسترسی به آمارصادرکنندگان ، دستیابی به اطلاعات وجزئیات محصولات صادراتی به دو زبان انگلیسی و فارسی برای نخستین بار در کشور رونمایی شد.

به گزارش سالم خبر، در این مراسم که با حضور مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، نایب رئیس و دبیراتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران و نماینده انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برگزار شد، تاکید شد این سامانه می‌تواند به صورت آنلاین و در کوتاهترین زمان پروانه های صادراتی مورد نیاز برای وزارتخانه های بهداشت کشورهای هدف را درقالب گواهینامه صادر کند.

رضا مسائلی مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی در این مراسم گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت با همکاری سایر دستگاه ها، از جمله معاونت علمی و وزارت صنعت، معدن، تجارت، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی این است که صادرات تجهیزات پزشکی ایرانی به سایر کشورها افزایش پیدا کند.

وی افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی کیفیت تجهیزات پزشکی، توجه ویژه ای به امر صادرات دارد، به طوری هدف گذاری ما در وزارت بهداشت این بود که بتوانیم با رشد 10 برابری، صادرات تجهیزات پزشکی ایرانی را  24 میلیون دلار در سال گذشته به 240 میلیون دلار در سال جاری افزایش دهیم که تاکنون در راستای رسیدن به این هدف برنامه‌های زیادی اجرایی شده اند.

مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از این برنامه ها، رونمایی
از سامانه الکترونیکی صادرات تجهیزات پزشکی به دو زبان فارسی و انگلیسی بود تا از این پس پروانه‌های صادراتی که برای وزارت بهداشت کشورهای  هدف لازم است در این سامانه بارگذاری شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های سامانه الکترونیکی صادرات و تجهیزات پزشکی شفافیت صادراتی است و ما در مقام اجرا به کمک این سامانه می‌توانیم آمار و اطلاعات صادرکنندگان تجهیزات پزشکی را به همراه معرفی اطلاعات و جزئیات محصول صادراتی که در سامانه ثبت می شوند و قابلیت ارجاع نیز دارند را در اختیار کشورهای منطقه و یا وزارتخانه های بهداشت کشورهای هدف قرار دهیم.

مسائلی افزود: اولویت قراردادن تولیدکنندگانی که درزمینه صادرات فعالیت می کنند و کمک به حضور آنها در نمایشگاهای بین الملی مانند نمایشگاه عمان هلث که ابتدای مهرماه برگزارشد و نمایشگاه مدیکا که طی ماههای آینده برگزار خواهد شد از اهداف و دیگر رویکردهای صادراتی این اداره کل است.

وی با بیان اینکه اخذ گواهینامه‌های استانداردهای بین‌المللی از سوی شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایرانی لازمه و زمینه‌ساز رشد صادرات تجهیزات پزشکی به سایر کشورهای جهان است گفت: در سال جاری شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایرانی حضور فعال و پررنگی در نمایشگاه‌های بین‌المللی چون عمان هلث و عرب هلث داشته‌اند، تا با نمایش توانمندی های ایران در عرصه تولید تجهیزات پزشکی ایرانی، بستر لازم برای تا صادرات محصولات این حوزه به سایر کشورهای جهان افزایش پیدا کند.

24 میلیون
دلار صادرات تجهیزات پزشکی در سال 96


همچنین محمدرضا کمپانی نائب رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران در حاشیه این مراسم گفت: تا پیش از این بسیاری از کشورها آمار دقیق و اطلاعات درستی از شرکت‌های صادرکننده تجهیزات پزشکی ایرانی نداشتند اما سامانه الکترونیکی صادرات تجهیزات پزشکی به خریداران بین‌المللی کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی از شرکت‌ها و محصولات تجهیزات پزشکی ایرانی کسب کنند.

وی با بیان اینکه میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال 96، 24 میلیون دلار بوده است گفت: این میزان رقم بزرگی از حجم صادرات کل کشور نیست اما باید توجه کرد که تجهیزات پزشکی به عنوان صنعت هایتک 10 سال است که وارد صنعت جهانی شده است.

نائب رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران با اشاره به کیفیت بالای تجهیزات پزشکی داخلی و مزیت قیمتی این محصولات نسبت به محصولات مشابه خارجی گفت:  قیمت محصولات ما نسبت به نمونه‌های خارجی با کیفیت مشابه سایر پایین‌تر است به طوری که در برخی موارد قیمت پکیج‌های ما به یک سوم قیمت‌های اروپایی‌ها می‌رسد. با این حال روند صادرات تجهیزات پزشکی در ایران همچنان کند است و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، در کنار مزیت قیمتی و کیفیت بالا، کمک قابل توجهی به تسریع این روند می کند.

وی افزود: کشورهای آفریقایی و انجمن‌های خیریه دنیا که تجهیزات پزشکی برخی کشورها را تأمین می‌کنند از جمله هدف گذاری‌های ما برای فروش محصولات هستند.
 
 
کد مطلب : ۲۵۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما