داروهای ریکال شده والسارتان اصلاح شد و به بازار دارو بازگشت

بیماران مبتلا به فشار خون می‌توانند بدون هیچ نگرانی تمامی داروهای والسارتان موجود در بازار را استفاده کنند

8 مهر 1397 ساعت 13:05


سالم خبر: داروهای والسارتان تولید هفت شرکت داروسازی که طی چند ماه گذشته جمع آوری شده بود با تغییر منبع ماده اولیه ی خود دوباره وارد بازار شدند.

به گزارش سالم خبر؛ داروی والسارتان تولید شده در هفت شرکت داروسازی حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آوه سینا ،پورسینا و دکتر عبیدی که از ماده موثره چینی برای تولید این دارو استفاده کرده بودند از 25 تیر ماه از بازار جمع آوری شد و به مصرف کنندگان این داور توصیه شد که از سایرمنابع والسارتان این شرکت ها و شرکت های دیگر استفاده کنند اما این شرکت های تولید طی دو ماه گذشته با تغییر مرجع تهیه ماده موثره خود و تایید سازمان غذا و دارو توانستند داروهای خود را به چرخه بازار بازگردانند.

اگر چه بازار دارو و مصرف کنندگان آن با این خبر دچار تزلزل و مشکلاتی شد اما بخشی از خبر سی ان ان که این خبر را در ابعاد بزرگتر آن یعنی ریکال شدن این دارو از 22 کشور جهان منتشر کرده بود از سوی برخی رسانه های کشور مغفول ماند و آن اینکه داروهای فشار تحت هیچ شرایطی توسط بیماران فشار خون نباید قطع شوند که عوارض آن به طبع بیش از گمانه زنی ها در مورد سرطان زا بودن ماده ی موثره چینی این داروست.

با اعلام عمومی مدیر کل نظارت بردارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه مردم بدون نگرانی می توانند والسارتان سایر تولید کنندگان و حتی والسارتان همین هفت شرکت را که از سایر منابع ماده موثره (غیرچینی) تهیه شده استفاده کنند، آرامش به چرخه تولید و مصرف داروی والسارتان بازگشته است.

تولید کنندگان داخلی کشورداروی والسارتان موجود در بازار دارویی کشور را در حالی تامین می کردند که تنها واردات تولید شده 7 شرکت دارویی که برای تولید این دارو از ماده اولیه شرکت چینی ژیجیانگ هواهای فارماکوتیکالزبهره می گرفتند ریکال شد. اگرچه بسیاری از متخصصان در همان زمان تاکید کردند که بیماران فشار خون برای جایگزینی داروی خود با پزشک مشورت کنند و به هیچ عنوان داروی خود را قطع نکنند اما برخی بیماران ترجیح دادند عوارض فشار خون بالا را به جان بخرند و از ریسک سرطان به دور بمانند.

گزارش متخصصان و آمار مراکز درمانی مبنی بر افزایش مراجعان بیمار فشارخون حکایت از قطع داروهای فشار خون از سوی آنان را داشت باوجود توصیه متخصصان به استفاده از از داروی والسارتان شرکت های دیگر و عدم قطع آن اما هنوز بودند تعدادی از بیماران که داروی خود را قطع کردند.
اما با اعلام رسمی بازگشت داروهای والسارتان تولید هفت شرکت دارویی با تغییر منبع تهیه ماده موثره خود آرامش به بازار داروهای فشارخون بازگشته است.
 
 


کد مطلب: 2386

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2386/داروهای-ریکال-شده-والسارتان-اصلاح-بازار-دارو-بازگشت

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com