۰
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی

از هر 100 هزار شهروند ایرانی 100 مرد و 45 زن مبتلا به سرطان معده هستند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۴۱۶
از هر 100 هزار شهروند ایرانی 100 مرد و 45 زن مبتلا به سرطان معده هستند
سالم خبر: رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی اعلام کرد: از هر 100 هزارنفر ایرانی، 100 مرد و 45 نفر مبتلا به سرطان معده هستند.

ناصر ابراهیمی دریانی در گفت و گو با سالم خبر شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش در کشور را سرطان معده دانست و گفت: وضعیت اقتصادی افراد می تواند یکی از علل این بیماری باشد که در قشر مرفه کمتر به چشم می خورد و همچنین مصرف نوع غذا که طبق مطالعات انجام شده، غذاهای مانده و نمک در سرطان معده بسیار تاثیرگذار است.

وی نیترات افزوده در مواد غذایی را از دیگر علل سرطان معده دانست و افزود: این بیماری در سنین جوانی به دلیل عدم صحیح تغذیه دیده می شود.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه یک درصد ازهلیکوباکتری (میکروب معده) منجر به سرطان معده می شود، اعلام کرد: 80 درصد ایرانی های بالای 50 سال مبتلا به این میکروب هستند که ایجاد سرطان معده بستگی به عوامل تهاجمی و نوع میکروب دارد.

کم خونی ناشی از کمبودB12 به ایجاد سرطان معده کمک می کند

دریانی با اشاره به اینکه کم خونی ناشی از کمبودB12 به ایجاد سرطان معده در هر فرد کمک می‌کند، گفت: امروز شاهد رشد سریع سرطان معده در بخش تحتانی معده در افراد چاق و سیگاری هستیم که در صورت عدم پیشگیری و کنترل این ریسک فاکتورها شانس سرطان معده به ویژه بخش فوقانی معده افزایش می یابد.

وی سوء هاضمه بدون زخم، کم خونی، لاغری و مدفوع سیاهرنگ را از مهمترین علائم سرطان معده دانست و افزود: درصورتی که فرد چنین علائمی را نداشته
باشد اما دچار سوء هاضمه بدون زخم است در صورت سن بالای 45 سال باید آندوسکوپی شود.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی در خصوص شیوع و دلیل افزایش سرطان معده در افراد چاق هشدار داد و گفت: معمولأ این افراد به دلیل ابتلا به رفلاکس شدید معده؛ بافت مخاط مری شان تبدیل به مخاط معده می شود که متأسفانه این امر عاملی برای افزایش بروز این نوع سرطان محسوب می شود.

دریانی با اشاره به عوامل محیطی در این زمینه گفت: براساس مطالعه ای در کشور چین مشخص شده است که که خاک برخی نواحی مواد سرطان زای بیشتری دارند و این عامل در ایجاد سرطان نیز موثر است.

وی افزود: شایع‌ترین علت خونریزی معده مصرف مسکن‌ها به ویژه مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی همچون بروفن، آسپرین و دیکلوفناک است.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی تصریح کرد: خطر خونریزی معده با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در افراد مسن و بیمارانی که سابقه زخم اثنی عشر دارند و افرادی که همراه این نوع داروها، داروهای ضد انعقادی و ضد پلاکتی مانند آسپرین نیز مصرف می‌کنند، بیشتر است.

دریانی در خصوص علت خونریزی معده گفت:: زخم‌های پپتیک معده از علل خونریزی است و اغلب شروع زخم‌های اثنی عشر بیشتر از معده است که در 20 درصد موارد اولین تظاهرات زخم‌های اثنی عشر و معده به صورت خونریزی ظاهر می‌شود.

سرطان روده جای سرطان معده را می گیرد

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان روده در
کشور روبه افزایش است و جای سرطان معده را می گیرد، گفت: 95 درصد سرطان روده از جوانه گوشتی بنام پلیپ تشکیل می شود که در این مواقع توصیه می شود همه افراد بالای 50 سال مبتلا حتی بدون علامت کولونسکوپی شوند. چون که پلیپ 10 سال طول می کشد که به سرطان تبدیل شود.

دریانی کم خونی، دل درد، یبوست همراه با اسهال را از علائم سرطان روده دانست و بیان داشت: کم خونی در مردان را باید جدی گرفت تا انسداد روده ایجاد نشود. چون که می توانیم جلوی سرطان روده را با مراجعه به پزشک و دستورات پزشکی بگیریم.

وی چاقی را از دیگر فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست و اظهارداشت: این افراد دچار سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان لوزالمعده، سرطان کیسه صفرا و صفرا می شوند. البته بیماران دیابتی به ویژه دیابتی های چاق و افراد دارای سابقه ابتلا به سرطان مثانه در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز قرار دارند.

دریانی ادامه داد: 60 درصد سرطان های روده بزرگ بدون هیچ گونه زمینه فامیلی، یک درصد زمینه ژنتیک و 30 تا 40 درصد زمینه فامیلی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فردی که دچار بیماری پولیپ های متعدد فامیلیال یعنی بیش از 100 پولیپ در روده و قبل از 40 سال باشد، افزود: در این حالت  روده به طور کامل برداشته می‌شود چون خطر شدید ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز وجود دارد و به طور کلی درمان های سرطان روده بزرگ با استفاده از برق گذاشتن داخل روده، شیمی درمانی و در صورت عدم پیشرفت عمل جراحی و... نیز متفاوت است.
 
 
کد مطلب : ۲۴۱۶
نام شما

آدرس ايميل شما