رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

سرعت گسترش بیماری‌های کلیوی در کشور رو به افزایش است

بخش دیالیز دهها مرکز درمانی حدود 1000میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلبکار هستند

18 مهر 1397 ساعت 14:00


 سالم خبر: رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران اعلام کرد: داروهای بیماران کلیوی از اسفندماه سال گذاشته 200 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که براساس اظهارات متولیان وزارت بهداشت این داروها براساس تعرفه ها قیمت گذاری می شود.

داریوش آرمان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر مشکل اصلی بیماران دیالیزی گرانی داروهاست به طوری که داروهای مصرفی بیماران پیوند کلیه اوایل امسال برای یک دوره 130 هزارتومان بود که بطورناگهانی این رقم به 260 هزارتومان و در نهایت به 320 هزارتومان رسیده است که از بضاعت برخی بیماران خارج است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی داروها تحت پوشش بیمه ها نیستند، بیان داشت: با توجه به اینکه بیماران دیالیزی جزو بیماران خاص قرار دارند به محض اینکه وارد چرخه پیوند کلیه می شوند از شمول بیماران خاص خارج شده و باید هزینه دارو را خود پرداخت کنند بنابراین برخی از داروهای بیماران خارجی است و تحت پوشش بیمه نیست.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران افزود: بیمارانی هستند که ماهیانه تا یک میلیون تومان هزینه دارو پرداخت می کنند و زمانی که قادر به پرداخت هزینه های دارویی و مراقبت های پس از پیوند نباشند در شرایط دیالیز می مانند.

آرمان هزینه هر وعده دیالیز برای بیماران را حدود ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد که اگر این عدد برای ۳۱ هزار بیمار دیالیزی که باید هفته‌ای سه بار دیالیز شود محاسبه کنیم به رقم بزرگی بالغ بر روزانه ۴.۵ میلیارد تومان می رسد که این رقم نشان می دهد که یک بیمار دیالیزی هفت برابر پیوند کلیه برای دولت، بیمه ها و کشورها هزینه دارد.

وی گفت: هزینه پیوند کلیه بسیار کم است و اگر بیمار پیوند‌ شود، هزینه‌های سرسام‌آور از دوش دولت برداشته و کیفیت زندگی بیماران افزایش پیدا می‌کند. لذا تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها به حداقل می‌رسد.
 
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در ادامه با اشاره به اینکه حدود 10 درصد مراکز دیالیز کشور توسط نهادهای خیریه اداره می شوند، تصریح کرد: فعالیت سازمان ها و انجمن های خیریه در ارائه خدمات به بیماران دیالیزی بی تردید بار سنگینی از دوش دولت در این بخش برداشته است، اما با وجود افزایش نرخ مواد مصرفی دیالیز، سایر ملزومات و هزینه های پرسنلی در سال های اخیر همچنان تعرفه این مراکز با k19 محاسبه می شود.
 
عدم تحرک بیماری های مزمن کلیوی را افزایش می دهد

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با بیان اینکه عدم تحرک،  فرهنگ غذایی نامناسب، نحوه مصرف غذا و... منجر به افزایش بیماری های مزمن کلیوی، دیابت و غدد در کشور شده است، اعلام کرد: این بیماری ها و آثار منفی حاصل از آن ها هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل می کند و به همین دلیل باید به فکر برنامه ریزی اساسی و مقابله با این مشکلات در 15 تا 20 سال آینده باشیم.در غیر اینصورت سرعت گسترش این بیماری ها در کشور نگران کننده است.

آرمان گفت: طبق بررسی های انجام شده آمار مبتلایان به نارسایی های کلیوی به شدت رو به افزایش است و نیازمندی های ما در زمینه دیالیز و پیوند کلیه همچنان روند افزایشی دارد. 

وی افزود: این امکان وجود دارد که ده ها بخش دیالیز در سراسر کشور با خطر ورشکستگی یا تعطیلی روبرو باشند. این درحالی است که مراکز درمانی حدود 1000 میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلبکار هستند.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران تصریح کرد:  مردم باید بدانند سبک زندگی از جمله بسیاری از عادت‌های غلط ما به گسترش این بیماری کمک می‌کند. امروزه بسیاری از کودکان ما به جای ورزش و تحرک وقت خود را پای تبلت و بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند و برای اینکه بازی آنها قطع نشود، ساعت‌ها ادرار نمی‌کنند. حبس ادرار یکی از عوامل اصلی عفونت مجاری ادراری و در نهایت بیماری‌های کلیوی‌ است.
 
 


کد مطلب: 2520

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2520/سرعت-گسترش-بیماری-های-کلیوی-کشور-رو-افزایش

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com