درخواست بودجه‌ای وزیر بهداشت برای چند بیماری‌ خاص

18 مهر 1397 ساعت 9:37


سالم خبر : وزیر بهداشت ضمن تشریح سه درخواست بودجه‌ای وزارت بهداشت برای سال ۹۸، گفت: درخواست مهمی که دارم این است که اعتبار مربوط به بیماران خاص را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.

به گزارش وبدا به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی، با اشاره به درخواست‌های بودجه‌ای وزارت بهداشت برای سال ۹۸، گفت: در زمینه بودجه سال ۹۸ وزارت بهداشت، تنها خواهشی که دارم این است که آنچه را که سال گذشته برای وزارت بهداشت پیش‌بینی کردند، در سال ۹۸ هم ببینند، اما اعتبار مربوط به بیماران خاص را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.
 
برای بیماری SMA اعتبار دیده شود 

وی افزود: در صدر این بیماران، مبتلایان به SMA هستند و دیدید که چه حاشیه‌هایی برایش درست شد. از طرفی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی هم باید مورد حمایت قرار گیرند، اما تاکنون هیچ اعتباری برایشان دیده نشده است. در عین حال لازم است از بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک که در راس آنها بیماری MPS قرار دارد، بیماران مبتلا به ام‌اس، بیماران پروانه‌ای و مبتلایان به سرطان حمایت جدی به عمل آید و در سال آینده بودجه حمایت از این بیماران را به صورت واقعی ببینند؛ چراکه مردم واقعا گرفتارند و هر کمبودی هم که باشد، آن را از چشم ما می‌بینند. حق هم دارند، اما واقعیت این است که نقش ما در این موضوعات وقتی که پولی در کار نباشد، کمترین نقش است.

هاشمی تاکید کرد: اقدامات و سرویس‌هایی هم که تا به امروز به این بیماران ارائه شده، به گونه‌ای بوده که از سایر بخش‌ها زدیم و این سرویس را ارائه کرده‌ایم. بنابراین خواهشم این است که در بودجه سال ۹۸، درباره این قبیل بیماری‌ها توجه لازم را داشته باشند. در عین حال موضوع حمایت از معلولان هم مهم است، هرچند که این موضوع در حوزه کاری من نیست و در حوزه کاری وزارت رفاه قرار دارد، اما لازم است که برای معلولان و خانواده‌هایی که دو تا سه فرزند معلول دارند هم واقعا یک اعتبار ویژه‌ای دیده شود؛ چراکه نگهداری این افراد هزینه‌های سرسام‌آوری به دنبال دارد. بنابراین ما در بودجه سال ۹۸، هیچ پول اضافه‌تری نسبت به سال‌های گذشته نمی‌خواهیم، فقط می‌خواهیم برای حمایت از این بیماران اعتبار ویژه‌ای را ببینند.

وزیر بهداشت به اعتبارات سازمان‌های بیمه‌گر هم اشاره و اظهار کرد: از طرفی علاقه‌مندم که هزینه‌های بیمه‌ها را به صورت واقعی ببینند. اعتباری که هر سال برای بیمه‌های کشور می‌گذارند، کمتر از هزینه‌هایی است که بیمه‌ها متقبل می‌شوند. بر همین اساس است که میزان معوقات و زیان انباشته سازمان‌های بیمه‌گر سال به سال افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که اقتصاد کل مراکز درمانی اعم از خصوصی و دولتی سامان نیابد و در نتیجه به کیفیت خدماتی که باید ارائه دهند، توجه کافی نداشته باشند.

کمبود نیروی انسانی در  وزارت بهداشت

دکتر هاشمی در ادامه صحبت‌هایش نیز گفت: بخش دیگری که درخواست می‌کنیم در بودجه‌ریزی به آن توجه شود، موضوع نیروی انسانی است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کمبود داریم. نمی‌گوییم این کمبود را طی یک سال تامین کنند، اما بالاخره می‌توانند طی ۱۰ سال با برنامه‌ریزی این کمبود را برطرف کنند. روز گذشته ۷۰۰ دستگاه آمبولانس جدید،  وارد ناوگان اورژانس کشور شد. بالاخره این آمبولانس‌ها راننده و تکنیسین اورژانس می‌خواهند. اگر من بهترین بیمارستان دنیا را در کشور ایجاد کنم، بهترین تجهیزات و پزشک را فراهم کرده و بهترین امکانات در کشور وجود داشته باشد، اما پرستار، کمک پرستار، ماما، گروه پیراپزشکی و... نباشند، حتما نارضایتی مردم افزایش پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حوزه سلامت با جان مردم سروکار دارد و  باید آنطور که شایسته است و طبق استانداردها دیده شود. حال نمی‌گوییم مطابق استانداردهای دنیا پیش رویم، اما وزارت بهداشت را طبق استاندارهای کشورهای اطراف‌مان در بودجه سال ۹۸ ببینیم. البته ما هم واقع‌بین هستیم و می‌دانیم که درآمدهای کشور کاهش می‌یابد و باید سفره‌ها کوچکتر شود، اما به نظر من این کوچک کردن سفره را از جاهای دیگر شروع کنند و بعد مشمول حال حوزه سلامت شود. در عین حال ما هم سعی می‌کنیم در وزارت بهداشت نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم.
 


کد مطلب: 2505

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2505/درخواست-بودجه-ای-وزیر-بهداشت-چند-بیماری-خاص

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com