۰

بیماران خاص نگران پوشش بیمه‌ای داروهایشان نباشند

تاریخ انتشار :
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۲۳۵۷
بیماران خاص نگران پوشش بیمه‌ای داروهایشان نباشند

سالم خبر : کارشناس سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سازمان بیمه سلامت از ادامه پوشش بیماران خاص کاملا حمایت می‌کند و این گروه نگران پوشش بیمه‌ای داروهای خود نباشند.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا، دکتر لیلا گودرزی گفت: بیماری‌های خاص به آن گروه از بیماری‌هایی گفته می‌شود که بیمار مجبور است مدتی طولانی یا تا پایان عمر تحت درمان و نظارت پزشکان متخصص بوده و یا از خدمات پزشکی و دارویی استفاده کند.

وی ادامه داد: زندگی این افراد طوری است که بیماری، بسیاری از خوشی‌های زندگی را از آنان سلب می کند و این بیماران چاره‌ای جز تحمل آلام وارده را ندارند. بیماران خاص بیمارانی هستند که به علت خاص بودن بیماری‌هایشان باید تحت حمایت‌های خاص نیز قرار گیرند تا بتوانند زندگی کنند.

گودرزی گفت: ما شاهدیم که در سال‌های اخیر وضعیت این دسته از بیماران بهتر از قبل شده است؛ چرا که در سال‌های 91 و 92 به علت بحران کمبود و گرانی دارو بسیاری از آنان درمان را نیمه‌کاره رها کرده بودند، اما هم‌اکنون سازمان بیمه سلامت ایران متولی رسیدگی به پنج بیماری خاص در کشور است و هر ساله هزینه‌های زیادی را برای درمان این پنج گروه اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 900 میلیارد تومان برای این گروه از بیماران توسط بیمه سلامت هزینه می‌شود، افزود: تعداد بیماران خاص تحت پوشش این سازمان 63 هزار و 657 نفر است. ما می‌دانیم که بیماران خاص و خانواده‌های آنان همواره چشم‌ انتظار تدبیر مسئولین و مدیران بخش‌های بیمه و درمان هستند. بنابراین شایسته است که برای کمک به مردمان کشورمان تمامی گروه‌های مختلف مانند بنیاد بیماری‌های خاص، نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌های مرتبط، خیرین و ... کمک کنند تا این بیماران در درمان و تهیه دارو با مشکلی مواجه نشوند.

کارشناس سازمان بیمه سلامت ایران گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نظارت بر کیفیت داروها و محصولات ایرانی برابر با استانداردهای بین‌المللی تلاش می‌کند تا کیفیت محصولات ایرانی را بالاتر برده و بیماران را از پرداخت هزینه‌های گزاف برای داروهای گران قیمت خارجی بی‌نیاز سازد.

وی ادامه داد: مراکز دولتی امروز با حجم وسیعی از مراجعات مواجه هستند و رویکرد سازمان بیمه سلامت برای تمامی بیمه‌شدگان همچنان حفاظت مالی از مردم و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت است که بیماران خاص در این هدف کلان از جایگاه به خصوصی برخوردار هستند.

گودرزی گفت: پرداخت هزینه‌های بیماران خاص باعث می‌شود تا خانوارهایی که دفترچه بیمه ندارند، دچار هزینه‌های کمرشکن شوند و در مراکز درمانی با مشکلات مضاعفی روبرو شوند. کمبود منابع و بحث بودجه در این خصوص یکی از مشکلاتی است که سازمان بیمه سلامت برای ارائه خدمات به بیماران خاص با آن مواجه است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی بیان کرد: حوزه بیماران خاص به جز بحث دارو و حمایت‌های دارویی باید حمایت‌های خاص دیگری را شامل شود که ما می‌توانیم برای آشنایی با این حمایت‌ها از تجارب کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند نیز بهره‌مند شویم. تاکید مقام معظم رهبری و دولت همواره بر این بوده است که جز درد و رنج بیماری نباید مشکل دیگری داشته باشند، بنابراین تامین هزینه‌های مربوط به حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج باید با اجرای نظام ارجاع، سطح بندی خدمات درمانی، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و اجرای راهنماهای بالینی سرعت بیشتری بگیرد تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات بیشتری را به این قشر ارائه کنیم.

گودرزی در پایان گفت: با وجود مشکلات موجود همانطور که مدیر عامل سازمان بارها تاکید کرده است، سازمان بیمه سلامت از ادامه پوشش بیماران خاص کاملا حمایت می‌کند و این گروه نگران پوشش بیمه‌ای داروهای خود نباشند.
کد مطلب : ۲۳۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما