۰
هشدار یک متخصص در مورد نبود آگاهی نسبت بیماری و انتقال بیماری ایدز:

موج سوم گسترش ایدز در کشور در راه است

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۲۴۵۶
موج سوم گسترش ایدز در کشور در راه است
سالم خبر: مشاورانجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی اعلام کرد: شواهد فعلی حاکی از افزایش تعداد موارد ابتلا به ایدز و آلودگی به ویروس HIV از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و به ویژه در زنان دارد که خود اعلام هشدار برای آغاز موج سوم این بیماری یعنی گسترش انتقال ویروس HIV از طریق روابط جنسی محافظت نشده است.

نجیمه بابا گل در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به نقش مهم آگاهی نسبت به انتقال و گسترش این بیماری در جامعه، افزود: میزان تبلیغات روش رفتار با فرد مبتلا به ایدز HIV در جامعه ما بسیار کم است در حالی که رسانه‌ها، روزنامه ها و صدا و سیما می توانند کمک کنند تا این افراد بتوانند با کمترین خشم و نگرانی در کنار خانواده به زندگی عادی خود ادامه دهند.

وی همچنین گفت: جلساتی را با رسانه ملی درباره هر چه بیشتر تبلیغات چگونگی رفتار با فرد مبتلا به ایدز HIV داشتیم اما همچنان با کم توجهی و عدم آگاهی صحیح در مورد بیماری ایدز و ویروس HIV در کشور مواجه هستیم این در حالیست که یکی از مشکلات این بیماران این است که جامعه و خانواده این افراد باور ندارند که این بیماران مانند هر بیمار دیگری بیمارند.

باباگل ادامه داد: از طریق تبلیغات و آگاهی‌دهی می‌توانیم شیوه ی رفتار با افراد مبتلا به بیماری ایدز HIV را به جامعه و خانواده آموزش دهیم آگاهی در مورد اینکه راه انتقال ایدز با آغوش و روبوسی نیست بلکه این بیماری از طریق فرآورده های خونی و رابطه جنسی منتقل می شود.

ارتباط تنگاتنگ با وزارت بهداشت

وی همچنین با اشاره به ارتباط تنگاتنگ وزارت بهداشت با انجمن هایی مانند گروه احیا و یاری آسیب دیدگان اجتماعی، بیان داشت: با توجه به اینکه افراد مبتلا به بیماری ایدز HIV از کلینیک‌های رفتاری و بیمارستان دارو دریافت می کنند، وزارت بهداشت به ما کمک کرد تا خط هاتلاین برای تماس گیرندگان درباره ایدز به شماره 02153865 را داشته باشیم و کیت رایگان در اختیار گروه احیا قرار داده شود.

باباگل در خصوص خط هاتلاین به عنوان خط رایگان و کاملا محرمانه برای همه تماس گیرندگان مرتبط با ایدز گفت: از طریق همین تماس‌ها متوجه شدیم که زنانی هستند که  همسران خود ر ا به دلیل این بیماری از دست داده اند و یا خود مبتلا به بیماری هستند یا صاحب فرزند مبتلا و غیر مبتلا هستند نیاز به
آموزش و حمایت های لازم هستند و با این کلاس مادران حامی سلامت تشکیل شد.

وی افزود: برخی افراد وقتی متوجه بیماری خود می شوند افسرده می شوند و باور ندارند که مبتلا به این بیماری هستند. بنابراین ما با برگزاری کلاس های رایگان مادران مبتلا و غیرمبتلا  از جهت اجتماعی و اقتصادی حمایت می کنیم. چون بیماری ایدز به عنوان طاعون قرن حاضر که فرد به محض ابتلا به آن تصورش اینست که در حال مرگ است.

 نقش خانواده ها در پیشگیری از آلودگی فرزندان

وی در خصوص حمایت خانواده ها در پیشگیری از رفتارهای منجر به آلودگی فرزندان به ویروس  HIV ،گفت: حمایت خانواده نه تنها در پیشگیری از HIV موثر است بلکه در افرادی نیز که با HIV زندگی می کنند نقش دارد به طوری که افرادی که از حمایت خانوادگی خوبی برخوردار بودند در پیشگیری از انتقال HIV مسولیت پذیری نیز داشتند.

مشاورانجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی ادامه داد: داشتن اطلاعات کافی درباره مسائل مرتبط به پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ابتلا به HIV در دوره نوجوانی ضرورت دارد که این موارد شامل انتقال عفونت از طریق رابطه جنسی، انواع رفتارهای پرخطر جنسی و راه های پیشگیری از ابتلا به HIV و عفونت های آمیزشی است.

باباگل با بیان اینکه در حال حاضر شواهد حاکی از افزایش تعداد موارد ابتلای HIV از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و بیشتر در بین زنان است، بیان داشت: این مباحث زنگ خطری برای آغاز موج سوم بیماری یعنی گسترش انتقال HIV از طریق جنسی است.

وی اعلام کرد: راه های انتقال عفونت های آمیزشی  و HIV شبیه هم است و افرادی که در معرض خطر این بیماری ها هستند تا حدودی زیادی رفتارهای شبیه به هم دارند به طوری که خطر انتقال HIV در یک زوج مبتلا به عفونت آمیزشی 10 برابر بیشتر از زمانی است که هیچ یک از طرفین مبتلا به عفونت آمیزشی نیستند.

مشاورانجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر مصرف مواد روان گردان و صنعتی به ویژه در نوجوانان و جوانان رواج بیشتری داشته است که می تواند فرد مصرف کننده را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به HIV قرار دهد.

باباگل بر افزایش آگاهی جوانان در زمینه پیامدهای مصرف این مواد، ارتباطات جنسی غیرایمن و آشنایی با راه های پیشگیری از انتقال جنسی ویروس HIV است.
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۴۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما