۰

مصرف بیش از حد مسکن ها در سالمندان ایجاد سردرد می‌کند

18 درصد از زنان سالمند مبتلا به میگرن هستند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۴۸۲
مصرف بیش از حد مسکن ها در سالمندان ایجاد سردرد می‌کند
سالم خبر: یک نورولوژیست در اولین کنفرانس ملی درمان های نوین سردرد با نگاه ویژه سالمندان اعلام کرد: مصرف بیش از حد مسکن ها در سالمندان برای التیام دردهای خود ایجاد سردرد می‌کند این افراد باید از مسکن دور بمانند و تا می‌توانند با روش های غیردارویی سردرد خود را درمان کنند.

به گزارش سالم خبر زهرا وهابی در این کنفرانس که به همت جهاددانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، درباره روش های غیردارویی درمان سردرد در سالمندان گفت: سردردها شامل سردردهای اولیه و ثانویه است که 70 تا 80 درصد از سردرد ها را سردرد اولیه  تشکیل می دهد اما شیوع سردرد ثانویه با ایجاد مشکل در فضای جمجمه در سنین بالای 50 تا 65 سال ایجاد می شود.

وی سردردهای اولیه در افراد بالای 50 سال را شامل میگرن، سردردهای تنشی، هیپنیگ، یکطرفه دوره ای و خوشه ای دانست و گفت: سردرد، تاری دید، افزایش فاکتورهای التهابی، شیمی درمانی، مصرف کورتون، افزایش فشارخون، بارداری و ضربه سر را باید به طور سریع بررسی کرد چون موجب تشدید سردردها در سالمندان می شود.

این نورولوژیست به تشخیص میگرن در سالمندان اشاره کرد و افزود: فردی که از جوانی دچارمیگرن بوده است شدت سردردهایش در دوره ی سالمندی کمتر شده و ناحیه پس سر را درگیر می کند که علایم آن شامل تاری دید، گزگز صورت و دهان و ضعف اندام است.

وهابی سردردهای ثانویه را ناشی از مصرف داروها، مصرف بیش از حد داروهای مسکن، مصرف الکل، ضایعات داخل مغزی، اختلال خونریزی و خون‌رسانی، نارسایی تنفسی، افسردگی، اختلال
خواب و افزایش فشارخون دانست.

وی گفت: داروهای مورد استفاده برای بیماری های دوره سالمندی موجب ایجاد سردرد و تشدید آن در افراد دارای سابقه میگرن می شوند.

این نورولوژیست درباره تجویز درمان غیردارویی برای درمان سردرد سالمندان بیان کرد: تغییر سبک زندگی شامل مصرف آب فراوان بطور روزانه، سیکل مناسب خواب و بیداری، ورزش ملایم و تغذیه مناسب ، شناختی درمانی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، مصرف مکمل ها شامل ویتامین B، منیزیم، اصلاح کمبود ویتامین D از درمان های غیردارویی سردرد سالمندان است.

18 درصد از زنان سالمند مبتلا به میگرن هستند

در ادامه علیرضا پیرخائقی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه  18 درصد از زنان سالمند مبتلا به میگرن هستند، افزود: این درحالیست که تنهاشش درصد از مردان سالمند دچار میگرن هستند ضمن آنکه 11 درصد از جمعیت بزرگسال در کشور مبتلا به میگرن و 26 درصد با میگرن تنشی مواجه هستند.

وی ادامه داد: سالمندانی که مبتلا به میگرن هستند بین سه تا چهار برابر افراد عادی مستعد افسردگی هستند که برای درمان آن باید با رویکرد زیستی _ رفتاری و رویکرد روانشناختی درمان کنیم.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر درمان روانشناختی در سردرد سالمندان تصریح کرد: 36 تا 60 درصد روش های غیردارویی بر بهبود سردرد این افراد تاثیرگذار است و با توجه به شواهدی که وجود دارد درصورتی که  داروهای روانشناختی مورد توجه قرار بگیرد می توانیم سردردهای سالمندان را کاهش دهیم.

یبوست مادرهمه بیماریهاست

مینا موحد
متخصص طب ایرانی یبوست را مادر بیماری ها دانست و گفت: اگر سالمندی یبوست داشته باشد باید نسبت به درمان خود اقدام کند چون اختلالات گوارشی موجب ایجاد سردرد در سالمندان می شود.

وی مصرف غذاهای با هضم سریع و مقوی،  تقویت هضم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مصرف نعنا، زنجبیل، رازیانه و... را براساس شرایط بیمار مناسب رفع یبوست سالمندان دانست و اظهار داشت: سالمندان باید برای جلوگیری از ایجاد یبوست از غذاهای نفاخ و دیرهضم، محدود کردن برنج، موز و غذاهای سرخ شده و آش و سوپ باید خودداری کنند.

موحد ادامه داد: مصرف ترشیجات، عدس، بادمجان، خرما و مواد نفاخ شامل پیاز خام، تره، تربچه، شاهی، پیازچه  و گردو موجب ایجاد سردرد در سالمندان می شود.

وی در ادامه به طب سنتی در سالمندان اشاره کرد و گفت: در طب سنتی ایران دوران زندگی به چهارمرحله رشد، جوانی، میانسال و سالمندی تقسیم می شود که از 60 سالگی به بعد فرد وارد دوران سالمندی می شود که هر کدام از این دوران تدابیر حفظ تندرستی ویژه خود را دارد که هر فرد با رعایت دستورات و تدابیر بهداشتی می تواند دوران زندگی خود را به بهترین نحو طی کند.

این متخصص طب ایرانی درباره عوامل موثر بر سردردهای سالمندان تصریح کرد: سردی و گرمی ( هوا، خوردنی، نوشیدنی و بوییدنی) ، گرسنگی و تشنگی، اختلالات گوارشی اختلالات کلیوی از عوامل موثر بر سردردهای سالمندان است.

موحد در ادامه منشا سردردهای اولیه در سالمندان را در مغز و سیستم عصبی و منشا سردردهای ثانویه را در سایر ارگان های بدن دانست.
 
 
کد مطلب : ۲۴۸۲
نام شما

آدرس ايميل شما