۰

جایزه مبارزه با بیماری های غیر واگیر به ایران رسید

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۴۱۰
جایزه مبارزه با بیماری های غیر واگیر به ایران رسید
سالم خبر: جایزه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار از سوی کارگروه بین نهادی سازمان ملل متحد به نماینده کشور تحویل داده شد.

به گزارش ایرنا این جایزه به کشورهایی اعطا می شود که دستاوردهای برجسته ای در زمینه پیش گیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر داشته‌اند.

خانم سومیا سوامیناتان معاون مدیرکل سازمان بهداشت جهانی این جایزه را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در مقر نیویورک برگزار شد، به نماینده کشورمان اعطا کرد.

پیش از این سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفته بود: 80 درصد از مرگ و میرها در دنیا به دلیل بیماری های غیرواگیر دار است و اقداماتی که ایران در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی، دیابت همچنین بیماری های انسدادی و سرطان ها انجام داده است، در مجموع کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و شاید خیلی از کشورهای پیشرفته علاقه مند بودند که این جایزه به آنها تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران این جایزه را دریافت می کند و امیدوارم آن طور که در اسنادی که ما ارائه کرده ایم آمده است، در عمل هم بتوانیم بیش از همه از حمایت مردم بهره مند شویم زیرا پیشگیری از این بیماری ها در وهله نخست به خواست فرد بستگی دارد و بعد هم اقداماتی مهم است که دولت و مجلس باید انجام دهند.

هاشمی اظهار داشت: اتفاق مهم دیگر این است که برای نخستین بار سازمان بهداشت جهانی در مورد ایران تایید کرده در مورد ریشه کن شدن بیماری «تراخم» است که یکی از علل مهم کوری است. یک میلیارد نفر از جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا هستند و به خاطر تلاش هایی که در 40- 50 سال گذشته در مورد بهبود کیفیت آب آشامیدنی، جاده، تحصیل، برق و خدمات بهداشتی انجام شده است، ایران جزو کشورهایی قرار گرفته که تراخم در آن وجود ندارد.

باقر لاریجانی نائب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر هم گفته بود در ماه می 2018، به منظور نامزد شدن کشورهای فعال در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای دریافت نشان کارگروه بین نهادی سازمان ملل، فراخوان داد و به این صورت، کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نامزد دریافت این نشان شد.
 
 
کد مطلب : ۲۴۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما