۰

سرطان کبد قابل پیشگیری است

سرطان اولیه کبد در افرادی دیده می شود که با بیماری پیشرفته هپاتیت B و C و کبد چرب مواجه هستند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۲۵۰۴
سرطان کبد قابل پیشگیری است
سالم خبر: رئیس شبکه هپاتیت ایران اعلام کرد: در صورت آگاهی از علائم اولیه بیماری‌های کبد می توان با شناسایی به موقع از ابتلا به سرطان کبد و عوارض پس از آن جلوگیری کرد.

سیدموید علویان در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار رسانه ها در این زمینه عنوان کرد که برای کنترل بیماری نیاز به هماهنگی رسانه ها، پزشکان و صنعت دارو در ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به سرطان کبد است.

وی سرطان های کبد و منشا تفاوت های آن را شامل دو دسته دانست و بیان کرد: منشا سرطان کبد می تواند از خود کبد باشد یا اینکه سایر سرطان ها می توانند منجر به سرطان کبد شود. ضمن آنکه سرطان اولیه کبد در افرادی دیده می شود که با بیماری پیشرفته هپاتیت B و C و کبد چرب مواجه هستند.

وی افزود: سرطان کبد یک بیماری خاموش و خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. اولین علائم سرطان کبد معمولا با گسترش بیماری ظاهر می‌شوند اما علائمی مبهم و عمومی همچون خستگی، کم‌اشتهایی،حالت تهوع و… وجود دارد که در اکثر مواقع فرد به آنها توجهی نمی‌کند و وقتی متوجه‌ بیماری‌ می‌شود که دیگر نمی‌توان کار چندانی برای درمان انجام داد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: برخی از سرطان‌ها در خارج از
کبد به‌ وجود می‌آیند و سپس به این ناحیه تسری می‌یابند. با این حال فقط سرطان‌هایی که از خود کبد آغاز می‌شوند، به‌عنوان سرطان کبد شناخته می‌شوند. کبد که در پایین ریه‌ راست و در زیر قفسه‌ سینه قرار دارد، یکی از بزرگترین ارگان‌های بدن انسان است و وظایف متعددی همچون حذف سموم از بدن دارد و برای ادامه‌ حیات ضروری است.

علویان، مصرف الکل، استعمال دخانیات، بیماری دیابت، تماس با سموم مختلف، آب آشامیدنی ناسالم و چاقی و کم تحرکی را از عوامل افزایش ریسک سرطان کبد اعلام کرد و گفت: برای کاهش ریسک سرطان کبد، مبتلایان به بیماری هپاتیتB باید درمان شوند و همچنین چاقی اصلاح، دیابت کنترل و مصرف الکل و استعمال دخانیات از زندگی حذف شود.

وی درباره اهمیت سرطان کبد گفت: با توجه به اینکه این بیماری قابل پیشگیری است، در صورت افزایش آگاهی از علایم مانع ابتلا به سرطان کبد شویم.

40 درصد از جمعیت کشور مبتلا به کبد چرب هستند

 رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه 40 درصد از جمعیت کشور مبتلا به کبد چرب هستند، تصریح کرد: اگر چه سرطان کبد در کشور نادر است اما یک میلیون و 400 هزار نفر به هپاتیت B  و  176 هزارنفر به هپاتیت C مبتلا هستند.  

علویان افزود: 40 درصد افراد کم
تحرک هستند و 10 درصد جامعه از چاقی و دیابت رنج می برند. بنابراین رسانه ها باید آگاهی های مردم را درباره بیماری ها ارتقا دهند و جامعه پزشکی نیز نسبت به عوامل ابتلا از طریق غربالگری و تشخیص زودبهنگام حساس باشد .

سرطان کبد در ایران بین مردان شایع تر است

وی سرطان کبد را در مردان ایرانی شایع تر دانست و گفت: سرطان کبد در مردان بعد از سرطان های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه و این بیماری در زنان بعد از سرطان های سینه، روده بزرگ، پوست، معده و تیروئید قرار دارد که باید با غربالگری جامعه نسبت به درمان سرطان کبد توجه افزون‌تری داشته باشیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران شیوع سرطان کبد را در کشورهای آفریقایی و آسیایی (خصوصا آسیای جنوب شرقی، ژاپن و چین) بسیار شایع‌تر دانست.

ماه اکتبر ماه آگاهی بخشی از سرطان کبد

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه ماه اکتبر، ماه آگاهی بخشی نسبت به سرطان کبد است، بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی به منظور کنترل بیماری ها اقدام تعیین ماه اکتبر به عنوان ماه آگاهی بخشی نسبت به سرطان کبد کرده است و توصیه می کند رسانه ها، پزشکان، صنعت دارو و... برای اینکه بتوانند این بیماری را کنترل کنند سطح آگاهی مردم را بالا ببرند.
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۵۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما