۰
مشاور وزیربهداشت در امور توانبخشی

7 تا 10 درصد از جمعیت کشور دچار ناتوانی اولیه هستند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۲۴۷۳
7 تا 10 درصد از جمعیت کشور دچار ناتوانی اولیه هستند
سالم خبر: مشاور وزیربهداشت در امور توانبخشی گفت: 7 تا 10 درصد از جمعیت کشور دچار نوعی ناتوانی اولیه یا ناتوانی ناشی از حوادث و بیماری ها هستند.

محمدتقی جغتایی در گفت و گو با سالم خبر افزود: با توجه به شیوع بالای حوادث، بلایای طبیعی و حوادث ترافیکی و جاده ای، رشد بیماری های مزمن به دلیل سبک زندگی جدید و صنعتی شدن جامعه، افزایش امید به زندگی در بدو تولد و افزایش جمعیت سالمندان، توجه جدی سیاست گذاران و متولیان حوزه سلامت به گسترش خدمات توانبخشی را ضروری کرده است.

وی افزود: افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات توانبخشی بدون بهره گیری از فناوری های این حوزه، امکان پذیر نیست و در همین زمینه، توسعه این فناوری ها به عنوان یکی از سه هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی در برنامه عملیاتی 2014 تا 2021 گنجانده شده است.

وی با اشاره به توجه ویژه‌ی وزارت بهداشت به خدمات توانبخشی گفت: با این توجه و نیاز جامعه  قرار است بخش خصوصی ،هلال احمر و بنیاد شهید به تدریج ارائه خدمات خود  به این گروه ها را گسترش دهند ضمن آنکه سازمان بهزیستی نیز ارائه خدمات توانبخشی را تداوم بخشد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با تاکید بر ضرورت پرداختن به مساله توانبخشی اظهار داشت: کودکان مبتلا به اوتیسم، فلج مغزی و دیگر اختلالات مشابه تکاملی، بیماران ضایعه مغزی و نخاعی، سکته مغزی و مبتلایان به اختلالات پیش رونده مانند پارکینسون، آلزایمر و ام اس گروه هایی هستند که نیاز مبرمی به دریافت خدمات توانبخشی دارند.

جغتایی گفت: باید فرصت هایی را ایجاد کرد تا اگر معلولان و افراد نیاز به خدمات درمانی غیر از خدمات تخصصی داشتند در مراکز مختلف بهداشت و درمان در سرتا سر کشور به این مراکز دسترسی پیدا کنند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت دوره آموزشی طب سالمندی عنوان کرد: با توجه به رشد سالمندی دوره آموزشی طب سالمندی در دانشگاه های کشور ضرورت دارد و این رشته باید گسترش یابد.

جغتایی درباره ایجاد طب سالمندی و سالمندشناسی گفت: با توجه به اینکه نیازهای درمانی و بهداشتی افراد در دوران مختلف سنی متفاوت است در دنیا حوزه طب سالمندی و سالمندشناسی ایجاد شده که طب سالمندی در حوزه سلامت با رویکرد پیشگیری و درمان بیماری ها و سالمندشناسی با رویکرد خدمات عمومی  اعم از مسائل رفاهی و اجتماعی سالمندان فعالیت می‌کند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها در کنار بیمارستان های عمومی، مراکز اهدای خدمات سلامت همچون کلینیک سالمندان و کلینیک حافظه ویژه طب سالمندان ایجاد شده است. چون شرایط فیزیولوژی دوره سالمندی و شرایط اجتماعی و روحی آن ها با سایرافراد متفاوت است.
جغتایی در ادامه در خصوص برنامه ملی دمانس بیان کرد: بررسی مطالعات و  تجربیات جهانی، غربالگری، تدوین فرایند تشخیص نهایی در سطح نظام مراقبت های بهداشتی و تدوین مداخلات درمانی، توانبخشی، حمایتی و مراقبتی در سطح نظام مراقبت های بهداشتی اولیه از برنامه ملی دمانس است.

خدمات توانبخشی در بیمارستان های کشور

مشاور وزیربهداشت در امور توانبخشی گفت: خدمات توانبخشی در گذشته در قالب بیمارستان های توانبخشی بزرگ ارائه می شد که علاوه بر وجود بخش های اختصاصی توانبخشی همچون اورژانس، عمومی، جراحی، پاراکلینیک و... بودند در حال حاضر الگوهای نوین همچون واحدهای توانبخشی درون بیمارستان ها طراحی شده که که فاقد بخش های مذکور است.

جغتایی تصریح کرد: واحدهای توانبخشی وابسته به بیمارستان های بزرگ هستند که سایر نیازهای سالمندان  از طریق این واحدها تامین می شود و خدمات خود را در قالب بستری و سرپایی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره آموزشی طب سالمندی در کشور ضرورت دارد، بیان کرد: توصیه ما اینست که رشته طب سالمندی در کشور
گسترش پیدا کند ولی امسال به دلیل بازنگری این دوره آموزشی طب سالمندی در دانشگاه های کشور قرار نگرفت و امیدواریم در سال آینده این رشته در دانشگاه قرار خواهد گرفت.
 
 
کد مطلب : ۲۴۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما