۰
یک متخصص پوست و مو در گفت وگو با سالم خبر:

بار هزینه 1000میلیارد تومانی زخم پای بیماران مبتلا به دیابت در کشور

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۴۳۶
بار هزینه 1000میلیارد تومانی زخم پای بیماران مبتلا به دیابت در کشور
سالم خبر: یک متخصص پوست و مو، گفت: طبق آمار جهانی، ۲۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت دچار زخم پا می‌شوند. با احتساب شش میلیون بیمار مبتلا به دیابت در کشور پیش بینی می‌‌شود که یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت بیماران در معرض زخم پای دیابت قرار دارند.

پروین منصوری در گفت‌وگو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته در سال های گذشته ، ۲۰ میلیون دلار هزینه زخم های مزمن بیماران دیابت بوده است که در کشور ما بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینه به دنبال داشته که لازم است درمان بیماری و پیشگیری از ایجاد زخم جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه ترمیم زخم و آسیب های جدی در حوزه های سلامت و درمان تاثیرگذار است، گفت: تأخیر در ترمیم یک زخم یا آسیب بافتی هزینه های زیادی در بخش های اقتصادی و اجتماعی دربر دارد و بار سنگینی را برای افراد جامعه تحمیل می کند. به طوری که نه تنها زندگی افراد مبتلا را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه عوارض آن، خانواده، اجتماع و سازمان های مسئول در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را نیز اثربخش است.

وی که دبیر علمی سومین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت نیز بوده است،ادامه داد: با توجه به دگرگونی شیوه زندگی افراد جامعه، افزایش کمّی جمعیت و تغییر الگوی بیماری ها، فراوانی مشکلات مرتبط با بروز زخم های مزمن روندی رو به افزایش را
نشان می دهد.

منصوری ادامه داد: طبق آمار جهانی، ۲۵ درصد دیابتی ها دچار زخم می شوند و ۶ میلیون نفر در کشور ما مبتلا به دیابت هستند. بنابراین یک و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور ما در معرض زخم پای دیابتی هستند و طبق برآوردهایی صورت گرفته که در سال های گذشته ، ۲۰ میلیون دلار هزینه زخم های مزمن است که در کشور ما بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینه دارد که لازم است تا به درمان بیماری توجه شود.

وی افزود: این در حالیست که مرگ و میر بیمارانی که دچار زخم پای دیابت هستند در پنج سال نخست حدود 45 درصد است ضمن آنکه صرفنظر از این خطر زخم پای دیابت تا 25 درصد منجر به قطع عضو می‌شود.

منصوری  با بیان اینکه مردان دچار زخم دیابت بیشتر دچار قطع عضو می شوند، گفت: اغلب قطع اندام از زخم کوچک آغاز می شود که با درمان ساده قابل رفع است که به دلیل بی توجهی به قطع عضو منجر می شود.
 
روش بومی ترمیم زخم در بیمارستان شریعتی

وی در خصوص بکارگیری روش بومی ترمیم زخم در بیمارستان گفت: پیش بینی ما این است تا یکی دو ماه آینده روش بومی ترمیم زخم به عنوان یک روش ملی و ثابت در بیمارستان شریعتی اجرایی شود و به تدریج در سایر بیمارستان ها به کار گرفته شود.

دبیر علمی سومین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت بیان کرد: چندین سال است که در پژوهشکده زخم و ترمیم پای دیابتی جهاد دانشگاهی موضوع ترمیم زخم
با لارو مگس مورد پیگیری قرار گرفته که در حال حاضر به نتیجه رسیده و قرار است این روش در بیمارستان شریعتی و بعد از آن در سایر بیمارستان ها صورت بگیرد.

زخم مخفی پای دیابتی
 
منصوری زهکشی(سوراخی پا) با نشت در پای مبتلا به دیابت را از اصلی ترین علائم اولیه زخم اعلام کرد و گفت: زهکشی با نشت در پای دیابتی ها می تواند جوراب یا کفش هایشان را آلوده کند. البته تورم غیرمعمول، قرمزی، تحریک و بوی نامطبوع از پا می تواند از دیگر علائم اولیه زخم شدن پا در افراد دیابتی باشد.

وی به بافت سیاه در اطراف زخم پای بیماران مبتلا به دیابتی اشاره کرد و گفت: علل ایجاد این بافت عدم وجود جریان خون کافی در اطراف ناحیه زخم شده است. البته سیاه مردگی یا بافت مردگی جزئی یا کامل که به دنبال عفونت رخ می دهد، می تواند در اطراف زخم پای بیماران مبتلا به دیابتی رخ دهد که در چنین حالاتی فرد ممکن است دچار بی حسی در ناحیه زخم شده، شود.

منصوری ادامه داد: بهتر است بدانیم که این نشانه ها و علائم برای زخم پا همیشه آشکار نیستند. حتی ممکن است برخی اوقات تا زمان عفونت زخم، هیچ علائمی را مشاهده نشود. در صورتی که متوجه هر گونه تغییر رنگی در بخشی از پوست پای خود شوید، به ویژه سیاه شدن بخشی از بافت پا یا احساس درد در منطقه ای از پای خود که تغییر رنگ داده داشته باشید، لازم است فورا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
 
 
 
کد مطلب : ۲۴۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما